معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

تولید علم و دانش از مسیر نظام تعلیم و تربیت محقق خواهد شد

کرج (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در بیست و یکمین کنفرانس بین‌المللی فیزیک استان البرز عنوان کرد تولید علم و دانش در کشور از مسیر نظام تعلیم و تربیت محقق خواهد شد.

کد مطلب: ۱۴۳۹۲۲۵
لینک کوتاه کپی شد
تولید علم و دانش از مسیر نظام تعلیم و تربیت محقق خواهد شد

محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در بیست و یکمین کنفرانس بین‌المللی فیزیک استان البرز گفت این برنامه به عنوان یکی از برنامه‌های مهم در عرصه علوم پایه کشور برگزار می‌شود. یکی از راهبردهای ما در کشور که سال‌های اخیر مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند موضوع تولید علم و دانش و مرجعیت علمی است که مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: تولید علم و دانش در کشور از مسیر نظام تعلیم و تربیت محقق خواهد شد. در سند تحول بنیادین هم اشاراتی به این موضوع شده است که ما زمینه شایستگی مختلف و ارتقاء علمی را فراهم سازیم البته شایستگی لزوم کسب علم و دانش نیست که کسب نگرش مهم تر از علوم و دانش است و موضوعات متعددی را که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است اعم از ایجاد و توسعه پژوهش‌گری در بین دانش‌آموزان و چه در بین معلمان که باید محقق شود. البته باید گفت که برای تحقق سند تحول بنیادین قطعا موتور متحرک تحول آموزشی توسط معلمان محقق خواهد شد در کنار این موضوع مشارکت بخش‌های مختلف، دستگاه‌ها و نهادها بسیار مهم و اساسی هستند. ما باید زمینه ارتقای معلمان را در مدرسه برای مشارکت در امر برنامه درسی فراهم سازیم.

کاظمی اضافه کرد: اینگونه کنفرانس‌ها می‌توانند در امر تحول نیروی انسانی و بالا بردن شایستگی‌های مختلف معلمان و رویکرد کاربردی کردن آموزش ها بسیار موثر باشد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: مسئله کنکور یک افت بزرگ برای نظام تعلیم و تربیت و یادگیری عمیق دانش آموزان فراهم کرده است و البته با مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی که تاثیر سوابق تحصیلی را در کنکور بیشتر کرده است و افزایش سهم را در سال های آینده خواهیم داشت سهم دروس تخصصی و عمومی به ۶۰درصد خواهد رسید. این موضوع اتفاقات خوبی را رقم می‌زند همچون توجه به مرجعیت معلم در کلاس درس, توجه به برنامه درسی و تمرکز بر برنامه درسی و بسته های یادگیری که یکی از این بسته های یادگیری کتاب درسی است.

وی در پایان اظهار کرد: آزمایشگاه فیزیک و سایر آزمایشگاها کمتر مورد توجه قرار گرفته است بخشی را شاید ناظر به عدم وجود آزمایشگاه و یا کمبود تجهیزات در آزمایشگاه اعلام بکنیم ولی لزوماً این موضوع نیست چون در مدارسی که امکانات آزمایشگاهی فراهم است شاید کمتر توجه به آزمایشگاه بشود. استفاده از آزمایشگاه باعث ملموس تر کردن آموزش و یادگیری دانش آموزان می‌شود و می تواند زمینه کسب شایستگی های بیشتر را برای دانش آموزان به ارمغان بیاورد. لذا مسئله آزمایشگاه و بهره‌مندی از آزمایش در حین آموزش و یادگیری دانش‌آموزان یکی از موضوعات مهم است که باید به آن توجه کنیم حتی باید توانمندی معلمان را هم در استفاده از آزمایشگاه افزایش دهیم.

دانش آموزخبرنگار: پانیذ مرتضایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار