رییس سازمان توسعه تجارت:

۴ کشور جدید با ایران تجارت آزاد برقرار می‌کنند

تهران(پانا)- رییس سازمان توسعه تجارت گفت تجارت آزاد با کشورهای ونزوئلا، سوریه، پاکستان و یک کشور اروپای شرقی در دستور کار است.

کد مطلب: ۱۴۴۲۷۵۰
لینک کوتاه کپی شد
۴ کشور جدید با ایران تجارت آزاد برقرار می‌کنند

مهدی ضیغمی رییس سازمان توسعه تجارت امروز در همایش معرفی ظرفیت‌ها، اهداف و برنامه های ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اظهارداشت: این نمایشگاه مهم ترین رویداد تجاری کشور است، در دور قبل 1300 مهمان خارجی حضور داشتند که در این دوره 2500 تا 3000 مهمان و تاجر خارجی حضور خواهند داشت.

وی افزود: رییس جمهور و همه دولتمردان از این نمایشگاه حمایت می کنند و در این نمایشگاه حضور خواهند یافت و رایزنی ها برای حضور مقامات بلند پایه سایر کشور ها در جریان است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: زیرساخت های نمایشگاه در این دوره توسعه خواهد یافت هر چند که در بخش ظرفیت هتل با بحران مواجه هستیم به طوری که از 5 هزار مهمان خارجی میتوانیم حداکثر 3000 نفر را پذیرش کنیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم در نمایشگاه اکسپو صادراتی ایران 2024 با همراهی تجار بتوانیم از طریق این نمایشگاه 2 میلیارد دلار صادرات داشته باشیم.

ضیغمی گفت: تجارت آزاد با اوراسیا نیز تا 6 ماه آینده از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ می شود.

معاون وزیر صمت ادامه داد: تجارت آزاد با کشورهای سوریه، ونزوئلا و یکی از کشورهای اروپای شرقی در دست اقدام است. تجارت ترجیحی با اندونزی و برخی کشورهای آسیای شرقی نیز در دستور کار قرار دارد. تجارت آزاد با پاکستان نیز در مرحله تنظیم فهرست کالاهاست.

وی اظهارداشت: برای توسعه تجارت با آفریقا موضوع افزایش تعداد کشتی در دستور کار قرار دارد.

محمدصادقنادزاده معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با همکاری تمام ارکان دولت و استفاده از ظرفیت‌های کشور ششمین دوره ایران اکسپو برای معرفی توانمندی‌های کشور برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: دولت از جمله رئیس جمهوری، معاون اول و وزرای دولت حمایت و همراهی لازم برای برگزاری این نمایشگاه را دارند و مصوبات مناسبی در این راستا صادر شده است که می‌تواند به برگزاری بهتر این رویداد کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه این رویداد باید در تقویم سالانه کشور ثبت شود، تصریح کرد: برگزاری دوره پنجم ایران اکسپو نشان داد اگر این رویداد به درستی مدیریت شود می توان با توسعه ظرفیت‌های کشور نتایج بسیاری را به دست آورد.

قنادزاده با اشاره به بهبود وجهه بین المللی ایران با برگزاری دوره پنجم ایران اکسپو، خاطرنشان کرد: در این رویداد توانستیم با حضور تجار از ۷۰ کشور و برگزاری ۱۰۰ نشست BTOB به قراردادهایی بالغ بر ۲ میلیارد دلار دست یابیم.

وی با تاکید بر اینکه برای برگزاری نمایشگاه ششم ایران اکسپو ضعف‌ها را احصا کردیم، تاکید کرد: در دوره پیشین انتظار استقبال بزرگی نداشتیم در حالی که ۷۰۰ شرکت داخلی و ۳۰۰ شرکت خارجی شرکت کردند. به همین دلیل برای دوره بعدی از مهرماه ستاد مرکزی شکل گرفت تا برنامه ریزی و پیگیری‌های لازم با دستگاه‌های مختلف انجام شود و همچنین به دنبال بهره مندی بیشتر از ظرفیت‌های اتاق‌های بازرگانی هستیم.

همچنین مجید تکبیری ، رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران در این‌همایش خبر داد: پیش بینی می شود در‌نمایشگاه ایران اکسپو 2024 بیش از 4 میلیارد دلار موافقتنامه و قرارداد تجاری منعقد شود .

وی گفت: دولت سیزدهم از فرصت برگزاری نمایشگاه های بین المللی همواره برای معرفی توانمندی شرکت های ایرانی استفاده کرده و همانگونه که مجموعه ای از اقدامات منجر به برگزاری موفقیت آمیز پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو در سال جاری شد، تمام تلاشمان بر کیفی بودن نمایشگاه در سال آینده و کسب دستاوردهای ملموس برای تجارت و اقتصاد کشور معطوف شده است.

وی با اشاره به برگزاری ششمین نمایشگاه بین المللی توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، تحت عنوان ایران اکسپو 2024 که قرار است از تاریخ 8 لغایت 12 اردیبهشت ماه 1403 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شود گفت: این نمایشگاه که بزرگترین رویداد در حوزه صادرات کالاهای غیر نفتی است در راستای تحقق شعار رشد تولید و سیاست های اقتصادمقاومتی در افزایش و ارتقای صادرات غیر نفتی برگزار می شود.

تکبیری ادامه داد: برقراری ارتباط موثر و هدفمند میان شرکت های داخلی و تجار خارجی و همینطور زمینه سازی جهت انعقاد قراردادهای صادراتی و جذب سرمایه گذاری خارجی از دیگر برنامه های مدنظر است و این امید وجود دارد با دعوت حدود 3000 تاجر خارجی از بیش از 100 کشور دنیا بتوان یک برنامه عملیاتی و ثمر بخش را اجرا نمود.

تکبیری گفت: تمرکز ما در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در شش گروه کالاییِ محصولات شرکت‌های ایرانی شامل صنایع غذایی، کشاورزی، شیلات صنعت فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری دارو تجهیزات پزشکی ، تجهیزات آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی صنعت ساختمان و خدمات فنی_ مهندسی گروه پتروشیمی، است.

وی دربخشی از سخنان خود اظهار کرد: هزینه‌های هتل، پذیرایی، ترانسفر داخلی تجار، بازرگانان خارجی و....توسط ستاد برگزاری نمایشگاه تقبّل می شود که با این کار، فرصت هم افزایی و آشنایی صادرکنندگان ایرانی با بازرگانان و سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شده و شاهد حضور بهترین و پرپتانسیل‌ترین شرکت‌های بزرگ صادراتی ایران در نمایشگاه خواهیم بود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار