سرگروه علوم تجربی ناحیه دو بهارستان:

تعالی و توسعه معلمان در رویه توانمندسازی آموزش و پرورش صورت می‌گیرد

بهارستان دو (پانا) - سرگروه علوم‌تجربی ناحیه دو بهارستان خروجی دوره‌های توانمندسازی دبیران و آموزگاران را تعالی و توسعه تدریس و شخصیت فردی آنان دانست.

کد مطلب: ۱۴۴۴۰۰۲
لینک کوتاه کپی شد
تعالی و توسعه معلمان در رویه توانمندسازی آموزش و پرورش صورت می‌گیرد

فاطمه جعفری، داور جشنواره خوارزمی، ناظر درس علوم تجربی منطقه بهارستان‌ دو در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره به فواید برگزاری کارگاه توانمندسازی دبیران علوم‌تجربی بیان کرد: «در رابطه با توانمندسازی معلمان باید گفت که توانمندسازی یکی از عناصر مهم در آموزش است. توانمندسازی معلمان به این معنی است که به آنها آموزش دهیم معلم بهتری باشند و تاثیرگذارتر تدریس کنند. در این پروسه معلم باید یاد بگیرد که چه مهارت هایی مورد نیاز دانش آموز است. »

داور جشنواره خوارزمی در ادامه تصریح کرد: «توانمندسازی معلمان یکی از الزامات سیستم آموزش‌وپرورش است، در اینجا نیز همه این عوامل دست در دست هم باعث تعالی و توسعه روان معلم می‌شوند و در ادامه سبب توسعه و ارتقای سطح آموزش خواهند شد؛ بنابراین این نکته را مسلم بدانید که رعایت تمام این اصول در کنار یکدیگر است که معنادار و تاثیرگذار خواهد بود. »

وی خروجی چنین جلساتی را مدیرانی توانمند خواند و بیان کرد:«با توجه به این راهکارها و روش‌ها و کارگاه‌های آموزشی قطعا معلمانی توانا خواهیم داشت؛ امیدواریم روزهای بسیار خوب و قدرتمندی را در آموزش‌وپرورش و دیگر بخش های کشور عزیزمان شاهد باشیم.»

جعفری وجود خلاقیت در تدریس و ابتکار را از عوامل برگزاری کارگاه های توانمند‌سازی دبیران دانست و افزود:«نظام آموزش‌وپرورش از اجزا و عناصر درهم‌تنیده‌ای تشکیل شده است که هر یک از آن‌ها به‌نوبه خود کارکردهای ویژه‌ای دارد، مهم‌ترین و اصلی‌ترین عنصر در جریان تعلیم‌وتربیت با کیفیت، معلم است، لذا تربیت معلمان توانمند و متعهد که بتوانند با خلاقیت و ابتکار زمینه تعلیم‌وتربیت نسل آینده را فراهم کنند، از الزامات اساسی و مهمی است. معلم به‌عنوان مربی معرفی شده است که نقش مرجعیت علمی دارد.»

سرگروه علوم‌تجربی مهم‌ترین عامل مهارت مورد نیاز دانش‌آموزان در این دوره تحصیلی کسب مهارت‌های زندگی اجتماعی برشمرد و در ادامه اظهار کرد: «این مهارت‌ها عبارتند از برقراری ارتباط سازگارانه؛ تصمیم‌گیری درست در مورد مسائل؛ قدرت حل مسئله و تفکر خلاق و انتقادی، در واقع، دانش‌آموزان باید با کسب مهارت‌های لازم احساس لذت و شادمانی و آرامش و امیدواری کنند. در این صورت می‌توانند در برابر استرس‌ها و موقعیت‌های متفاوت و مشکلات زندگی به‌درستی عمل کنند.»

جعفری بیان کرد: «مهم‌ترین مهارتی که دانش‌آموز باید یاد بگیرند، شناخت مهارت‌های هیجانی است تا بتواند هیجانات خود را کنترل کند و به خود اتکا داشته باشد؛ یعنی برای حل مشکلات خویش باید از خود ابتکار عمل داشته باشد. این مهارت‌ها را در حین تدریس به‌ صورت تلفیقی آموزش دهد، در سال‌های اخیر، با اجرای سند تحول بنیادین، بر موضوع مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان تأکید شده و برنامه‌های تحولی مانند جابر بن حیان، تکالیف مهارت‌محور، مدرسه خوانا، بازی و یادگیری،داستان، طرح کرامت و برنامه بوم توانسته است تا حدود به‌نسبت خوبی اهداف مورد نظر را که همانا تربیت شهروند خوب است، محقق کند.»

ناظر علوم تجربی بهارستان دو در تشریح سایر مزایا و اهداف دوره توانمند‌سازی دبیران افزود: «این دوره‌های توانمندسازی با هدف ارتقای کیفی برنامه‎‌های آموزشی و پرورشی و به منظور افزایش توانمندی حرفه‌ای و تخصصی معلمان و مربیان مدارس طراحی و تعریف شده است تا با توجه به ظرفیت‌های ممکن در کشور فرصت ایجاد رویکردهای مطلوب آموزشی و تربیتی در مدارس بیش از پیش فراهم آید.»

دبیر علوم‌تجربی مدارس مهدوی و خاتم الانبیا در خصوص روش های نوین در تدریس مطرح کرد:«با اعتقاد به این موضوع که ارتقای توانمندی معلمان آغاز تحول در آموزش‌وپرورش است، در قدم نخست، به تقویت جایگاه و کارکرد گروه‌های آموزشی اقدام کردیم که شامل معلمان سرآمد مدرسه‌های سطح استان بود تا با بهره‌مندی از این ظرفیت، زمینه تقویت مهارت‌های حرفه‌ای سایر معلمان را با هدف ایجاد تغییر در دانش، بینش، نگرش و رفتار در آنان فراهم کنیم. به این منظور، نیازسنجی از معلمان را در خصوص دوره‌های آموزشی مورد نیاز براساس دستورالعمل تدوینی، آغاز کردیم تا با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مجامع فصلی معلمان، نشست‌ها و همایش‌های علمی، مهارتی و تخصصی در موضوعات گوناگون، به‌ویژه برنامه‌های تحولی از جمله روش‌های نوین تدریس مهارت‌محور، روش تدریس تلفیقی، بازی و یادگیری،... بتوانیم به نیازهای معلمان پاسخ مناسبی بدهیم.»

خبرنگار دانش‌آموز؛ حنانه کربلائی، فاطمه حسین‌پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار