مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد:

16 هزار هنرمند صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد شناسنامه دار شدند

یاسوج (پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد16 هزار هنرمند صنایع دستی استان شناسنامه‌دار شدند.

کد مطلب: ۱۴۳۵۴۳۶
لینک کوتاه کپی شد
16 هزار هنرمند صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد شناسنامه دار شدند

سعید طالبی پور در گفت‌وگو با پانا گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان طبق بازدیدهای میدانی و کارشناسی که انجام داده بیش از 37 هزار هنرمند صنایع دستی در استان مشغول به فعالیت هستند که اداره کل 16 هزار نفر از آنها را شناسنامه دار کرده و به صورت فعالانه در حوزه دستبافت اداری از جمله گلیم بافی، جاجیم بافی، سبدبافی و رشته های هنرهای دستی که برگرفته از زندگی عشایری بوده در حال فعالیت هستند.

وی اظهار کرد: چند رشته تخصصی صنایع دستی از جمله گلیم بافی، جاجیم بافی، نمدمالی، سیاه چادربافی و نی چیت بافی که از هنرهای اصلی عشایر استان بوده و در زندگی عشایری نقش به سزایی داشته به دلیل تغییر سبک زندگی از سنتی به مدرنیسم رو به فراموشی بوده اند که در سال گذشته با آموزش احیا شده اند و هنرمندان زیادی در این زمینه آموزش دیده اند و مشغول به فعالیت هستند.

طالبی پور افزود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بعد ساماندهی هنرمندان صنایع دستی چندین اقدام انجام داده که از جمله آن، آموزش صنایع دستی در نقاط مختلف استان که در سال گذشته بیش از 50 دوره آموزشی صنایع دستی در روستاهای مختلف برگزار شده و بیش از 1000 نفر در این دوره ها آموزش دیدند و گواهی معتبر برای آنها صادر شد.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اظهار کرد: مهم ترین اقدام برای احیای صنایع دستی همان بحث آموزش هنرمندان است که در یک سال گذشته بالغ بر 13 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار هنرمندان صنایع دستی قرار گرفته که بتوانند هم رشته های صنایع دستی را احیا کنند و هم رونق تولید همراه با اشتغال زایی ایجاد کنند که هم تولید است هم اشتغال زایی و هم درآمد.

وی تصریح کرد: در گذشته هنرهای سنتی ما صرفا برای زندگی روزمره و آداب و رسوم مردم عشایر استفاده می شده اما امروزه دست بافت های زنان عشایری ما در نقش های مختلف در حال بافته شدن است و این هنرها در زندگی مدرنیسم و تزئینات منزل جایگاه خود را یافته است که بسیار مورد استقبال قشر جوان قرار گرفته است.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه عنوان کرد: سلایق دیگری در صنایع دستی مانند سفالگری، چرم دوزی و دیگر رشته ها با توجه به سلیقه مردم ایجاد شده و هنرمندان ما به این سمت در حال کارآفرینی و ایجاد اشتغال هستند.

طالبی پور در پایان گفت: وقتی هنرمندان هنرآفرینی می کنند، ما با برپایی نمایشگاه، جشنواره ها و شرکت در نمایشگاه های بین المللی تلاش می کنیم تولیدات هنرمندان را در معرض نمایش قرار دهیم با دو هدف که اولین هدف معرفی ظرفیت های صنایع دستی استان و هدف دوم رونق این صنایع است که بتوانیم این هنر زیبای دستان زنان و مردان عشایر را به نسل جوان معرفی کنیم و خوشحالیم که جوانان جویای کار از این دوره ها استقبال می کنند و برای خود شغل ایجاد می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار