از تاثیر مهم حضور زنان در جامعه تا ایجاد نقطه امن توسط بانوان معلم

مریم میر: حضور زنان در جامعه اسلامی موجب رشد جامعه می‌شود/ محبوبه وفایی: معلمان الگو و راهنمای دانش‌آموزان هستند

تهران (پانا) - زنان در جامعه اسلامی نقش مهمی را ایفا کرده‌اند حال اگر این بانوان در نقش یک معلم باشند مدیریت خارق العاده‌ای را هم در کلاس درس، هم در خانواده و هم در جامعه خواهند داشت.

کد مطلب: ۱۴۳۹۲۳۵
لینک کوتاه کپی شد
از تاثیر مهم حضور زنان در جامعه تا ایجاد نقطه امن توسط بانوان معلم

حضور زنان در جامعه اسلامی به قدری حائز اهمیت است که اگر نباشند برابری در جهان به هم می‌خورد. معلمان زن در این جهان فردی با عنوان فراتر از یک مادر در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند و امید بخش دانش‌آموزان برای ساخت آینده‌هایشان و حتی ساخت مسئولان آینده می‌شوند.

مریم میر دبیر دینی دبیرستان شهید مدنی منطقه ۱۸ تهران درباره نقش معلم به عنوان یک مادر عنوان کرد: من فکر می کنم یک معلم به عنوان مادر دوم نه! بلکه گاهی به عنوان یک فردی موثرتر از مادر، می تواند در زندگی دانش آموز نقش داشته باشد. اگر درکی از جایگاه دانش آموز، شناختی از شرایط زندگی و همزاد پنداری با سن و سال او و شناخت کافی از محیط ها و سنت ها و آداب و رسوم دانش آموز داشته باشد می تواند با کلام، نگاه و رفتارش آنچه که دانش آموز نیاز دارد را برای او برآورده کند و کمک می کند تا به دانش آموز نه تنها نیازهای درسی و علمی بلکه به نیازهای عاطفی، روحی و روانی او هم در کلاس پاسخ دهد.

وی ادامه داد: نقش معلم می تواند گاهی سرنوشت ساز باشد. در واقع یک معلم می تواند موجب بی میلی یا حتی رشد و پویایی دانش آموز باشد. اگر معلم بداند که دانش آموز او با چه نقطه اثرات مثبت یا منفی وارد کلاس می شود به معلمی که وظیفه و رسالتی دارد، کمک می کند تا نقطه امنی برای دانش آموزان باشد. لذا دانش آموزی که از معلم انگیزه می گیرد، رشد می کند و باعث موفقیت او می شود قطعا این دانش آموز در آینده می تواند در بقیه اقشار جامعه اثر گذار باشد.

میر با توجه به اینکه بانوان نقش مهمی در جامعه اسلامی دارند اظهار کرد: بانوان دوش به دوش مردان هستند. همیشه زن در کنار مرد است و در همه کارها مرد و زن در کنار هم هستند دقیقا می توانیم این را حتی در پیامبران و ائمه اطهار هم ببینیم. یک زن در جامعه اسلامی خیلی می تواند موثر باشد. لذا اگر زنان در جهان نبودند این دنیا دچار خلا می شد و تعادل از بین می رفت. در اسلام هم به برابری انسان اشاره شده است. حضور زنان در جامعه اسلامی موجب رشد جامعه می شود.

سپس وی بیان کرد: من معتقدم یک معلم می تواند در نقش مادر، خیلی خوب حضور داشته باشد بدین معنا که اگر یک معلم درک درستی از فرزند و خانواده داشته باشد و بتواند محیط خانواده را امن نگه دارد قطعا او می تواند در فضای مدرسه و کلاس درس هم یک نقطه امن را برای دانش آموز ایجاد کند. لازم به ذکر است؛ معلمانی هستند که مادر نیستند اما در کلاس درس مادرانه رفتار می کنند.

در ادامه محبوبه وفایی دبیر شیمی دبیرستان شهید مدنی منطقه ۱۸ تهران تصریح کرد: معلمان الگو و راهنمای دانش آموزان هستند. رفتار و گفتار معلم می تواند تاثیر زیادی در تصمیم گیری و هدف دانش آموز داشته باشد مخصوصا اگر دانش آموزی به معلم خود علاقه داشته باشد لذا با تمام وجود آن درس را می خواند.

وی بیان کرد: در جامعه اسلامی به بانوان بهای زیادی داده می شود. آنها در عرصه جامعه، وظایف مهمی را عهده دار هستند و قطعا در انجام این وظایف هم کوشا و موفق عمل می کنند. لذا یک معلم ابتدا به عنوان مادر باید وظایف مادری را درست انجام دهد. وقتی او مادر خوبی باشد و در خانه آرامش برقرار باشد می تواند این آرامش را به دانش آموزان منتقل کند و دانش آموز حس خوبی نسبت به معلم داشته باشد. ایجاد حس آرامش در دانش آموزان موجب می شود تا آنها به راحتی با معلم ارتباط بگیرند و با او درد دل کنند.

وفایی درباره بانوان معلم عنوان کرد: مهربان و صبور بودن از ویژگی های عطف یک معلم است. صبر در معلمی و مادر بودن بزرگترین نقش را دارد. معلمی شغل انبیا است پس وظیفه ی بسیار بزرگی است. یک معلم با صبوری، پشتکار و مهربانی مانند یک مادر در راه تعلیم و تربیت و آموزش دانش آموز قدم برمی دارد و بارها مطالب را دلسوزانه عنوان می کند. اما به طور کلی شغل معلمی هم سخت است و باید عاشق معلمی باشیم تا دانش آموز را به درستی هدایت کنیم.

‌دانش آموز خبرنگار: سارا بتولی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار