عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی با هدف رفع ناترازی تجاری

شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در کشور توسعه یابند

تهران(پانا)- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت یکی از عواملی که به رفع ناترازی تجاری کمک می‌کند، توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی بین کشور با کشور‌های پیشرفته است تا از تمام ظرفیت‌های ترانزیتی استفاده لازم به عمل آورده شود.

کد مطلب: ۱۴۳۱۵۳۰
لینک کوتاه کپی شد
توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی با هدف رفع ناترازی تجاری

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «ناترازی تجاری علت و ریشه‌های مختلفی دارد. شرایط تحریم‌ها در کشور به گونه‌ای است که ما امکان ورود به همه‌ی بازارها را نداریم و باید به ناچار بعضی از کالاهای خود را با قیمت پایین‌تر دربازارهای خاصی به فروش برسانیم.»

قادری افزود: «به عنوان مثال یکی از علت‌هایی که باعث ایجاد این ناترازی شده است، بی‌ثباتی قوانین و مقررات بوده که باعث شده تا عملا صادرکنندگان نتوانند بازارهای خود را در خارج حفظ کند.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: «علاوه بر این پیمان‌سپاری برای بعضی از کالاها مثل کالاهای کشاورزی یا صنایع دستی، باعث شده تا به مقدار بیشتری سهم خود را در بازار جهانی از دست بدهیم.»

وی یکی از علت‌های ناترازی تجاری در کشور را تفاوت دانش فنی و تکنولوژی در کشور با کشورهای دیگر دانست و گفت: «دانش فنی و تکنولوژی و همچنین تفاوت کیفیت تولیدات ما با کشورهای دیگر، باعث شده نتوانیم در این بازارها به شکل جدی ورود کنیم.»

زیرساخت‌های ما برای صادرات با مشکل مواجه است

قادری گفت: «همچنین از دیگر علت‌های ناترازی تجاری، زیرساخت‌های هوایی، ریلی و جاده‌ای در کشور است. زیرساخت‌های ما برای صادرات با مشکل مواجه است زیرا به اندازه کافی ازظرفیت‌های ترانزیتی خود استفاده نکرده‌ایم.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: «ما در کشور از تمام ظرفیت واحد‌های تولیدی خود استفاده لازم را نکرده‌ایم و این یک مشکل بزرگ است. علاوه بر این کوچک‌بودن مقیاس واحد تولیدی باعث شده کالاهای ما به بازارهای بین‌المللی ورود نکرده است. مجموعه این عوامل باعث شده تراز تجاری در کشور منفی شود.»

فعال‌کردن ظرفیت‌های اقتصادی با کمک کشور‌های پیشرفته

وی خاطرنشان کرد: «برای ایجاد این برابری تجاری می‌توان بعضی از کالاهای صنایع دستی و کشاورزی و غیر آب‌بر، پیمان‌سپاری ارزی را برداریم و از طرف دیگر باید کمک کرده تا شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در کشور توسعه یابد.»

قادری تاکید کرد: «زیرساخت‌های ترانزیتی بین کشور خود با کشورهای پیشرفته را توسعه دهیم تا از تمام ظرفیت‌های ترانزیتی استفاده لازم را به عمل آوریم. همچنین باید با کمک گرفتن از کشور‌های پیشرفته توان و ظرفیت‌های اقتصادی خود را فعال کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار