کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با پانا:

بانک مرکزی با سیاستگذاری قیمت ارز را کنترل می‌کند

افزایش قیمت ارز در سه ماه آخر سال مقطعی است

تهران(پانا)-کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد افزایش نرخ ارز در روز‌های پایان سال، زیربنایی و ساختاری نبوده و یک روند طبیعی و پدیده عادی است. بانک مرکزی این افزایش قیمت مقطعی را کنترل کرده و بازار را به تعادل می‌رساند. بانک مرکزی به عنوان مرجع ایجاد ثبات در نظام پولی و اعتباری کشور، ابزارها و اختیارات قانونی دارد که می‌تواند از آن‌ها برای مهار نرخ ارز استفاده کند. 

کد مطلب: ۱۴۳۶۴۲۶
لینک کوتاه کپی شد
بانک مرکزی با سیاستگذاری قیمت ارز را کنترل می‌کند

شایان آرانی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «ناترازی تجاری در کشور می‌تواند علت افزایش نرخ ارز باشد. اکنون فشار منفی ناترازی بر روی نرخ ارز وجود دارد ولی این تاثیر آنقدر نیست که باعث ایجاد نگرانی شود زیرا بانک مرکزی با اقدامات و سیاست‌های کنترل‌شده خود در حال کنترل نرخ ارز است.»

وی گفت: «در طول بیست سال گذشته، نزدیک به مراسماتی مانند عید نوروز و حج، قیمت ارز در کشور به دلیل افزایش تقاضا افزایش می‌یابد که این اتفاق نرمال است. افراد زیادی در روزهای پایان سال به دلیل مسافرت‌های نوروزی به دنبال ارز هستند و این یکی از مهم‌ترین علت‌ها برای افزایش تقاضا ارز در روزهای پایان سال است.»

آرانی افزود: «این روند افزایش نرخ ارز، زیربنایی و ساختاری نبوده و یک روند طبیعی و پدیده عادی است که بانک مرکزی به آن واقف است. این روند افزایش در بازار ماندگار نبوده و این افزایش نرخ ارز در حرکت به سمت بالا نیست.»

این کارشناس بیان کرد: «بانک مرکزی این افزایش قیمت مقطعی را کنترل کرده و بازار را به تعادل می‌رساند. بانک مرکزی به عنوان مرجع ایجاد ثبات در نظام پولی و اعتباری کشور، ابزارها و اختیارات قانونی دارد که می‌تواند از آن‌ها برای مهار نرخ ارز استفاده کند.»

وی گفت: «بانک مرکزی به عنوان بازارساز نهایی و عنصری است که قدرت قانونی لازم را برای نوسانات نرخ ارز در بازه‌ مشخص دارد، می‌تواند میزان این نوسانات را مشخص کرده که اگر پایین‌تر از حد مشخص شده آمد در بازار، ارز را بخرد و اگر قیمت بالاتر از حد مشخص شده رفت ارز را در بازار عرضه کند.در حال حاضر بانک مرکزی این سیاست را اعمال می‌کند.»

این کارشناس ادامه داد: «این سیاست به عنوان یک سیاست کلان کشوری در همه جای دنیا اعمال می‌شود و فقط این موضوع که بر روی چه نرخی سقف و کف قیمت ارز اعمال شود، متفاوت است. بازه نوسات نرخ ارز در محدوده‌ای خواهد بود که بانک مرکزی اعلام می‌کند.»

آرانی خاطرنشان کرد: «هنگامی که در تخصیص ارز سیاست‌گذاری می‌شود، بانک مرکزی در آن نقش دارد و با توجه به آن تخصیص ارز، سیاست‌گذاری می‌کند. هر زمان تخصیص ارز صورت گیرد، بانک مرکزی از آن مطلع است.»

وی افزود:«علاوه بر این تخصیص ارز آن قدر نیست که نظام ارزی کشور را بر هم زند. گاهی نظام تخصیص ارز جدا از نظام ثبات و مدیریت نرخ ارز که همان بانک مرکزی است، قرار دارد ولی اکنون این‌گونه نیست و نرخ تخصیص ارز بانک مرکزی را شوکه نخواهد کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار