یکی از دبیران ناحیه ۳ کرج در گفت‌وگو با پانا:

رتبه‌بندی معلمان سبب ارتقای کیفیت آموزش می‌شود

کرج (پانا) - یکی از دبیران دبیرستان لاله‌های انقلاب کرج گفت رتبه‌بندی معلمان سبب ارتقای کیفیت آموزش می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۳۵۲۵۷
لینک کوتاه کپی شد
رتبه‌بندی معلمان سبب ارتقای کیفیت آموزش می‌شود

فاطمه کربلایی ولیها، دبیر دبیرستان لاله های انقلاب ناحیه سه کرج با 31 سال خدمت در آموزش و پرورش در خصوص مزایای رتبه بندی معلمان بعد از سالیان طولانی در گفت و گو با پانا عنوان کرد: «طرح رتبه بندی معلمان طرحی است که سبب توانمندی و تلاش معلمان در حیطه های مختلف شغلی می شود و این افزایش توانمندی در روش تدریس موثر است و رقابت مثبتی در جهت افزایش توانمندی شغلی خواهند داشت.»

وی افزود: «طرح رتبه بندی معلمان در آموزش و پرورش استان البرز تاثیر به‌سزایی در نحوه تدریس معلمان دارد. زیرا سبب یک رقابت مثبت بین همکاران و دبیران و موجب پیشرفت شغلی و علمی آنان می شود تا صرفاً محدود به آموزش کلاس و کتاب درسی نباشند و به فعالیت های جانبی شغلی نیز بپردازند و از یکدیگر الگو بگیرند که در مسیر آموزش بهتر، نقش موثری خواهد داشت. ضمن اینکه معلمان با علمِ روز، بیشتر آشنا خواهند شد.»

کربلایی با اشاره به اینکه رتبه بندی معلمان بالاخره در دولت سیزدهم پس از سالها معطلی اجرا شد و تأثیرات مثبتی نیز در تدریس دبیران داشته است، اضافه کرد: «این رتبه بندی موجب توانمندی و تلاش معلمان در حیطه های مختلف شغلی شد. گرچه خیلی دیر به نتیجه رسید و اجرایی شد، اما در اجرای این طرح تصمیم هایی گرفته شد که هنوز ضعف هایی دارد. برخی همکاران با سابقه بالا بعضاً مستنداتی در دست ندارند که بارگذاری کنند اما خوشبختانه برای همکاران جدیدالورود، این طرح انگیزه بسیاری ایجاد خواهد کرد. چه بسا که اول راه هستند و امیدوارانه برای رسیدن به اهداف بالاتر تلاش خواهند کرد.»

کربلایی در ادامه بیان کرد: «فارغ از مشکلاتی که وجود داشته، اما بعد از سال ها فایده بسیاری برای معلمان داشته است. پس از رفع نواقص طرح رتبه بندی در سال‌های آتی در شاخه های مختلف بسیار ثمربخش خواهد بود. در قدم اول، دیدگاه جامعه نسبت به جایگاه معلمان تغییر خواهد کرد و آنها را قشر ضعیف جامعه نمی دانند، در قدم دوم، معلمان با فراغ بال بیشتری برای آموزش وقت می گذارند، چرا که دغدغه مالی کمتری خواهند داشت و مشکلات اقتصادی کمرنگ می شود و با امید به خداوند این مبلغ رو به افزایش خواهد رفت.»

وی خاطرنشان کرد: «تلاش معلمان برای ارتقاء شغلی و طبقه شغلی بیشتر و به تبَع آن موجب افزایش توانمندی علمی آنها خواهد شد. همچنین در خلاقیت، تدریس و آموزش به دانش آموزان موثر خواهد بود. در کل رقابت مثبتی بین همکاران ایجاد خواهد شد. هنوز رضایت مندی کامل در خصوص آن وجود ندارد. برای معلمانی که سرپرست خانواده هستند و بار مسئولیت بر دوش آنان چند برابر است، باید تمهیدات ویژه تری اتخاذ شود. اما از نظر اهداف شغلی، آموزشی بسیار طرح ارزنده ای است و گرفتن القاب بالاتر در طبقه شغلی، جایگاه معلمان را ارزشمندتر خواهد کرد.»

این آموزگار در خصوص معیارها و ملاک های لازم در رتبه بندی معلمان گفت: «معیارها و ملاک ها، حیطه های مختلف شغلی را پوشش داده است و این بسیار خوب است، اما به نظر می رسد سقف و محدودیتی که برای هر فاکتور تعیین شده، مانع از تلاش بیشتر معلمان شود. گاه، تعیین کردن سقف تلاش‌ها، موجب نادیده گرفتن شایستگی های مداوم یک معلم است. نمونه آن مستندات خودم بود که دو سوم مدارکم بلااستفاده ماند، چون خارج از سقف تعیین شده بود. ملاک مدرک تحصیلی، سنوات خدمت، تالیف کتاب بسیار ارزشمند است، اما بعضی معیارها، معنوی هستند. یعنی زمانی که معلمی دلی و با خواسته خودش برای دانش آموزان ضعیف و بی بضاعت خدماتی انجام می دهد که قابل بارگذاری در سامانه نیست.»

کربلایی در خصوص تالیف کتاب و ارائه مقاله های مختلف در رتبه بندی بالای معلمان چقدر تاثیرگذار بوده است، عنوان کرد: «در رتبه بندی برای تالیفات و مقالات سقفی تعیین شد که چندان رضایت بخش نبود. بهتر است سقف فعالیت‌های پژوهشی و تالیف برداشته شود تا بار علمی معلمان افزایش یابد.»

وی ادامه داد: «تالیفات، تاثیر زیادی در افزایش رتبه نداشته است. آن هم به خاطر در نظر گرفتن محدودیت هاست. در کل مدرک تحصیلی، تالیفات و سنوات خدمت، تاثیر بالاتری در افزایش رتبه داشته اند. این را هم بگویم متاسفانه عده ای از همکاران که تالیف و مقاله ای نداشتند برای کسب امتیاز بالاتر اقدام به جعل اسناد کردند و از جایی به اسم خود مقاله ارائه دادند که این کار در شان یک فرهنگی نیست.»

دانش آموز خبرنگار: مهسا رادپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار