معاون وزیر راه و شهرسازی:

ارایه وام 185 میلیونی صفر درصدی در بافت‌های فرسوده

تهران (پانا) - مدیر عامل شرکت باژآفرینی شهری معاون وزیر راه و شهرسازی از افزایش سقف وام صفر درصد نوسازی بافت فرسوده به ۱۸۵ میلیون تومان خبر داد و گفت: عدم اعمال تخفیف ۵۰ درصدی صدور پروانه توسط شهرداری قابل پیگیری از دستگاه قضایی است.

کد مطلب: ۱۴۳۵۰۱۸
لینک کوتاه کپی شد
ارایه وام 185 میلیونی صفر درصدی در بافت‌های فرسوده

محمد آیینی، مدیر عامل شرکت باژآفرینی شهری در نشست خبری عنوان کرد: 2 میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در ۱۶۳ هزار هکتار که ۱۰ میلیون نفر از جمعیت را در خود جای داده است فرسوده است.
وی افزود: بنای ناپایدار نه سازه فلزی و نه بتونی دارد و با هر لرزشی فرو می‌ریزد.بنای ناپایدار یعنی سقف لرزان و بر اساس شناختی که از بافت فرسوده به وجود آمده این نتیجه حاصل شده که در محلات هدف مسکن باید به متوسط پایداری همان شهر برسد.
آیینی عنوان کرد: میانگین ناپایداری در کشور ۴۶ درصد است و به طور متوسط ۴۶ ابنیه در بافت‌های ناکارآمد و تاریخی ناپایدار هستند.
وی بیان کرد: ۲۰ درصد از شهرهای کشور بافت فرسوده است و یک سوم جمعیت کشور در بافت فرسوده ساکن هستند.راهبرد اساسی ما رسیدگی به مسکن است.
وی گفت: باید به دنبال شتاب‌بخشی احیای بافت‌های فرسوده باشیم و دولت به تنهایی قادر به انجام این کار نیست و چاره‌ای نیست جز آنکه به سمت مردمی‌سازی حرکت کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد:چالش اساسی در مردمی‌سازی توان اندک مالی مردم است و باید افراد توانا را به عنوان توسعه‌گران برای ساخت به این مناطق دعوت کرد.البته قاطبه آنها تمایلی به این کار ندارند چون توجیه اقتصادی ساخت در این مناطق پایین است.
آیینی تاکید کرد: راهبر اصلی و عملیاتی ما ارائه بسته‌های تشویقی در بخش‌های مختلف است.
مدیرعامل شرکت باژآفرینی شهری خاطرنشان کرد: متوسط صدور پروانه در کشور ۸ ماه و در تهران ۶ ماه است.البته این زمان در مناطق مختلف متفاوت است و طولانی‌بودن زمان یکی از مشکلات اساسی در زمینه احیای بافت فرسوده است.شهرداری‌ها مخالفند حداکثر ظرف سه ماه پروانه ساخت در بافت فرسوده را صادر کنند.
وی عنوان کرد: در برخی شهرها امکان صدور پروانه الکترونیکی وجود دارد که در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی‌هایی برای آن وجود دارد.
آیینی خاطرنشان کرد: مطابق پیش‌بینی برنامه هفتم توسعه برای انشعابات اضافی در برنامه هفتم توسعه دستگاهها نباید پولی دریافت کنند.
وی ادامه داد: مردم حق دارند از تخفیف ۵۰ درصدی در عوارض ساخت برخوردار باشند و شهرداری‌ها مجازند تخفیف ۱۰۰ درصدی نیز ارائه دهند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص تسهیل‌گری‌های برنامه هفتم توسعه برای نوسازی بافت‌های فرسوده، توضیح داد: در برنامه هفتم توسعه بند صریحی آمده که بر اساس آن شهرداری‌ها مکلف هستند حداکثر ۳ ماه نسبت به صدور پروانه ساختمانی با با تخفیف حداقل ۵۰ درصدی اقدام کنند. اگر شهرداری‌ها به این تکلیف قانونی عمل نکنند ترک فعل محسوب می‌شود و قابلیت پیگیری از دستگاه قضایی را دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در بخش مالی و حمایتها نیز مقرر شده در طول برنامه هفتم توسعه تمامی حمایت‌هایی که در نهضت ملی مسکن وجود دارد شامل احیای بافت‌های فرسوده نیز شود.
وی خاطرنشان کرد: وام نهضت ملی نیاز به سپرده‌گذاری ندارد و وام ارزانی است و به دنبال آن هستیم وام با سود صفر درصد نیز مصوب شود.از محل وام ارزان از منابع تبصره ۱۸ وام ۱۸۵ میلیون تومانی از محل وام ۵۵۰ میلیون تومانی با بازگشت ۷ ساله و نرخ سود صفر درصد ارائه شود.

وی با بیان اینکه برای احیای این بافت ها دولت وام 550 میلیون تومانی پرداخت می کند. از این رقم سود 185 میلیون صفر درصد است، افزود: 30 درصد جمعیت شهرهای کشور ساکن بافتهای ناکارآمد و تاریخی هستند.
آیینی تصریح کرد : وام ودیعه مسکن برای اسکان موقت نیز در تهران و کلانشهرها ۱۲۰ و در سایر شهرها ۹۰ میلیون تومان است.
وی با اشاره به وام مرمت و مقاوم‌سازی در بافت‌های تاریخی ۳۲۰ میلیون، مراکز استان‌ها ۲۸۰ میلیون و سایر شهرها ۱۸۰ میلیون تومان است.
آیینی خاطرنشان کرد: تشویق شهرسازان و تولیدکنندگان مسکن از اهمیت ویژه برخوردار است به همین دلیل درب اضافه برای پارکینگ، بخشودگی پارکینک، پارکینگ روباز پیش‌بینی شده و تراس و بالکن جزو تراکم محاسبه نمی‌شود.

وی همچنین از ارائه معافیت های مالیاتی ویژه و تسهیلات مناطق محروم برای ساکنان 167 هزار هکتار بافت ناپایدار شهری خبر داد و گفت: به عنوان مثال اگر صنایع در این مناطق مستقر شوند مانند صنایع دستی، گردشگری مشمول معافیت مالیاتی 100 درصدی می شوند.
وی افزود: در برخی موارد طبقه همکف می‌تواند تجاری و اداری شود و طبق شرایطی یک تا دو طبقه تشویقی دریافت کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار