نرخ تورم در آبان با روندی کاهشی به ۳۹۰۲ درصد رسید

تهران (پانا)- سخنگوی اقتصادی دولت گفت در آبان ۱۴۰۲ نرخ تورم نقطه به نقطه یعنی آبان ۱۴۰۲ نسبت با سال قبل روند کاهش داشته و به ۳۹۰۲ درصد رسیده است.

کد مطلب: ۱۴۳۳۵۷۵
لینک کوتاه کپی شد
نرخ تورم  در آبان با روندی کاهشی به ۳۹۰۲ درصد رسید

سید احسان خاندوزی،سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری اظهار کرد: از آغاز فعالیت دولت انضباط مالی، کنترل نرخ ارز و مهار توم در کنار بهبود رشد اقتصادی در دستور کار گرفت تا نرخ‌ منفی رشد اقتصادی پایان یابد.گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد رشد اقتصادی هشت فصل فعالیت دولت در تمامی فصول مثبت بوده و بدون احتساب نفت ۴.۲ درصد رسیده است.
وی افزود: نرخ بیکاری به ۷.۲ درصد رسیده و با افزایش ۹۰۷ هزار نفری شاغلان مجموع افراد شاغل به بیش از ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسیده است.
خاندوزی گفت: نرخ رشد بخش صنایع و معادن در ۶ ماه ابتدایی امسال ۸ درصد و خدمات نیز ۸ درصد بوده است.
وی با اشاره به روند کنترلی نرخ تورم عنوان کرد: در آبان ۱۴۰۲ نرخ تورم نقطه به نقطه یعنی آبان ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل روند کاهش داشته و به ۳۹۰۲ درصد رسیده است.
وی بیان کرد: تورم کالایی در ۸ ماه ابتدایی امسال کاهشی بوده و نرخ رشد نقدینگی نیز با روند کاهشی به ۲۶۰۲ درصد رسیده است.
سخنگوی اقتصادی دولت خاطر نشان کرد: تورم تولیدکننده در مهر ۱ و نیم درصد بوده که در آبان به ۸ دهم درصد کاهش یافته است.
وی عنوان کرد: با احتساب شرکت‌های لایه دو، سه یا چهار که دولت در آنها سهم کمتر از ۵۰ درصد دارد تعداد شرکت‌های دولتی بیش از ۲ هزار شرکت است.
وی درباره تورم و کاهش قدرت خرید اقتصادی مردم به ویژه با توجه به نزدیک.شدن به پایان سال، اظهار کرد: دولت سیزدهم بنایی در انکار واقعیت‌های اقتصادی ندارد.کاهش قدرت خرید مردم واقعیت دردناکی است و دولت برای حمایت از مردم سیاست‌ها و برنامه‌هایی دارد تا موتورهای زاینده تورم کنترل شود.‌
وی در مورد ادغام صندوق‌های بازنشستگی در هم عنوان کرد: هیچ برنامه‌ای برای ادغام صندوق‌ها وجود ندارد و بحثی هم در این زمینه مطرح نشده است.

وی گفت : سیاست افزایش حقوق کارگران و افزایش حداقل دستمزد در شرایط تورمی سیاست درستی است و دولت از آن دفاع می‌کند اما تا آنجا که منجر به تخریب زندگی و معیشت کارگران وجود نشود.
خاندوزی خاطرنشان کرد: اصرار رئیس جمهور این است که سال بعد نباید سیاستی داشته باشیم که منجر به ایجاد موج‌های جدید تورمی شود و به همین دلیل با افزایش یک درصدی ارزش افزوده و تغییر آن از ۹ به ۱۰درصد برای تامین منبع افزایش مستمری بازنشستگان استفاده خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار