«سون هیونگ مین» بهترین بازیکن آُسیا‌؛ طارمی پنجم شد

سردار آزمون لژیونر ایرانی فوتبال کشورمان که در رم بازی می‌کند دوازدهم شد و علیرضا جهانبخش در رتبه ۲۳ قرار گرفت

‌تهران (پانا) -‌ بهترین بازیکن سال ۲۰۲۳ آسیا معرفی شد و سون هیونگ مین ستاره کره‌ای تاتنهام جلوتر از هموطنش کیم مین جائه از بایرن مونیخ و کریستیانو رونالدو فوق ستاره پرتغالی النصر، موفق شد، توپ طلای آسیا را تصاحب کند.

کد مطلب: ۱۴۴۱۱۴۹
لینک کوتاه کپی شد
«سون هیونگ مین» بهترین بازیکن آُسیا‌؛ طارمی پنجم شد

‌این روزها ۲۴ تیم از سراسر پهناورترین قاره جهان‌ در قطر حضور دارند و از شرق تا غرب آسیا نظاره‌گر هجدهمین رقابت تیم‌های آسیایی هستند.

سون هیونگ مین کاپیتان تیم ملی کره با ۲۳۱ امتیاز، توانست اختلاف فاحشی با کیم مین جائه داشته باشد. مدافع کره‌ای سابق ناپولی و فعلی بایرن مونیخ ۱۹۷ امتیاز کسب کرد و پس از کریستیانو رونالدو با ۱۷۲ امتیاز سوم شد. در رده‌های بعدی این آمار نیز میتوما از ژاپن، مهدی طارمی از ایران، تاکفوسو کوبو از ژاپن، سالم الدوساری از عربستان، واتارو اندو از ژاپن، هوانگ هی چان و لی کانگ این از کره جنوبی در رتبه‌های چهارم تا دهم برترین بازیکن سال آسیا قرار گرفتند. لازم به ذکر است سردار آزمون لژیونر ایرانی فوتبال کشورمان که در رم بازی می‌کند دوازدهم شد و علیرضا جهانبخش در رتبه بیست و سوم قرار گرفت.

‌این جایزه سالانه توسط رسانه تایتان اسپورت، به بازیکنی تعلق می‌گیرد که بهترین عملکرد را در میان بهترین بازیکن قاره آسیا یا فعال در آسیا داشته باشد. این جایزه در سال ۲۰۱۳ با الهام گرفتن از توپ طلای فرانس فوتبال رونمایی شد و در این مدت سون ۹ بار بهترین بازیکن سال آسیا شده و در آن دوبار هم کیسوکه هوندا و شینجی اوکازاکی از ژاپن این جایزه را تصاحب کردند.

تایتان اسپورت، نخستین رسانه فوتبال آسیا بود که در همکاری با اکیپ فرانسه در طی تاریخ مراسم توپ طلا مشارکت داشت و حتی تنها رسانه‌ آسیا بود که حق رای داشت. با توجه به اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا، عنوان بهترین بازیکن آسیا را مخصوص بهترین بازیکن آسیایی فعال قاره آسیا می‌داند، جایزه توپ طلای تایتان اسپرت به عقیده کارشناسان فوتبال آسیا به مراتب ارزش بیشتری پیدا می‌کند.

نحوه رأی دهی چگونه است؟

تیم داوری این رسانه، با نظر مستقیم AFC تشکیل شده است؛ ۴۲ نفر از افراد رسانه‌ای قاره آسیا و ۲۱ نفر مهمانان ویژه که اغلب نماینده فیفا، سردبیر رسانه‌های مطرح جهان و مورخان فوتبال هستند، که هر ساله با آرای خود بهترین بازیکن سال آسیا را معرفی می‌کنند. هر کدام از افراد صاحب رای با انتخاب ۵ بازیکن، آنها را رتبه‌بندی می‌کند و نفر اول ۶ امتیاز، نفر دوم ۴ امتیاز، نفر سوم ۳ امتیاز، نفر چهارم ۲ امتیاز و نفر پنجم ۱ امتیاز می‌گیرد تا در مجموع بهترین بازیکن سال آسیا مشخص شود.

از نمایندگان فوتبال ایران چه خبر؟

در سال‌های اخیر ستارگان فوتبال ایران موفق شدند در جمع سه بازیکن برتر قرار بگیرند، اما هیچگاه توپ طلای آسیا را لمس نکردند. علیرضا بیرانوند سنگربان پرسپولیس در سال ۲۰۱۸ نخستین بازیکنی بود که در جمع سه بازیکن برتر قرار می‌گیرد. پس از آن سردار آزمون در سال ۲۰۲۰، دوم شد، مجدداً در سال ۲۰۲۱ آزمون رتبه خود را حفظ کرد و مهدی طارمی نیز رده سوم را تصاحب کرد، اما در سال ۲۰۲۲، مهدی طارمی جای آزمون را پر کرد و حالا همانطور که مطرح شد، در سال ۲۰۲۳ هیچ خبری از نمایندگان فوتبال اروپا در رقابت با سه چهره شاخص فوتبال آسیا نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار