عضو انجمن مشاغل خانگی اتاق بازرگانی هرمزگان تاکید کرد:

ظریفت بالای میناب برای تبدیل شدن به قطب صنایع دستی جنوب کشور

تولید کوزه سفالی یا جَهله (محل نگهداری آب) از صنایع در حال فراموشی است/کمیابی و گران بودن مواد اولیه از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان صنایع دستی میناب است

هرمزگان (پانا) - عضو انجمن مشاغل خانگی اتاق بازرگانی هرمزگان گفت صنایع دستی یکی از مشاغل خانگی پرسود است و با پتانسیل بسیار بالایی که میناب دارد، می‌تواند به یکی از قطب‌های صنایع دستی کشور مبدل شود.

کد مطلب: ۱۴۳۹۹۵۹
لینک کوتاه کپی شد
ظریفت بالای میناب برای تبدیل شدن به قطب صنایع دستی جنوب کشور

جواد ناصری نیا فخرآبادی با بیان اینکه صنایع دستی، صنعتی پول ساز است، اظهار کرد: پرفروش ترین محصولات در فصل پاییز و زمستان به سبب وجود گردشگران در جنوب کشور، صنایع دستی است و به همین سبب، گسترش و احیای زیرساخت های گردشگری می تواند باعث معرفی بیشتر صنایع دستی هرمزگان شود.

وی افزود: بسیاری از محصولات از جمله بادبزن حصیری (گُوْزِن)، سینی و دم کنی کاش و پیش، سفره حصیری (بادیل) و سبد حصیری (تولَکْ) و غیره در شهرستان میناب تولید و به سراسر کشور ارسال می شود.

عضو انجمن شبکهٔ کار آفرینی استان هرمزگان با بیان اینکه روستاهایی همچون بهمنی، شهوار قدیم و شاه منصوری در میناب یکی از بهترین خاک ها را برای سفالگری دارند، گفت: تولید کوزه سفالی یا جَهله (محل نگهداری آب) از صنایع در حال فراموشی است، در حالی که از قدیم این صنعت جزو بوم محلی میناب به شمار می رود و شهرستان میناب در گذشته از هنرمندان بسیار ماهری بهره مند بود ولی متاسفانه در حال حاظر کوزه ها از خارج استان وارد و به فروش می رسد.

به گفتهٔ ناصری نیا فخرآبادی، در حال حاضر صادرات و عرضهٔ محصولات دستی شهرستان میناب در نمایشگاه های کشورهایی همچون ترکیه، امارات، قطر و عمان که از بهترین بازارهای عرضهٔ صنایع دستی برخوردار هستند، صورت می پذیرد و سوئد نیز از دیگر کشورهایی است که خواهان صنایع دستی میناب است.

عضو انجمن مشاغل خانگی اتاق بازرگانی هرمزگان، بازارهای انحصاری، کمیابی و گران بودن مواد اولیه برای ساخت صنایع دستی را از مهمترین چالش ها و مشکلات تولیدکنندگان این محصولات برشمرد.

این مسئول با تأکید بر ضرورت معرفی بیشتر صنایع دستی بومی بیان کرد: یکی از راهکارهای اساسی برای احیای صنایع دستی منطقه، برگزاری دوره های آموزشی و ترغیب جوانان و نوجوانان به یادگیری و فعالیت در این حوزه است که هم اکنون در شهرستان میناب توسط مؤسسه خیریه نهال مهر امید با هدف توانمندسازی و استعدادیابی از میان اقشار توانمند بویژه نوجوانان مستعد برای تولید صنایع دستی انجام می گیرد.

وی اضافه کرد: رونق کسب و کار صنایع دستی به حضور گردشگران در مناطق وابسته است و علاوه بر تقویت زیرساخت های گردشگری، اختصاص رشته صنایع دستی در هنرستان ها نیز از دیگر راهکارها برای رونق بیشتر این صنعت است.

دانش آموز خبرنگار: عالمه زارعی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار