کنعانی:

 قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره غزه بی‌محتوا و غیرقابل اجراست

توسعه روابط ایران و مصر به نفع دو کشور و تمام منطقه است

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه  قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره غزه بی‌محتوا و غیرقابل اجراست، گفت متاسفانه قطعنامه‌ای که عصر جمعه در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید نقش حمایتی تمام عیار دولت آمریکا از رژیم غاصب را یک بار دیگر به منصه ظهور رساند.

کد مطلب: ۱۴۳۵۰۱۷
لینک کوتاه کپی شد
 قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره غزه بی‌محتوا و غیرقابل اجراست

ناصر کنعانی در نشست خبری با اصحاب رسانه با ضمن تبریک میلاد حضرت مسیح، گفت: امروز افکار عمومی دنیا از جمله مسیحیان عزیز خواستار توقف فوری جنایات های صهیونیست ها علیه مردم غزه هستند. برخی از مسیحیان به خاطر این جنگ و جنایت‌های صورت گرفته توسط صهیونیست‌ها، تصمیم بر این گرفته‌اند که ایام کریسمس را جشن نگیرند. جای تأسف است که صهیونیست‌ها در این روزها و شب میلاد حضرت مسیح دست از جنایت‌های خود بر نداشته‌اند و همچنان به انجام جنایت علیه مردم فلسطین ادامه می‌دهند.

وی با اشاره به قطعنامه اخیرشورای امنیت سازمان ملل در مورد جنگ غزه گفت: متاسفانه قطعنامه‌ای که در شورای امنیت سازمان ملل عصر جمعه به تصویب رسید نقش حمایتی تمام عیار دولت آمریکا از رژیم غاصب را یک بار دیگر به منصه ظهور رساند. قطعنامه تصویب شده یک قطعنامه بی‌محتوا و غیرقابل اجراست و این قطعنامه عملاً چیزی نیست که ملت فلسطین نیاز دارد. 153 کشور در مجمع عمومی با رای مثبت به قطعنامه حاوی بند تاکید بر توقف فوری حملات خواستار توقف فوری این حملات شدند. مردم جهان در دو ماه و نیم گذشته در خیابان‌ها و میادین نشان دادند خواستار توقف فوری این جنایات و خواستار آتش بس فوری هستند.

وی افزود: آنچه در قطعنامه مصوب شد منعکس کننده خواسته جهانی نیست. آنچه آمریکا در دو ماه و نیم انجام داد در قطعنامه تصریح کرد که خواستار ادامه جنایات جنگی و حامی این جنایات است. جامعه جهانی مسؤولیتش به قوت خود باقی است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های زیادی را صورت داده و ابعاد مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی داشته است. آخرین تلاش هم میزبانی کنفرانس بین‌المللی تهران بود.

وی با اشاره به برخی مناقشات پیرامون میدان گازی آرش گفت: ما ترجیح می‌دهیم این موضوع خارج از چارچوب رسانه‌ای بین دو کشور (کویت و عربستان) مطرح شود؛ در ژنو این موضوع میان دو وزیر خارجه مطرح شده و مورد پیگیری ما هم بوده است. ما بر سیاست ثابت خود، بر توسعه مناسبات با همسایگان همواره تاکید داشته و داریم؛ اینکه موضوعات فنی و تخصصی به صحنه رسانه‌ای کشیده شود، نتیجه‌ای جز پیچیده‌شدن موضوع نخواهد داشت؛ گفت‌وگوهای فنی ما در مقطعی انجام شده است؛ در این زمینه ما ملاحظات فنی و حقوقی داریم و در این چارچوب، ادامه خواهیم داد.

کنعانی در خصوص توسعه روابط ایران و مصر نیز گفت: بر مبنای توافقات وزیر خارجه در نیویورک و نقشه راهی که ترسیم و گفت و گوهای خوبی که در این زمینه میان روسای جمهور انجام شد، این رخداد، توسعه و پیشرفت روابط به نفع دو کشور و تمام منطقه خواهد بود.

بیانیه مشترک روسیه و کشورهای عربی به منزله نقض اصول حقوق بین‌الملل است

وی در خصوص رفتار روسیه در قبال ایران و بیانیه مراکش نیز اظهار کرد: ما در این ارتباط موضع خود را بیان کردیم و ادعاهای مندرج در بیانیه مشترک روسیه و کشورهای عربی در ارتباط با جزایر سه گانه ایرانی به منزله اقدام علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران تلقی می‌شود و از سوی ایران غیرقابل قبول است. طرح ادعاهایی در بیانیه مزبور به منزله نقض اصول حقوق بین المللی مبنی بر احترام به حاکمیت سرزمینی کشورها است. ما در خصوص تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم و ایران با صریح‌ترین عبارات، اعتراض خود را اعلام کرده و مفاد بیانیه را مردود دانسته است. عکس العمل‌ها و اقدامات دیپلماتیک ایران در چارچوب اهتمام جدی توام با دقت نسبت به حاکمیت ارضی ایران و در چارچوب منافع ملی ایران صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر اخیر سرپرست وزارت خارجه افغانستان به ایران نیز بیان کرد: منافع ایران و افغانستان به هم پیوسته است. آنچه در افغانستان می‌گذرد به طور مستقیم بر وضعیت در ایران و امنیت در مرزها اثرگذار است. همواره نشست‌های دوجانبه و در چارچوب سازوکارهای منطقه‌ای درباره افغانستان وجود داشته و ادامه دارد. سفر آقای متقی به تهران هم به منظور مشارکت در نشست بین‌المللی تهران در خصوص فلسطین انجام شد.

وی در مورد اتهام‌زنی‌های اخیر دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس علیه ایران گفت: ادعاهای غیرقابل قبول وزیر خارجه انگلیس مشابه ادعاهای آمریکایی‌ها بی‌پایه و اساس، تکراری، نخ‌نما و مردود است و در چارچوب حمایت دولت انگلیس از رژیم غاصب اسرائیل مطرح می‌شود و بیان این ادعاها از سوی شخص دیوید کامرون که سران رژیم صهیونیستی از او به عنوان بهترین دوست این رژیم در غرب یاد کرده‌اند، عجیب و دور از انتظار نیست.

کنعانی ادامه داد: دولت انگلیس در ارتباط با تحولات جاری در غزه دارای مسئولیت حقوقی و بین‌المللی است و در این زمینه در جایگاه متهم قرار دارد و نباید در جایگاه مدعی در مورد دیگر کشورها از جمله ایران قرار بگیرد. این مسائل و همچنین حمایت تمام عیار انگلیس در طول دو ماه گذشته از جنایت‌های صهیونیست‌ها در غزه، مصادیق بارز حمایت انگلیس از ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا است. دولت انگلیس در مورد آن چیزی که در منطقه در حال رخ دادن است مسئولیت دارد و باید پاسخگوی اقدامات خود باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار