پانا از روند تخصصی‌کردن درس تربیت‌بدنی در مدارس گزارش می‌دهد؛

ورزش مدارس روی ریل ‌دانش و تخصص

‌رشته‌های ‌طناب‌زنی، تنیس روی میز، دوومیدانی، بسکتبال، والیبال، فوتسال و هندبال به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود

تهران (پانا) - وزارت آموزش و پرورش در راستای تاکید به ساحت زیستی و بدنی دانش‌آموزان، آموزش علمی و مهارتی یک رشته ورزشی برای هر پایه تحصیلی را برای دانش‌آموزان اجرا می‌کند تا ورزش به‌صورت تخصصی در سطح مدارس پیگیری شود.

کد مطلب: ۱۴۴۲۱۳۶
لینک کوتاه کپی شد
ورزش مدارس روی ریل ‌دانش و تخصص

ورزش و فعالیت بدنی همواره در آموزه‌های فرهنگی و دینی ما بوده و تحرک، نشاط، پویایی و آمادگی جسمانی همواره مورد تاکید قرار گرفته است تا جایی که پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند: «به فرزندان خود شنا، تیراندازی و اسب‌سواری بیاموزید.» از این رو فعالیت زیستی اهمیت زیادی دارد و افرادی که ورزش منظم دارند از جسم سالم‌تری هم برخوردارند.

وزارت آموزش و پرورش نیز به‌عنوان متولی تعلیم و تربیت در جامعه در کنار مسائل علمی و فرهنگی به‌صورت ویژه به موضوع تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی نیز پرداخته و در همین راستا و در جهت اجرای ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین که یکی از آن‌ها ساحت زیستی و بدنی است، معاونت پرورشی و تربیت‌بدنیِ سابق این وزارتخانه به 2 معاونت تبدیل شد و معاونت اختصاصی حوزه ورزش و سلامتی با عنوان «معاونت تربیت‌بدنی و سلامت» شکل گرفت تا بیش از پیش به این امر مهم در دستگاه تعلیم و تربیت پرداخته شود. وزارت آموزش و پرورش در کنار پرداختن به ورزش و آمادگی جسمانی دانش‌آموزان، مسائل حوزه بهداشت و تندرستی را نیز در دستورکار خود قرار داده و علاوه بر فعالیت‌های بدنی، مباحث علمی و دانشی حوزه تخصصی ورزش، بهداشت و تندرستی نیز پرداخته و در راستای پرداختن تخصصی به موضوع، آموزش یک رشته ورزشی برای هر پایه تحصیلی را اجرا می‌کند.

آموزش یک رشته ورزشی برای هر پایه تحصیلی در مدارس اجرا می‌شود

صادق ستاری‌فرد، معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین، ساحت زیستی و بدنی است، گفت: ساحت‌های سند تحول بنیادین به‌صورت جزیره‌ای و منفک از هم نیستند بلکه تلفیقی و ترکیبی همراه با رابطه طولی و تعاملی با یکدیگر هستند. ساحت زیستی و بدنی، پیشران است و دانش‌آموزان اگر به لحاظ سلامت جسمی و روحی در موقعیت نامناسبی باشند در موقعیت مناسب یادگیری نیز قرار نخواهند گرفت.

وی با بیان اینکه ورزش و بازی علاوه بر نظام آموزشی در نظام ارزشی و دینی هم قرار دارد و به آن تاکید شده است، اظهار کرد: اگر قرار است دانش‌آموز خوب برای جامعه خوب تربیت کنیم باید دانش‌آموز را در 2 ساحت علمی و جسمی به قوت برسانیم. ورزش و بازی، اولین و تنها ابزار ارتباطی با کودک از بدو تولد و مهمترین عنصر تربیتی و ارتباطی است. بازی و ورزش برای کودکان و نوجوانان، کم‌هزینه و پراثر است و تربیت را با ورزش و بازی باید شروع کرد. بنابراین برای ورزش و تقویت جسمانی بچه‌ها باید وقت بگذاریم.

ستاری‌فرد با تاکید بر اینکه معلم و تجهیزات خوب به برنامه خوب هم نیاز دارند، افزود: کسب مهارت و شناسایی استعداد و هدایت ورزشی دانش‌آموزان و ایجاد یک محیط پرنشاط از طریق ورزش در دستورکار قرار دارد و در این راستا آموزش یک رشته ورزشی برای هر پایه تحصیلی با کمک مدیران مدارس باید اجرا شود.

مباحث دانشی در کنار رشته‌های ورزشی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود

حمیدرضا نجفیان، رئیس اداره تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران نیز در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اجرای طرح یک رشته ورزشی برای هر پایه تحصیلی گفت: «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، متولی برنامه درسی است و بر اساس اهدافی که در کتاب راهنمای تدریس به آن اشاره شده، دانش‌آموزان پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی باید مهارت‌های پایه و بنیادین را کار کنند و آموزش مقدماتی رشته‌های ورزشی را معلمان از پایه چهارم ابتدایی به بعد با بچه‌ها کار کنند.»

وی خاطرنشان کرد: «براساس کتاب راهنما، رشته ورزشی طناب‌زنی در پایه چهارم، تنیس روی میز در پایه پنجم و دوومیدانی در پایه ششم ابتدایی آموزش داده می‌شود. همچنین در دوره متوسطه اول نیز در پایه‌های تحصیلی هفتم، هشتم و نهم به ترتیب رشته‌های بسکتبال، والیبال و هندبال آموزش داده می‌شود.»

نجفیان در خصوص دوره متوسطه دوم افزود: «در دوره متوسطه دوم و در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم، یکی از 6 رشته مذکور به همراه فوتسال را معلمان در هر نیمسال تحصیلی به دانش‌آموزان باید آموزش دهند تا آموزش مهارت ورزشی تا انتهای سال، مطابق با برنامه درسی و اهداف تحصیلی آن دوره مدیریت شود.»

رئیس اداره تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر اینکه مباحث حیطه دانشی را نیز معلمان در کنار این مهارت‌ها و رشته‌ها باید آموزش دهند، گفت: «3 جلسه از مباحث آموزشی هر پایه تحصیلی به حیطه علمی و دانشی اختصاص دارد.»

وی با بیان اینکه این طرح از مهر امسال در سراسر کشور اجرا می‌شود، اظهار کرد: «در دوره ابتدایی معمولا ‌آموزش‌هایی از جمله راه رفتن، ایستادن صحیح، خوابیدن صحیح، حمل اشیا، وضعیت ایمنی، تغذیه سالم، مصرف انرژی و... را طراحی کرده‌اند و در دوره‌های متوسطه نیز این موضوعات به شکل‌های مختلفی در حیطه دانشی تعریف شده است.»

با ورود تخصصی آموزش و پرورش به حوزه ورزش و سلامت جسمانی امید می‌رود که رویکرد برنامه‌های ‌به سمت تخصصی تغییر یافته و آموزش تخصصی رشته‌های ورزشی به دانش‌آموزان منجر به شناسایی و کشف استعدادهای ورزشی آینده‌ساز‌ کشور شود تا هم آموزش این حوزه به‌صورت هدفمند دنبال شود و هم دانش‌آموزان بتوانند استفاده و بهره کافی از فرصت به‌دست‌آمده را داشته باشند و هم در آینده با شناسایی این ورزشکاران بتوان افتخارات ورزشی مختلف در سطوح ملی و بین‌المللی کسب کرد. همانطور که شعار «مدرسه قوی، ایران قوی» سرلوحه کارهای دستگاه تعلیم و تربیت قرار گرفته است، رسیدن به موقعیت ورزشی قوی و محکم در کشور نیز از مدرسه‌ها آغاز می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار