میدان ۱۴۰۲ بزرگترین عرصه میدان‌داری دانش‌آموزان تبیین‌گر

مشهد (پانا) - نشست خبری طرح میدان ۱۴۰۲ با موضوع بزرگترین عملیات میدانی جهاد تبیین دانش‌آموزان خراسان رضوی با حضور معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی، نمایندگان تشکل‌های دانش‌آموزی، مدیران آمورش و پرورش نواحی در استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۳۹۴۰۷
لینک کوتاه کپی شد
میدان ۱۴۰۲ بزرگترین عرصه میدان‌داری دانش‌آموزان تبیین‌گر

در این نشست الهام اربابی، نماینده استعدادهای درخشان در خصوص طرح میدان ۱۴۰۲ عنوان کرد: امیدآفرینی، خودفریبی ‌نیست. بعضی‌ها خیال می کنند امیدآفرینی پنهان کردن ضعف‌ها است. ضعف‌ها هم باید بیان شود، اما در کنار بیان ضعف‌ها بایستی امیدآفرینی شود، آینده و افق روشن در مقابل چشم قرار بگیرد.

نماینده استعدادهای درخشان از ضرورت اجرای این طرح گفت: نوجوانان پای کار به همراه مسئولین دغدغه مند گرد هم آمدند و میدان ۱۴۰۲، جایی که سوالات، شبهات و پرسش های زیادی روی میز کار آمده را به همت، همفکری و چاره اندیشی به پاسخ برسند. تفاوت این طرح با دیگر طرح ها این است که دانش آموزان به عنوان مجریان طرح شمرده شدند و جامعه‌ هدف این طرح فراتر از فضای مدرسه و در سطح خانواده، محله و شهر در نظر گرفته شده است. همچنین در چشم‌انداز بلندمدت این طرح، ما به دنبال افزایش مشارکت دانش آموزان و خانواده ها در رویدادهای ملی پیش‌رو هستیم.

همچنین اربابی اهداف این طرح را این گونه عنوان کرد: افزایش شور و نشاط و امید در سطح فضای مدارس، شناسایی دانش آموزان توانمند و مستعد، اثرگذاری اجتماعی و سیاسی، آموزش و شبکه سازی دانش آموزان با هدف ورود عملیاتی به عرصه جهاد تبیین، میدان دادن به نوجوانان در عرصه جهاد تبیین و فرآیند برگزاری و نظارت بر انتخابات، افزایش مشارکت حضور مردمی در انتخابات.

در ادامه این طرح علی‌اکبر بنا رضوی دبیر قرارگاه میدان ۱۴۰۲ از جزئیات طرح گفت: هدف‌گذاری این طرح حداکثر برای ۲۰ هزار کلاس درس در مقطع متوسطه اول و دوم دخترانه و پسرانه استان در نظر گرفته شده است که از هر کلاس یک نفر به عنوان فرمانده انتخاب خواهد شد که این فرماندهان در ارتباط با حداقل ۵۰ نفر در سطوح مختلف به تبیین پیشرفت‌های کشور، وضعیت روز جامعه، نقص‌ها و نقاط مثبت کشور می‌پردازند.

بنا رضوی ادامه داد: طرح میدان ۱۴۰۲ در قالب های متنوعی اجرا خواهد شد؛ یکی از این قالب ها تولید محتوای رسانه‌ای است. بخش ویژه تولیدات رسانه‌ای، مسابقه راوین است که در این رقابت مهیج دانش‌آموزان ویدئوهای خود را از پیشرفت های شهر یا روستا تهیه می‌کنند و علاوه بر انعکاس در فضای مجازی برای ارزیابی در سامانه نورینو بارگذاری می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین مسابقات مناظره‌ پیشرفت، برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت، مصاحبه با نخبگان دانش‌آموزی در خصوص دستاوردهای های علمی از دیگر قالب های این طرح است.

فروغ الزمان چمن‌زاری، دبیر قرارگاه طرح میدان ۱۴۰۲و نماینده سازمان دانش‌آموزی با بیان اینکه جامعه هدف این پویش، گسترده است، عنوان کرد: از اهداف این طرح افزایش مشارکت دانش‌آموزان در رویدادهای ملی پیش رو است که باید این شرایط را واقع‌بینانه ببینیم. این طرح با هدف شناسایی استعداد دانش‌آموزان توانمند و اثرگذاری اجتماعی و کنش‌گری سیاسی اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به آموزش شبکه‌سازی دانش‌آموزان با هدف ورود عملیاتی به عرصه جهاد تبیین گفت: مدرسه، منزل، محله، مسجد و فضای مجازی مکان برگزاری این طرح خواهد بود و در این راستا دانش‌آموزان ترغیب می‌شوند که علاوه بر مسیر علمی می‌توانند در سایر ابعاد تاثیرگذار هم وارد شوند‌.

همچنین علی مهدوی‌خواه، معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه ما در جنگ ترکیبی قرار داریم، اظهار کرد: در حال حاضر در فضای جنگ شناختی حضور داریم و باید از تجربیات افرادی که در این عرصه حضور فعال داشتند استفاده کنیم. در دوران دفاع مقدس نیز این جوانان و نوجوانان بودند که به آنان میدان داده شد و در جبهه حضور یافتند. باتوجه به میدان داری موفق دانش آموزان، در شرایط فعلی نیز باید زمینه را برای حضور جوانان و نوجوانان فراهم کنیم. این‌ها سرمایه‌های ما هستند و باید به آنان اجازه دهیم عهده‌دار نقش‌آفرینی در مسئولیت‌های جدی جامعه باشند.

در پایان این نشست دانش آموزان عضو قرارگاه استانی طرح میدان ۱۴۰۲ از پوستر رسمی طرح به تفکیک دختران و پسران رونمایی کردند.

دانش آموز خبرنگار:زهرا زراعت‌کار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار