پانا از تحقق‌ عدالت آموزشی در دولت سیزدهم گزارش می‌دهد؛

کلاس «عدالت آموزشی» ‌دولت سیزدهم

از عملیاتی‌شدن تاثیر سوابق تحصیلی و ورود محرومان به سمپاد و توجه به عشایر تا چهار طرح مهم عدالت‌محور مزین به نام شهدا

تهران (پانا) - یکی از مهمترین راهکارهای قرآن کریم برای تقویت و حفظ همبستگی ملی در جامعه، اهمیت دادن به موضوع عدالت در تمامی ابعاد آن‌ میان آحاد جامعه است، به نحوی که در آیات متعددی بر اجرای عدالت تاکید شده است.

کد مطلب: ۱۴۳۵۵۶۸
لینک کوتاه کپی شد
کلاس «عدالت آموزشی» ‌دولت سیزدهم

قرآن کریم حتی مهمترین فلسفه بعثت انبیا را برپایی قسط و عدل می‌داند و می‌فرماید: «ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم و آن‌ها بر کتاب و میزان نازل کردیم تا مردم به عدالت قیام کنند.» هنگامی که چنین اتفاقی رخ دهد و مردم از نگرانی‌های تبعیض و ناعدالتی و از زحمت و رنج فقر و محرومیت رها شوند و به امنیت و آسایش برسند، اتحاد و همبستگی قطعا تقویت خواهد شد.

دولت سیزدهم به‌عنوان دولت مستقر جمهوری اسلامی ایران، از اولین روز شروع فعالیت و در دست گرفتن سکان امور، همواره به‌دنبال بسط و گسترش عدالت بوده، چرا که یکی از شعارهای اصلی این دولت تحقق عدالت در تمامی ابعاد است.

عدالت آموزشی نیز یکی از اصلی‌ترین محورهایی است که از ابتدایی‌ترین روزهای آغاز به‌کار دولت سیزدهم در اولویت امور قرار گرفته و نمونه‌ها و مصداق‌های فراوانی وجود دارد که با ذکر کردن آن‌ها می‌توان نسبت به کوشش و تلاش دولتمردان برای بسط عدالت پی برد؛ برای مثال می‌توان به راه‌اندازی قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر اشاره کرد، قرارگاهی که از روز اول به‌دنبال حل مسئله بوده و از انجام کارهای روتین و منظمی که به بخش‌های مختلف محول می‌شود، پرهیز کرده است. قرارگاهی که از ابتدا همکاری با ستاد توانمندسازی و تحول اجتماعی ۲۰۲۰ محله کشور را آغاز کرد و حضور بیش از 25 هزار معلم جهادی و نزدیک به 13 هزار و 500 گروه جهادی دانش‌آموزی، دست به انجام اقدامات و راه‌اندازی پویش‌هایی زد برای رفع مشکل دانش‌آموزان مناطق محروم.

یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های قرارگاه عدالت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، اجرای طرح شهید‌عجمیان بود، طرحی که از طریق آن بهسازی و شاداب‌سازی ۶۸ هزار کلاس درس مناطق کم‌برخوردار از ابتدای سال تاکنون صورت گرفت. اقدامی که از سوی وزیر آموزش و پرورش به عنوان اقدامی مهم، بزرگ و با اهمیت برشمرده شد.

وزیر آموزش و پرورش درباره اقدام این قرارگاه اظهار کرد: «با این کار نشان دادیم می‌توانیم کارهایی انجام دهیم که پویایی و نشاط را با کمترین امکانات به مدارس ببریم. این طرح خوب با آینده‌نگری و همکاری بخش‌های مختلف توانست امید را در دانش‌آموزان و مدرسه افزایش دهد که امیدواریم منسجم‌تر و قوی‌تر پیش برود. چرا که برکت کار جهادی بیشتر از آن چیزی ‌که هست حس می‌شود.»

اما این تمام ماجرای گام برداشتن در مسیر توسعه عدالت آموزشی از سوی دستگاه تعلیم و تربیت نبود؛برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری بیش از هزار مدرسه کانکسی از دیگر اقدامات مهم وزارت آموزش و پرورش بود که به گفته وزیر آموزش و پرورش از جمله برنامه‌هایی است که طی دو سال اخیر از توفیقات بسیار خوبی برخوردار بوده. وزیر آموزش و پرورش در همین راستا عنوان کرد: «در سال جاری فقط در استان سیستان و بلوچستان بیش از ۱۰۰ مدرسه کانکسی بالای ۷ نفر را جمع‌آوری کردیم و مدرسه خوب و مناسب در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت.»

طرح شهید محمودوند نیز از جمله دیگر اقدامات مهم وزارت آموزش و پرورش در راستای عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر است که در این طرح اقدام به شناسایی و جذب افرادی که از تحصیل بازمانده‌اند می‌شود. طرحی که به گفته معصومه نجفی پازکی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش منجر به شناسایی 160 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل مقطع ابتدایی، پیش از آغاز سال تحصیلی 1403-1402 شده است.

همچنین طرح شهید‌همت را می‌توان یکی دیگر از مصداق‌های گسترش عدالت آموزشی در سراسر کشور دانست، طرحی که در آن 360 هزار معلم مقطع ابتدایی توانمند خواهند شد تا به بهترین نحو ممکن بر سر کلاس حاضر شوند.

طراحی، ایجاد، بهینه‌سازی، بهسازی، متناسب‌سازی و تبدیل به احسن شدن ۲۱۰۰ فضای ورزشی در قالب ساخت و تجهیز سالن‌های ورزشی سقف بلند، زمین چمن مصنوعی، زمین ساحلی، کلاس درس تربیت‌بدنی و سالن‌های ورزشی کوچک که تمامی این موارد در قالب طرح شهیدسلیمانی خلاصه می‌شود هم از جمله فعالیت‌های مهم وزارت آموزش و پرورش در حوزه تربیت‌بدنی و سلامت داشن‌آموزان است. فعالیتی که همراه با خود، شادی و نشاط را به مدارس برد و خنده را بیش از پیش روی لبان دانش‌آموزان نشاند.

تاثیر سوابق تحصیلی به میزان ۴۰ درصد قطعی در کنکور تیرماه 1402 نیز از اهم برنامه‌های به ثمر نشسته وزارت آموزش و پرورش در جهت تحقق عدالت تربیتی و آموزشی است، برنامه‌ای که زمینه ورود آسان‌تر دانش‌آموزان مناطق محروم را به دانشگاه‌های خوب کشور فراهم می‌کند. البته لازم به ذکر است که موانع بسیاری درخصوص اجرایی کردن این موضوع وجود داشت اما چون وزارت آموزش و پرورش عدالت را اصل می‌دانست، روی این کار متمرکز شد و بالاخره توانست آن را به منصه ظهور برساند. این برنامه در سال آینده به ۵۰ درصد قطعی تاثیر سوابق تحصیلی و در سال 1404 به ۶۰ درصد می‌رسد.

تقبل هزینه دانش‌آموزان سمپاد دهک‌های ۱ تا ۴ جامعه توسط دولت از دیگر برنامه‌های مهمی است که دولت و وزارت آموزش و پرورش نسبت به آن اهتمام ورزیده‌اند. براساس این برنامه آمار دانش‌آموزان کم‌برخودار در مدارس سمپاد تا ۴۵ درصد افزایش یافته است و تعداد بالایی از پذیرفته‌شدگان دانشگاهی، فارغ‌التحصیل از مدارس سمپاد را قشر محروم‌تر تشکیل می‌دهند.

توجه ویژه به مدارس عشایری و روستامرکزی پس از سال‌ها و اختصاص سرانه‌های متناسب به این مدارس از جمله باقی اقدامات وزارت آموزش و پرورش است که منجر به گسترش عدالت آموزشی شده است. تخصیص این سرانه‌ها به نحوی بوده که حتی در مواردی بیشتر از دو برابر تامین اعتبار صورت گرفته است. همچنین تاسیس 20 هزار کتابخانه کلاسی، تجهیز آن‌ها و ارسال بیش از ۳ میلیون جلد کتاب برای دانش‌آموزان مناطق محروم هم در همین راستا بوده است.

احداث نزدیک به 6 هزار مدرسه در دولت سیزدهم نیز از جمله دستاوردهای مهم و بی‌نظیری است که در حوزه عدالت آموزشی بسیار می‌تواند موثر باشد. وزیر آموزش و پرورش در این خصوص اظهار کرد: «در دولت سیزدهم نزدیک به 6 هزار مدرسه در کشور ساخته شده که با احتساب روزهای فعال سال، به صورت میانگین روزانه 8 مدرسه به حوزه آموزش‌وپرورش کشور افزوده شده است که اقدامی راهگشا و تاریخی است.»

تمامی این موارد نشانگر این است که دولت در عمل، به‌دنبال تحقق عدالت آموزشی است و مسئولان و مدیران وزارت آموزش و پرورش به دنبال این هستند که در تمامی موارد مناطق محروم و دانش‌آموزانی که در این مناطق وجود دارند را در اولویت قرار دهند، پس از آن نیز وزارت آموزش و پرورش به‌دنبال این است که کیفیت مدارس دولتی را به نحوی بالا ببرد که دیگر هیچ اولیایی دغدغه ثبت‌نام فرزند خود را نداشته باشد. علاوه بر تمامی موراد وزارت آموزش و پرورش با نگاهی آینده‌نگرانه در دیگر برنامه‌های خود به‌دنبال تجهیز هنرستان‌ها و پایگاه‌های مهارت‌آموزی است، اقدامی موثر که می‌تواند آینده خوبی را برای کشور در حوزه صنعت رقم بزند. همچنین جذب و استخدام معلم خصوصاً در مناطقی که مدارس با کمبود شدید معلم مواجه هستند، تربیت بیشتر نیروی نخبه در دانشگاه فرهنگیان و عوامل دیگری که به تحقق عدالت آموزشی کمک می‌کند هم از دیگر برنامه‌هایی است که در راس امور قرار دارد و البته نیازمند بودجه و توجه فراوان است. امید است با توجه به اهتمام بیش از پیش دولت به حوزه عدالت آموزشی، شاهد توجهات لازم در این‌باره، مخصوصا در حوزه تامین اعتبار باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار