کانون تنها کتابخانه ای است که سر و صدا کردن در آن ممنوع نیست

تهران(پانا) - حامد علامتی می‌گوید محیط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تنها کتابخانه ای در دنیا است که سر و صدا کردن در آن ممنوع نیست و نخواهد بود.

کد مطلب: ۱۴۳۶۸۴۵
لینک کوتاه کپی شد
کانون تنها کتابخانه ای است که سر و صدا کردن در آن ممنوع نیست

شامگاه گذشته آیین رونمایی از محصولات جدید واحد سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عصر امروز در سینما کانون برگزار شد.

در ابتدای این برنامه لیلا بابایی مدیرکل اداره کل سرگرمی‌های سازنده کانون پرورشی گفت: از حدود ۲ سال قبل باهدف تعریف و طراحی و تولید و سرگرمی ایده را آماده‌سازی کردم که به سرانه فروش و خواندن کتاب کمکی کرده باشم، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۲۰۰ عنوان انتخاب شد و تعدادی به ایده پردازان و غیره داده شد تا ایده‌های موردنظر را پیاده‌سازی کنند.

بابایی تصریح کرد: یکی از این کتاب‌ها بازی با انگشت‌های مصطفی رحماندوست بود که یکی از کتاب‌های محبوب است. ما پیشرفته کردن کتاب، شعر و عروسک ها را به عهده داشتیم و درنهایت به پیشنهاد واحد موسیقی کانون یک مجموعه شعر و موسیقی تلفیقی تدارک دیدیم.

در ادامه این مراسم گروه تئاتر کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان اجراهایی از قطعات موسیقی‌یایی بازی با انگشتان را انجام دادند.

در بخش دیگری از این مراسم مصطفی رحمان دوست شاعر و نویسنده شناخته‌شده حوزه کودک و نوجوان گفت: بازی با انگشت‌ها ماجرا دارد، ما از کودکی شعری که با انگشت‌های دست به ما آموختند را به یاد داریم( یکی گفت چی بدزدیم؟...) اما هیچ‌کس به کفری که در این شعر بود توجهی نکرد، کفری به این بزرگی در مردم ما بود و متوجه آن نشده بودیم من به همراهی کانون کتاب با موضوع انگشت‌های دست را به نوع دیگری با ادبیات بهتری نمایان کردیم تا تمام فرزندان ایران‌زمین موسیقی را شنوا باشند و از بچگی با موسیقی شاد ایرانی گوششان آشنا شود.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین موضوعات در خانواده‌ها، مشارکت بزرگ‌ترها در بازی با بچه‌ها است، متأسفانه این موضوع در خانواده‌ها بسیار کم‌رنگ شده است و پدر و مادرها درگیر خودشان و کارشان شده‌اند و این اصل مهم را از یاد بردند.

رحمان دوست در ادامه با اشاره به این مطلب که سبک زندگی مردم در سالیان گذشته تغییر کرده است، اظهار کرد: بچه‌ها در وضعیتی زندگی می‌کنند که شادی آن‌ها کم است و نمی‌توانند مانند بچه‌های دیروز کودکی شادی را تجربه کنند زیرا محیط زندگی کودکان امروز با گذشتگان متفاوت شده است . البته بچه‌ها به دنیا می‌آیند و این نشان از آن است که هنوز خداوند از بشریت ناامید نشده است و این ادامه نسل ادامه دارد اما بشریت آینده به بچه‌های شادی که بتواند جمعی شادی کنند نیازمند است.

در ادامه این مراسم حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: سازمان‌های امروزی نیازمند ترویج و توسعه تحولاتی هستند و باید مبتنی بر ذائقه کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی شوند. بدون تردید سازمان‌ها نمی‌توانند با راه‌حل‌های امروزی با مخاطب‌های خود که کودکان و نوجوانان هستند دربیفتند، آنان نمی‌توانند با این روش‌ها و راه‌حل‌ها نیازهای آینده را رفع کنند بلکه نهایتاً بتوانند نیازهای امروزی خود را رفع‌ورجوع کنند.

وی افزود: هدف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان یک سازمان پیشرو، سازمان الگوساز، سازمان تحول‌آفرین، پرورش کودکان و نوجوانانی است که در آینده بتوانند با مشکلات غیرقابل‌پیش‌بینی مواجه شوند و خودشان را نبازند و مبارزه کنند تا پیروز شوند.

علامتی خاطرنشان کرد: استفاده از دانش، مهارت، نگاه به هویت خود و درعین‌حال مبتنی بر آینده محیط و محصولی جذاب برای مخاطب رقم بزنند. ما ایرانی هستیم در کشوری زندگی می‌کنیم که تاریخ و فرهنگ کهن‌داریم، ازنظر من ایرانی‌ها دانش لازم در همه‌ مقاطع رادارند.

وی ادامه داد: علم‌هایی ضروری برای انجام کارها که لازمه مهمی است را هم جوانان و هم پیشکسوتان دارا هستند و حتی اگر جوانان آن‌ها را ندانند پیشکسوتان آن‌ها را آموزش می‌دهند. کودک و مخاطب ما باید خلاق باشد، این خلاقیت آنها را به درجات بالایی می‌برد در همین راستا بازیگر اصلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خود کودکان و نوجوانان هستند. به نظر من محیط کانون تنها کتابخانه‌ای در دنیا است که سروصدا کردن در آن ممنوع نیست و اصلاً جایی که در کانون صدایی از بچه‌ها نیاید را بخشی از کانون نمی‌دانم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار