در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

کمبود منابع آبی در کشور جدی است؛ تشدید تنش آبی در سال آینده

تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور می‌گوید کمبود منابع آبی در کشور جدی است و در سال آینده بسیاری از نقاط کشور تنش شدید آبی را تجربه می‌کنند.

کد مطلب: ۱۴۳۷۲۹۸
لینک کوتاه کپی شد
کمبود منابع آبی در کشور جدی است؛ تشدید تنش آبی در سال آینده

احد وظیفه در گفت‌وگو با پانا درخصوص کم‌بارشی در کشور اظهار کرد:‌ « اقلیم سرزمین ایران همانند برخی مناطق دیگر همچون اقیانوس آرام، کشورهای اندونزی، فیلیپین و استرالیا تحت تاثیر ال‌نینو قرار نمی‌گیرد. در واقع جریان‌های دورپیوندی همچون ال‌نینو می‌تواند بر بارش‌ها تاثیرگذار باشد اما تنها عامل تاثیرگذار نیست و عوامل بسیاری می‌توانند بر میزان بارندگی‌ها و دمای اقلیم ایران اثر بگذارند و همانطور که مشاهده کردید پاییز کم بارشی داشتیم.»

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور درخصوص چرایی کم‌بارشی در ایران نسبت به برخی کشورهای همسایه توضیح داد: «اکنون کم‌بارشی بر تمام نقاط خاورمیانه و آسیای میانه حاکم است و کشورهای سوریه، عراق و حتی ترکیه همچنین کشورهایی که در شمال شرق ایران در منطقه آسیای مرکزی قرار دارد نیز دچار کم‌بارشی شده‌اند. بنابراین اخبار منتشر شده درباره تغییر مسیر سیستم‌های بارشی از نظر هواشناسی صحت ندارد و به‌هیچ وجه نباید شرایط جوی و میزان بارندگی‌ کشورها را با یکدیگر مقایسه کرد.»

تغییرات اقلیمی جهانی است

به گفته وی، تغییرات اقلیمی جهانی است و تاثیرات مهمی بر گردش سامانه‌ها و الگوهای جوی گذاشته است. از طرفی با توجه به اینکه سیستم‌های جوی بسیار پرانرژی هستند و قدرت بالایی دارند، بشر نمی‌تواند بر این سامانه‌های جوی تاثیرگذاری داشته باشد.

وظیفه با بیان اینکه بارش‌های پاییز نسبت به بلندمدت 43 درصد کاهش یافت، درخصوص وضعیت دمای کشور در ماه‌های باقی مانده از فصل زمستان گفت: «در مجموع میانگین دمای کشور در فصل زمستان بیش از حد نرمال پیش‌بینی شده است و مدل‌های عددی پیش‌بینی بیانگر این هستند که دمای میانگین فصل زمستان به‌طور نسبی تا 1.5 درجه سانتیگراد بیش از نرمال است. در مورد بارش‌ها هم انتظار داریم بر اساس خروجی مدل‌ها بارش‌ها در حد نرمال باشد.»

وضعیت بارش‌های زمستان

این مقام مسئول ادامه داد:‌ «بارش‌های زمستانه نیز نرمال و در برخی مناطق پایین‌تر از نرمال است که نمی‌تواند کم‌بارشی‌های چهارساله را جبران کند. در واقع از سال آبی 1399 تا امسال، سه سال خشکسالی را پشت سر گذاشته‌ایم که امسال چهارمین سال خشکسالی را سپری می‌کنیم.»

وی خاطرنشان کرد: «حتی اگر زمستان پربارشی را پشت سر بگذاریم نیز کم‌بارشی‌ها جبران نمی‌شود.»

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: «کمبود منابع آبی در کشور جدی است و در سال آینده بسیاری از نقاط کشور تنش شدید آبی را تجربه می‌کنند.»

گفتنی است، ایران در سال جاری وارد چهارمین سال خشکسالی و کم‌بارشی شده است و بر اساس داده‌های هواشناسی، از ابتدای سال آبی جاری فقط 36 میلیمتر بارندگی دریافت کرده است که با توجه به بارش‌های 63/2 میلیمتری بلندمدت 42/2 درصد کاهش بارندگی دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار