ملازهی در گفت‌و‌گو با پانا:

سازمان ملل برای برقراری آتش بس غزه نقش تعیین‌کننده و بازدارنده‌ای‌ ندارد

اگر حتی قطعنامه توسط شورای امنیت تصویب شود، اسرائیل آن را اجرا نمی‌کند/ یکی از طرح‌های رژیم صهیونیستی، درگیری آمریکا با حوثی‌‌های یمن است

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه سازمان ملل برای برقراری آتش بس غزه نقش تعیین‌کننده و بازدارنده‌ای‌ ندارد، گفت رژیم صهیونیستی هم تاکنون نشان داده است به مصوبات پایبند نیست اگر حتی قطعنامه توسط شورای امنیت تصویب شود، اسرائیل قطعنامه را اجرا نمی‌کند.

کد مطلب: ۱۴۴۳۲۱۵
لینک کوتاه کپی شد
سازمان ملل برای برقراری آتش بس غزه نقش تعیین‌کننده و بازدارنده‌ای‌ ندارد

پیرمحمد ملازهی در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص حمله اخیر یمن به کشتی‌های آمریکایی، اظهار کرد: «مسائل بسیار پیچیده است. حوثی‌‌ها می‌توانند با تحرکات در باب المندب و دریای سرخ به آمریکا، اروپا و اسرائیل فشار وارد کنند اما حقیقت این است که بخش بزرگی از تجارت جهانی از طریق باب‌المندب، دریای سرخ و کانال سوئز انجام می‌شود و امروز اکثر کشورهای اروپایی متحد آمریکا شده‌اند.»

وی افزود: «به نظر می‌رسد که ادامه این وضعیت به نفع طرفین نیست و تجارت جهانی با مشکل مواجه خواهد شد حتی امروز شاهد هستیم کشوری مانند چین نیز ابراز نگرانی می‌کند چرا که کشتی‌های آنها نیز از باب‌المندب تردد می‌کند؛ وقتی این تنگه دچار مشکل شود، کشتی‌ها ناچار می‌شوند که افریقای جنوبی را دور بزنند و هزینه حمل و نقل افزایش پیدا می‌کند و زمان طولانی‌تری هم صرف می‌شود براین اساس به نظر می‌رسد که آمریکا می‌تواند حمایت کشورها را کسب کند و دست به اقدامات وحشیانه بزند.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: «ممکن است یکی از طرح‌های رژیم صهیونیستی هم این باشد که به نوعی آمریکا را با حوثی‌‌ها درگیر کند و خود غزه را تخریب کند.اگر راه حلی پیدا نشود و آتش بسی برقرار نشود، به نظر می‌رسد احتمال درگیری اسرائیل با حزب الله نیز وجود دارد.»

ملازهی ضمن اشاره به برگزاری نشست شورای امنیت درباره خاورمیانه و فلسطین با حضور وزرای خارجه کشورها، گفت: «متاسفانه شورای امنیت یکدست نیست و واقعیت این است که کشورهایی که حق وتو دارند را در نظر بگیریم، حتی اگر‌ چین و روسیه قصد تصمیم گیری داشته باشند، امریکا و انگلیس وتو خواهند کرد. عملا ما شاهد نقش تعیین‌کننده شورای امنیت سازمان ملل نیستیم. بنابراین نقش تعیین کننده و بازدارنده‌ای ندارد. ضمن اینکه اسرائیل هم تاکنون نشان داده است به مصوبات پایبند نیست اگر حتی قطعنامه توسط شورای امنیت تصویب شود، اسرائیل قطعنامه را اجرا نمی‌کند.»

لازم به ذکر است؛ شب گذشته ارتش یمن طی بیانیه‌ای اعلام کرد که با تعدادی ناوشکن و ناو جنگی آمریکا در خلیج عدن و تنگه باب‌المندب درگیر شده است.

در این بیانیه اعلام شده که تعدادی از موشک‌های بالستیک مستقیماً به کشتی جنگی آمریکا برخورد کرده و دو کشتی تجاری آمریکایی نیز از مهلکه گریختند. این درگیری ۲ ساعت طول کشید که تا پایان تجاوز به غزه و رفع محاصره این منطقه، مانع حرکت کشتی‌های صهیونیستی به بنادر فلسطین اشغالی می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار