کارشناس ارز در گفت‌وگو با پانا:

ناترازی تجاری عامل افزایش قیمت ارز در پایان سال نمی‌شود

تهران(پانا)- کارشناس اقتصادی اظهار کرد اکنون ناترازی تجاری در کشور 10میلیارد دلار است که این رقم قابل توجهی است اما این ناترازی علت افزایش قیمت ارز تا پایان سال نخواهد بود. در حال حاضر با فروش 2.5 میلیون بشکه نفت در روز، این ناترازی جبران می‌شوداما قیمت ارز تا پایان سال به دلیل وجود تورم در کشور افزایش می‌یابد.

کد مطلب: ۱۴۳۶۳۲۴
لینک کوتاه کپی شد
ناترازی تجاری عامل افزایش قیمت ارز در پایان سال نمی‌شود

میثم رادپور، کارشناس ارز در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «در روز‌های آخر سال همیشه تقاضا برای ارز بیشتر شده و قیمت آن افزایش می‌یابد. اکنون در کشور 10میلیارد دلار ناترازی تجاری وجود دارد که این مبلغ برای کشور ما مبلغ کمی نیست.»

وی ادامه داد: «درست است که 10میلیارد دلار ناترازی تجاری در کشور وجود دارد اما به این معنا نیست که این ناترازی جبران نمی‌شود. در چند ماه اخیر، کشور به دلیل افزایش فروش نفت به 2.5میلیون بشکه در روز با پیشرفت چشمگیری مواجه شده که به نفع کشور بوده است.»

رادپور افزود: «به دلیل تحریم‌های آمریکا در جنگ اوکراین و روسیه، طرف‌های تجاری روسیه شروع به همکاری با ایران کردند و فروش نفت در کشور به بهترین حالت خود رسید. همچنین میزان کسری که در تراز تجاری کشور وجود دارد، از این محل جبران می‌شود.»

این کارشناس یادآور شد: «در سال‌های 1400 و1401 فروش نفت به 200 هزار بشکه رسید که این دوران یکی از بدترین دوران‌های فروش نفت در کشور بود. تحریم‌هایی که در این سال‌ها در کشور وجود داشت، ناشی از این کمبود در فروش نفت بود.»

ناترازی تجاری با فروش نفت جبران می‌شود

وی ادامه داد: «همان‌طور که گفته شد درست است که ناترازی تجاری در کشور وجود دارد ولی با فروش نفت به شکل ویژه این ناترازی جبران می‌شود و این رقم 10میلیارد دلار ناترازی را نمی‌توان علت افزایش قیمت ارز در پایان سال دانست. برای بررسی این نکته که واقعا کسری وجود دارد یا خیر، باید سطح موازنه پرداخت‌ها بررسی شود.»

این کارشناس اظهار کرد: «یکی دیگر از نکته‌هایی که برای فهمیدن مقدار واقعی ناترازی در کشور وجود دارد، بررسی ذخایر بانک مرکزی است. با بررسی این مقدار می‌توان فهمید که میزان ذخایر نسبت به ناترازی تا چه اندازه‌ است. اگر ذخایر بانک مرکزی به اندازه‌ای باشد که بتوان ناترازی تجاری موجود را جبران کرد، می‌توان گفت با اینکه صادرات 10میلیارد نسبت به واردات کمتر بوده اما ذخایر ارزی در کشور افزایش یافته و این کسری جبران خواهد شد.»

انتظار می‌رود تا پایان سال ذخایر ارزی در کشور بیشتر شود

وی گفت: «اگر میزان صادرات در کشور را با میزان فروش نفت جمع کنیم در نهایت بیشتر از 10میلیارد دلار کسری خواهد بود و در نهایت به ذخایر ارزی در کشور اضافه خواهد شد و ذخایر ارزی با نفت به حدی رسیده که کسری پوشش داده می‌شود. انتظار می‌رود تا پایان سال ذخایر ارزی در کشور بیشتر نیز شود.

رادپور در این باره که قیمت ارز در کشور تا پایان سال افزایش می‌یابد یا خیر، گفت: «البته قیمت ارز در کشور تا پایان سال افزایش می‌یابد اما علت این افزایش تورم موجود در کشور است زیرا همان‌طور که گفته شد میزان ناترازی به علت جبران با فروش نفت، نمی‌تواند علت افزایش قیمت ارز باشد.»

این کارشناس بیان کرد به نسبت مازاد تورم ایران نسبت به ایالات متحده، ارزش پول ما کاهش می‌یابد و این دلیل کافی برای افزایش قیمت ارز است. تورم موجود در کشور بر همه اقلام خدماتی و مصرفی قرار دارد. همچنین دارایی‌های مالی مثل سهام و اوراق‌قرضه هم به دلیل تورم در کشور افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: «زمانی که میزان تورم از متوسط دنیا بیشتر است، به این معناست که اگر ارز ثابت بماند کالای خارجی ارزان می‌شود. به این دلیل وقتی در کشور تورمی ارز ثابت نگه داشته شود به این معناست که دولت سوبسیت می‌پردازد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار