یک کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

آیا «هارپ» بر بارش‌های ایران اثرگذار است؟

تهران (پانا) - یک کارشناس محیط زیست درباره تاثیر پروژه «هارپ» بر بارش‌های ایران توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۴۳۹۸۵۴
لینک کوتاه کپی شد
آیا «هارپ» بر بارش‌های ایران اثرگذار است؟

محمد حیدری در گفت‌وگو با پانا درخصوص کم‌بارشی ایران نسبت به کشورهای همسایه گفت: «ایران در محدوده‌ای از عرض‌های جغرافیایی قرار دارد که شرایط جوی حاکم بر آن کم‌بارشی است علاوه بر آن، مساله گرمایش جهانی و تغییر اقلیم مطرح می‌شود که یکی از پیامدهای آن رخداد خشکسالی‌های طولانی و شدید یا بارش‌های سیل‌آسا است.»

وی افزود: «ایران تحت تاثیر سامانه‌های جوی عرض‌های میانی و سامانه‌های جوی جنب حاره‌ قرار دارد که موجب می‌شود بارندگی‌ها در این مناطق شرایط پایداری را نداشته باشند. در مجموع میانگین بلندمدت بارش مناطق شرق مدیترانه به دلیل تغییر شرایط کلی جو به سمت خشکسالی است.»

حیدری درخصوص طرح موضوع هارپ در بارندگی‌های کشور گفت: «تاثیر پروژه هارپ بر بارندگی‌ها طی دوره‌های خشکسالی در ایران مطرح می‌شود، در حالی که در بسیاری از کشورهای درگیر با خشکسالی بر مدیریت منابع آب و صرفه‌جویی تمرکز می‌کنند. مطرح کردن این شایعات ممکن است باعث شود تا مردم و مسئولان توجه کمتری به واقعیت کم بارشی و خشکسالی داشته باشند. از طرفی سیستم‌های جوی به‌قدری قوی هستند که برای شکل‌گیری‌ آن‌ها انرژی‌ بسیار زیادی لازم است و انسان تاکنون نتوانسته در این زمینه نقش و دخالتی در ابعاد بزرگ مقیاس داشته باشد.»

وی افزود: «بعید به نظر می‌رسد که پروژه‌‌ای همچون هارپ با توجه به انرژی‌های گسترده‌ای که برای پدیده‌های جوی و سیستم‌های بارشی نیاز است بتواند در مقوله افزایش یا کاهش بارش نقش موثری داشته باشد و تا کنون هیچ مستند علمی نیز در این خصوص ارائه نشده است. در واقع همه متخصصان این حوزه معتقد هستند کاهش بارندگی ناشی از پروژه هارپ، یک تصور نادرست و بی اساس است. اینکه ابرهایی که از کشورهایی مانند ترکیه وارد کشور می‌شوند و بارشی در شمال غرب ایران رخ نمی‌دهد مساله‌ای کاملا طبیعی است و متولیان باید طبق داده‌های علمی به مردم توضیح دهند. از طرفی به جای آنکه ضعف در مدیریت منابع آبی را جبران کنیم و جلوی اضافه برداشت آب گرفته شود، هارپ، تغییر اقلیم و ابردزدی را مطرح می‌کنیم.»

این کارشناس محیط زیست با بیان ابنکه تغییر اقلیم پدیده‌ای است که بر بسیاری از بخش‌ها از جمله منابع آبی، سکونتگاه‌ها، مهاجرت و امنیت غذایی تاثیر می‌گذارد، گفت: «مساله مهم در مواجهه با تغیی اقلیم است. در زمینه مدیریت تغییرات اقلیمی برنامه و سیاست منسجمی وجود ندارد و این مساله سبب شده تا شرایط جوی ما را مدیریت کند. باید تدوین و اجرای برنامه‌های مناسب، اتخاذ تدابیر و راهکارهای بهینه را برای تعدیل اثرات تغییر اقلیم و سازگاری با شرایط اقلیم آینده آماده کرد.»

حیدری اضافه کرد: «انجام اقداماتی که منجر به مسایلی همچون گرمایش جهانی، افزایش گازهای گلخانه‌ای، تغییر کاربری زمین، توسعه شهرسازی و از بین بردن جنگل‌ها و مراتع، مانع شدن از شرایط تهویه‌های طبیعی هوا در کلانشهرها و آلودگی هوا توسط بشر به حدی است که اقلیم توان بازسازی و برگشت به شرایط قبلی خود را نخواهد داشت. در این شرایط سبک زندگی، نیاز به تغییرات اساسی و سازگار با شرایط جدید دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار