محور بیانیه مشترک؛

تعمیق روابط مشارکت همه‌جانبه و تعامل راهبردی چین و روسیه

تهران (پانا) - روسای جمهوری روسیه و چین روز پنجشنبه در پایان مذاکرات خود در پکن بیانیه مشترکی درباره تعمیق همکاری راهبردی و آغاز عصر جدید روابط دیپلماتیک بین دو کشور امضا و منتشر کردند.

کد مطلب: ۱۴۷۵۱۴۲
لینک کوتاه کپی شد
تعمیق روابط مشارکت همه‌جانبه و تعامل راهبردی چین و روسیه

به گزارش خبرگزاری شین‌هوا، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنج‌شنبه به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس، بیانیه‌ای مشترک درباره تعمیق همکاری راهبردی جامع چین و روسیه برای هماهنگی با هدف آغاز عصر جدید روابط دیپلماتیک بین دو کشور امضا و منتشر کردند.

در بیانیه مشترک رهبران روسیه و چین اهداف بلندمدت برای توسعه همه طیف‌های روابط بین دو کشور مشخص شده است.

پوتین بعد از پایان مذاکرات با شی گفت: با شی جین پینگ در مورد هماهنگی کشورها در عرصه بین‌المللی گفت و گو کردیم.

وی افزود: تجارت و سرمایه گذاری متقابل بین روسیه و چین به طور قابل اعتمادی از تأثیر منفی کشورهای ثالث حفظ شده است و مسکو و پکن به مشارکت بین دو کشور که الگویی از روابط کشورهای همسایه است، اهمیت زیادی می دهند.

پوتین ادامه داد: من و رئیس جمهوری چین به طور مداوم در تماس هستیم و می توانیم حتی در مورد سخت‌ترین مشکلات گفت و گو کنیم.

شی جین پینگ، نیز مذاکرات با پوتین را صریح، دوستانه و معنادار خواند.

شی جین پینگ به همتای روسی خود اطمینان داد که آماده است به ایجاد روابط دوجانبه و توسعه برنامه های جدید برای تعامل در همه زمینه ها ادامه دهد.

وی افزود، برای چین، این ادامه سنت خوب ارتباطات دو کشوراست. شی جین پینگ یادآور شد که وی پس از انتخاب مجدد، روسیه را به عنوان کشور اولین سفر خارجی خود انتخاب کرده بود.

رئیس جمهوری خلق چین تاکید کرد: دو کشور به عنوان اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد در حال تعمیق تعاملات راهبردی، گسترش همکاری های متقابل سودمند هستند و انتخاب خود را به نفع شکل گیری جهان چند قطبی و جهانی شدن اقتصادی انجام داده اند.

وی گفت: چین امیدوار است تا صلح و ثبات در اروپا را هر چه زودتر بازگرداند و پکن همچنان به ایفای نقش سازنده خود ادامه خواهد داد.

لازم به ذکر است، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در اولین سفر رسمی خود پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشو امروز پنجشنبه وارد پکن پایتخت چین شد.

رئیس جمهور روسیه در اولین سفر رسمی خود پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور برای دیدار با همتای چینی خود به این کشور سفر کرده است.

سفر پوتین به پکن درحالی صورت می‌گیرد که در این ماه آمریکا دو بار تحریم‌ها علیه تجارت چین و روسیه را تشدید کرده است. همچنین دیدار پوتین با شی چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و در حالی صورت می‌گیرد که واکنش‌های شدید بین‌المللی به دلیل حمایت ایالات متحده از جنگ رژیم صهیونیستی در غزه مشاهده می‌شود.

این سفر برای پوتین از نظر اقتصادی اهمیت بسیاری دارد چرا که اقتصاد دوران جنگ روسیه همچنان با تحریم‌هایی از سوی غرب به ویژه آمریکا همراه است. برای شی که به تازگی از یک سفر اروپایی (فرانسه، مجارستان و صربستان) بازگشته است، این دیدار فرصتی است تا نشان دهد اتحادش با پوتین توانایی وی را برای تعامل با غرب از بین نبرده بلکه پکن را به یک حلقه اتصال به این دو تبدیل کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار