معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد:

نرخ سواد در کهگیلویه و بویراحمد به 97 درصد رسیده است

با زندان مرکزی استان جهت سوادآموزی و مهارت ورزی تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم

یاسوج (پانا) - معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد نرخ سواد در استان بعد از انقلاب، اکنون به 97 درصد رسیده است.

کد مطلب: ۱۴۴۴۳۴۶
لینک کوتاه کپی شد
نرخ سواد در کهگیلویه و بویراحمد به 97 درصد رسیده است

سید حمزه باقری نژاد در گفت‌وگو با پانا نهضت سوادآموزی را یکی از یادگارهای امام خمینی (ره) دانست که در تاریخ ۷ دی ماه سال ۱۳۵۸ تنها به فاصله چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با توجه به ضرورت آن در کشور تاسیس شد.

باقری نژاد با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد مردم کشور ما در آن بازه زمانی بی سواد مطلق بودند، افزود: امام واژه نهضت را به عنوان پیشوند سازمان مطرح کردند که منظور از نهضت قیام عمومی مردم بود.

وی در ادامه گفت: هدف امام این بود که معضل همه گیری به نام بی سوادی که بدنه کشور را فرا گرفته است به وسیله یک قیام عمومی از طرف همه افراد، حتی کسانی که سواد خواندن و نوشتن را دارند به صحنه بیایند جهت از بین بردن و ریشه کنی جهل و بی سوادی در کل کشور.

معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه نرخ باسوادی در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در اوایل انقلاب در کشور تقریباً ۴۶ درصد (یعنی کمتر از ۵۰ درصد) بود، افزود: نرخ سواد در استان ما در آن دوران در همین رده سنی، تنها ۲۸ درصد بوده که خوشبختانه با تشکیل حکومت جمهوری اسلامی و رهنمودهای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ( ره) و پس از آن ارشادات مقام معظم رهبری و تلاش همه دست‌اندرکاران به خصوص جامعه فرهنگی کشور، این نرخ در سال ۹۵ در همین رده سنی در کشور به بالای ۹۸ درصد و در استان ما که نرخ ۲۸ درصد بود، به بالای ۹٢درصد ارتقا پیدا کرد.

باقری نژاد اظهار کرد: در طول ۴۵ سالی که از عمر با عزت جمهوری اسلامی می‌گذرد، تلاش‌های بسیار خوبی توسط تمام صاحب‌نظران، معلمان شاغل و بازنشسته و همه کسانی که به عنوان معتمد در روستاها خدمت می‌کنند و همچنین همه آموزش یاران قدیم و جدید که فرایند آموزش را در حوزه سوادآموزی عهده دار بودند صورت گرفت.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه نتیجه همه تلاش‌ها طبق برآورد سال ۱۴۰۲ نرخ سواد در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال به ۹۷ درصد رسیده است.

معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برنامه نهضت سوادآموزی مطابق با شرایط خاص حاکم بر دنیا و نیاز به سواد ارتقا پیدا کرده است. همچنین تغییر در تعریف سواد باعث شده است که ما آن تعریف نیاز به خواندن و نوشتن که به عنوان اولین تعریف سواد در اوایل انقلاب مطرح شده بود را دگرگون کنیم و تحول در این تعریف ایجاد کنیم.

وی با اشاره به تعریف جدید سازمان یونسکو از سواد که امروزه سواد را به معنای ایجاد تغییرات مثبت در رفتار شخصی تعریف کرده است و یا به عبارتی علم را با عمل معنا کرده ‌است و فردی که نتواند آنچه را که آموخته در زندگی اش پیاده کند آن شخص بی‌سواد است، افزود: در جهت تحقق تعریف از سواد، ما در کشور سواد را به عنوان سواد مهارتی در دستور کار قرار دادیم که در همین راستا در استان ما سواد امروزه با مهارت در حال تلفیق شدن است.

باقری نژاد گفت: ما برای موفقیت در این عرصه سعی داشته‌ایم فردی را که در رده سنی ۴۰ تا ۴۵ سال یا بالاتر است برای آنکه سواد را بهتر به او بیاموزیم، این آموزش را در راستای حرفه و شغل فرد ارائه دهیم. برای مثال فردی که شغل او کشاورزی است تلاش می‌کنیم مهارت آموزش همراه با همان شغل را به او یاد دهیم.

وی با بیان اینکه سواد مهارتی علاوه بر اینکه ابزار تشویقی و ترغیبی است، می تواند به اقتصاد خانواده شخص نیز کمک کند، افزود: برای مثال به زنان خانه‌دار در کنار سواد پایه، آشپزی، مهارت‌های زندگی و دیگر هنرهای دستی را یاد می‌دهیم.

باقری نژاد در ادامه اظهار کرد: این هنرها و مهارت‌ها می‌توانند برای برآورده کردن حداقل نیازهای خانواده یاری بخش باشند و این مهم‌ترین کاریست که در دستور کار نهضت سوادآموزی قرار گرفته است.

معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش استان عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم این سواد مهارتی را به رده سنی مورد هدفمان که همان رنج سنی ۱۰ تا ۵۹ ساله است افزایش دهیم، اقدام به تاسیس مراکز آموزش یادگیری مشارکتی کرده‌ایم.

باقری نژاد در ادامه با بیان اینکه ماموریت اصلی این سازمان، ریشه کنی بی‌سوادی است و این ماموریت آموزش غیررسمی است، افزود: آموزش غیررسمی زمان و مکان خاصی ندارد. همچنین ابزاری مثل معلم در اختیار ندارد و همه این‌ مسائل می‌طلبد که سایر دستگاه‌ها در شناسایی و آموزش بی‌سوادان و کم سوادان به ما کمک کنند.

وی با بیان اینکه ما با ۲۰ دستگاه دولتی و غیردولتی در استان تفاهم نامه همکاری مشارکتی امضا کرده‌ایم، گفت: به عنوان مثال با زندان مرکزی استان یک تفاهمنامه مشارکتی امضا شد که با مشارکت زندان علاوه بر آموزش سواد پایه خواندن و نوشتن مهارت‌هایی هم جهت کسب درآمد به آنان آموزش داده شود.

باقری‌نژاد تصریح کرد: با اداره فنی و حرفه‌ای استان نیز تفاهم نامه همکاری امضا کردیم که مربیان آنها به مددکاران ما آموزش‌های لازم را ارائه دهند و طبق بازدیدهایی که ما و سایر همکاران از زندان مرکزی داشته‌ایم، مهارت‌هایی مانند کفش دوزی، شال بافی، کلاه بافی و...در زندان مرکزی در حال یادگیری است و همچنین به تسلط کامل بعضی از این مهارت‌ها دست یافته‌اند که می‌تواند به درآمدزایی این افراد کمک شایانی کند.

وی اظهار کرد: علاوه بر آموزش مهارت و دانش پایه، آموزش قرآن و حتی حفظ قرآن را نیز داریم که توسط مربیان ما به مددکاران ارائه می‌شود و در میان همین زندانیان نیز فردی داشته‌ایم که از همین طریق، حافظ جز ۳۰ قرآن شده‌اند و به ۴۰۰ نفر از سایر مددکاران آموزش روخوانی صحیح قرآن را یاد می‌دهند.

باقری نژاد با بیان اینکه در راستای آموزش مهارتی در کنار سواد پایه، اقدام به تاسیس باشگاه خیرین سوادیار کرده‌ایم افزود: هدف از تاسیس این باشگاه در استان این است که از ۵ نفر از ذی نفوذان عرصه‌های مختلف اقتصاد اجتماعی و سیاسی و کسانی که پایگاه مردمی قوی دارند و همچنین از اعضای اصلی آن هستند یک نفر به عنوان دبیر باشگاه منصوب شود.

وی در ادامه اظهار کرد: وظایف این افراد به عنوان مثال شخصی که نفوذ سیاسی دارد، هماهنگی جهت تشکیل جلسات شورای پشتیبانی سوادآموزی در استان و شهرستان ها است تا بتوانیم فعالیت‌های سوادآموزی را تبیین و از ظرفیت اعضا جهت شناسایی و جذب بی‌سوادان استفاده کنیم.

باقری‌نژاد گفت: از مهم‌ترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در استان ما در حوزه نهضت سوادآموزی، این بود که در اوایل انقلاب از همان ۲۸ درصد باسوادی که در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال داشتیم، اختلاف سطح سواد بین زنان و مردان بود که بیشتر از ۲۰ درصد بود اکثر زنان ما در استان در این رده سنی بی سواد بودند که خوشبختانه طبق برآورد جدید این اختلاف به کمتر از ۵ درصد رسیده است.

معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اکثر زنان خانه‌دار روستایی و عشایری ما از طریق نهضت سوادآموزی باسواد شدند، افزود: با توجه به نقش حساس زنان در تربیت فرزند و همچنین مدیریت خانواده، برای به صفر رساندن این اختلاف ما طرحی را به عنوان طرح توسعه سواد زنان عشایری و روستایی در مناطق کم برخوردار داریم که از دو سال پیش تاکنون در حال اجراست.

باقری نژاد با اشاره به اینکه در سال گذشته ۵۰۰ نفر از همین زنان را شناسایی و در طرح آموزش قرار دادیم که اکنون سواد پایه و مهارتی را دارند، گفت: امسال نیز ۶۰۰ نفر را شناسایی کرده‌ایم و بخشی را نیز در حال شناسایی هستیم که امیدواریم بتوانیم این فاصله را به صفر برسانیم.

وی با بیان اینکه در کنار آموزش این مهارت‌ها طرحی داریم به نام نماز کلید بهشت که موسس آن آیت الله قرائتی است، افزود: هدف از اجرای این طرح در بین بی‌سوادان و کم سوادان در وهله اول فرهنگ صحیح نمازخوانی بین اعضای خانواده‌ها و از طرفی دیگر تشویق و ترغیب برای استقبال از این فریضه واجب الهی است.

وی با اشاره به طرح مکمل سواد خواندن با خانواده ها که در حال اجراست، گفت: در کنار آموزش با خانواده،یک سری کتاب ها از طرف نهضت سوادآموزی و همچنین کتاب های بومی استان که متناسب با فرهنگ ما باشد در اختیار خانواده ها قرار داده می شود که با توجه به سواد پایه کسب شده آنها، تایمی از شبانه روز را پدر و مادر و فرزندان در حلقه عاطفی و صمیمی به مطالعه کتاب بپردازند و مبحثی از کتاب را جمع بندی کرده و به گفتگو در مورد مبحث مورد نظر بپردازند که این موضوع باعث تقویت روابط عاطفی بین خانواده ها و همچنین تقویت کتاب و کتابخوانی می شود.

باقری نژاد طرح مهم دیگر را (طرح سواد استفاده از فضای مجازی و سواد استفاده از کار با رایانه) عنوان کرد و گفت: جامعه هدف ما که بی سواد یا کم سواد هستند مقدمات کار با رایانه را در دستور کار قرار دادیم که در سال گذشته ۱۱۰ نفر از کم سوادان در شهرستان هایی که زیرساخت ها فراهم بود را در این طرح شرکت دادیم.

وی در ادامه اظهار کرد: در کنار سواد پایه، در سال گذشته ۲۰ نفر از سوادآموزان ما در کلاس های مقدماتی کار با رایانه شرکت کردند و امسال نیز این طرح برای ۱۴۰ نفر در سطح استان در حال اجراست.

معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش استان تصریح کرد: گام دوم، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری بر دو کلید واژه مهم تاکید دارد که حضرت آقا همواره فرمودند در وهله اول باید سواد توسعه پیدا کند و در وهله دوم سواد باید تعمیق پیدا کند و این دو کلیدواژه بسیار کلیدواژه مهمی در گام دوم نهضت سوادآموزی است.

باقری نژاد گفت: در بحث توسعه سواد، اولین و مهم‌ترین قدمی که برداشته شده و همزمان در حال اجراست این است که قبلاً جامعه هدف سواد ما، رنج سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بود، اما اکنون بی‌سوادان و کم سوادان ۱۰ تا ۵۹ سال را در دستور کار خود قرار داده ایم که فرایند جذب و شناسایی و آموزش آنها در دستور کار ما قرار دارد.

وی عنوان کرد: در حوزه تعمیق و گسترش سواد، ما در حال ارتقا سواد از حالت مقدماتی یعنی خواندن و نوشتن به سواد مورد نیاز جامعه امروزی هستیم.

باقری نژاد اظهار کرد: انتظار ما این است که سواد را به سواد پنج گانه یعنی سواد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، روابط سالم، بهداشتی و سایر سوادهای مورد نیاز جامعه ارتقا ببخشیم.

معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه خوشبختانه در دولت سیزدهم در حوزه سوادآموزی به توفیقاتی دست یافته ایم، افزود: ما توانستیم در شاخص های ارزیابی نهضت سوادآموزی کشور در ۲ سال پیاپی حائز رتبه برتر کشور شویم.

وی در ادامه تصریح کرد: در این دو سال سوادآموزان استان ما هم در مسابقه کتابخوانی و هم در پرسش مهر رئیس جمهوری حائز رتبه برتر کشوری شدند.

باقری نژاد گفت: امسال نیز ۴ رتبه برتر کشوری را داشتیم که هر چهار نفر از دورترین نقاط روستایی کشور بودند.

وی با بیان اینکه چون نرخ سواد در استان بالا رفته و ما جزو استان های برتر در این زمینه هستیم، افزود: فرایند شناسایی و جذب نرخ اندک کم سواد و بی‌سواد باقی مانده، به دلیل صعب العبور بودن این مناطق و همچنین پراکندگی روستاهای ما در مناطق روستایی و عشایری که باعث سخت شدن کار آموزش دهندگان ما شده، موجب دشواری شناسایی این افراد شده است.

باقری نژاد گفت: هم‌اکنون١١٠٠ آموزش دهنده فعال در استان، کار شناسایی، جذب و آموزش را بر عهده دارند.

وی در ادامه اظهار کرد: ٨۴٠٠ نفر تحت پوشش در دوره های سوادآموزی، تحکیم و انتقال بودند که در فرایند آموزش قرار گرفتند و پس از طی این فرایند در آزمون های پایان دوره شرکت کرده و تقریبا ٧٠ درصد آنها موفق به کسب کارنامه قبولی شدند.

معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش استان با بیان اینکه حجم ابلاغی در سال جاری در این سه دوره ٨ هزار نفر است، گفت: تقریبا ۵٠ درصد این حجم شناسایی و تحت پوشش فعالیت های آموزشی قرار گرفته و تلاش برای شناسایی سایر افراد بی سواد و کم سواد در حال انجام است.

وی در پایان یادآور شد: ما برای آینده برنامه داریم که طرح کیفیت بخشی، جهت سرعت دادن به فعالیت‌های سوادآموزی در مناطقی که نرخ سواد پایین تر است، (در مناطق روستایی و عشایری) اجرا کنیم که این طرح با دو ایراد اساسی در حوزه سوادآموزی روبرو شده است و مهم‌ترین مبادی ورودی بی‌سوادی، موانع اجتماعی و فرهنگی حاکم بر مناطق است که اگر با یاری مسئولین این مبادی را مسدود کنیم به امید خدا در آینده نزدیک شاهد برگزاری جشن سبز ریشه کنی بی سوادی در کل استان هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار