معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی:

سوادآموزی فرصتی برای بازگرداندن افراد بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش است

شیروان(پانا) - معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت سوادآموزی فرصت دوباره برای بازگرداندن افراد بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش و زندگی بهتر است.

کد مطلب: ۱۴۳۵۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد
سوادآموزی فرصتی برای بازگرداندن افراد بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش است

حسین رسولی با گرامیداشت هفته سوادآموزی عنوان کرد: نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران بعد از ۴۰ سال فعالیت، خوشبختانه توانسته با نرخ رشد دو و نیم برابری باسوادی در کشور نسبت به میانگین جهانی، از ۳۵ درصد باسوادی جامعه هدف ۱۰تا۴۹ سال در سال ۱۳۵۵ به 97 و یک دهم درصد رشد در سال ۱۴۰۰ برسد.

وی با اشاره به تغییر نگرش سیاست های نهضت سوادآموزی کشور در ۴۰ ساله دوم با هدف حرکت به سمت کیفی‌سازی فعالیت‌ها، تصریح کرد: نهضت سواد آموزی کشور هم با توجه به تعریف جدید یونسکو از واژه سواد به توانایی ایجاد تغییر، به اجرای طرح‌های جدید ۱۲گانه تخصصی شامل سواد در زندگی، سواد رسانه ای، سواد مالی و سواد ارتباط با نسل جوان و نوجوان و ... روی آورده است که در همین هفته این طرح ها توسط رئیس سازمان نهضت سواد آموزی رسانه ای خواهد شد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی ارتباط با رسانه ها را به عنوان یک نیاز برشمرد و گفت: رسانه، زبان پویا و مرجع پیگیری مطالبات مردم و سؤال و پیگیری خبرنگاران نیز، سؤال و پیگیری جامعه است و انعکاس فعالیت‌ها باعث افزایش جذب اعتبار مالی برای استان می‌شود و سوادآموزی یک برنامه تبلیغ محور است و ما نتوانستیم ارتباط قوی با خبرنگاران داشته باشیم.

رسولی با اعلام حجم ابلاغی جامعه هدف استان در سال جاری، به تعداد ۳۰۰۰ نفر در بخش سوادآموزی عادی، 2500 نفر در بخش انتقال و 2300 نفر در بخش تحکیم افزود: پایین‌ترین نرخ رسمی باسوادی در خراسان شمالی 96 و هفت دهم درصد و نرخ غیر رسمی آن ۹۷ و یک دهم درصد و همچنین نرخ باسوادی در مناطق محروم هم ۸۷ درصد و با پراکندگی باسوادی خیلی خوب است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته با ۷ درصد جذب بیشتر، حدود ۷۷ درصد جذب سوادآموز با قبولی 55 درصد داشته ایم، تصریح کرد: آزمون‌های سواد آموزی به شکل و شبیه آزمون های نهایی طرح و برگزار می‌شود و به خاطر راستی آزمایی در حد قابل قبولی است و لذا امسال به سمت افزایش آمار قبولی ها می‌رویم که این حاصل زحمات ۴۰ ساله نهضت سوادآموزی، یادگار ماندگار حضرت امام (ره) است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی از ارائه ۱۸ مقاله توسط نویسندگان و فعالان فرهنگی در حوزه سوادآموزی و کسب رتبه چهارم کشوری از جهت تعداد ارائه مقالات خبر داد و اظهار کرد: در معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی اتاق فکر تشکیل داده و از صاحبان رسانه، همکاران، افراد صاحب فکر و نظر و نخبگان دانشگاهی استان درخواست داریم که اگر نکته‌ای و نظری در جهت تبیین اساسنامه جدید سازمان نهضت سوادآموزی دارند و می‌تواند سازمان را کمک کنند تا نقشه راه نهضت در ۴۰ سال دوم باشد ما را بهره‌مند کنند.

رسولی اولین خروجی اتاق فکر معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی را کتاب من هم می‌توانم اعلام کرد و گفت: دومین خروجی اتاق فکر این معاونت در استان، تالیف کتاب مولتی مدیا و چندین رسانه‌ای است که برای چاپ ارسال شده و در سال آینده به عنوان یکی از کتاب‌های حوزه سواد مالی و کار در جامعه هدف توزیع و تدریس خواهد شد.

وی در پایان، سوادآموزی، تبلیغ وترویج، سوادآموزی و رسانه، سوادآموزی و تکریم از فعالان سوادآموزی، سوادآموزی نخبگان و فرهنگ کتابخوانی و تولید محتوا، سوادآموزی و مسئولین، سوادآموزی فرهنگ ایثار، شهادت و مسئولیت پذیری و سوادآموزی و تجدید میثاق با آرمان های امامین انقلاب را به عنوان روزشمار هفته نهضت سوادآموزی در سال جاری اعلام کرد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان شیروان نیز گفت: از بابت خیر و برکت نهضت سوادآموزی، یکی از پزشکان شاغل در شیروان، از دانش آموختگان سوادآموزی این شهرستان هستند که در سال گذشته در فرمانداری از ایشان تقدیر شد.

فرامرز شجاعی از تلاش های معاون و همکاران سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی و مدیر و همکاران اداره نهضت سوادآموزی شهرستان شیروان تقدیر و تشکر کرد.

رئیس اداره نهضت سوادآموزی شهرستان شیروان نیز با بیان سخنانی از امامین انقلاب گفت: در قبل از انقلاب همه اقشار جامعه توانایی ادامه تحصیل نداشتند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در ۷ دی ماه سال 1358 حضرت امام (ره) تشکیل نهضت سوادآموزی را صادر کردند.

حسین خدابخشی با بیان اینکه در طی دو سه سال اخیر، سالانه در بین افراد بی‌سواد مطلق ۱۰۰ نفر و در بخش تحکیم و انتقال نیز 150 نفر قبولی داشته ایم، افزود: در سالنامه آماری سال 1355 از ۲۷ میلیون نفر جمعیت ایران ۱۴ میلیون نفر سواد خواندن و نوشتن نداشتند که درصد باسوادی در این سال ۳۵ درصد بود اما در سال ۱۴۰۰ این آمار به ۹۷ و یک دهم درصد رسید.

وی در ادامه اظهار کرد: هر ساله برای بحث جذب و آموزش سهمیه ای برای شهرستان های استان اختصاص داده می‌شود که در دوره سوادآموزی۳۳۰ نفر در طرح عادی، ۱۱۰ نفر طرح زنان و دختران طرح ریاست جمهوری و ۱۰ نفر ندامتگاه و در دوره تحکیم ۳۱۰ نفر طرح عادی و ۵ نفر ندامتگاه و در دوره انتقالی، ۲۱۰ نفر طرح عادی، ۵ نفر طرح ندامتگاه و ۲۵ نفر در طرح رایانه (کامپیوتر مقدماتی) آموزش خواهند دید که افراد قبول شده در طرح انتقال می‌توانند به پایه هفتم وارد شوند.

رئیس اداره نهضت سوادآموزی شهرستان شیروان آغاز جذب افراد جامعه هدف را بین 10 تا 49 ساله و آموزش از دی ماه هر سال اعلام کرد و گفت: مشکل اصلی نهضت سوادآموزی سخت پیدا کردن سواد آموز است که نیازمند همکاری همه دستگاه‌های مرتبط در جهت شناسایی و معرفی افراد جامعه هدف به این اداره هستیم و همچنین سن بالا، اشتغال به کار، مشکلات اقتصادی و درگیری به اعتیاد برخی افراد جامعه هدف سبب شده است که خیلی تمایل به ثبت نام و سوادآموزی نداشته باشند.

خدابخشی با بیان اینکه ۷۲ نفر ( ۶۸ نفر خانم و ۴ نفر آقا) دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد به عنوان آموزش دهنده فعال با این اداره همکاری دارند افزود: آموزش دهنده‌های قبل از سال ۹۹ تعیین تکلیف و استخدام شده اند اما بعد از سال ۹۲ هنوز بلاتکلیف مانده‌اند مگر اینکه جز خانواده ایثارگری بوده و استخدام شده باشند.

وی در پایان حق الزحمه آموزشیاران را در قبال آموزش هر فرد بی‌سواد در دوره سوادآموزی عادی یک میلیون تومان، در دوره انتقال یک میلیون و دویست هزار تومان و در دوره تحکیم ۲۴۰ هزار تومان اعلام کرد.

خبرنگار: حسینعلی ظفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار