گفت‌وگوی پانا با یک معلم نمونه که از سلامت دانش‌آموزان مراقبت می‌کند؛

مراقب مثل معلم

وقتی یک معلم یکسال با آموزش عملیاتی و فناورانه از سلامت مدرسه تا محله مراقبت می‌کند

تهران (پانا) - مراقب نمونه سلامت استان چهارمحال‌وبختیاری، ارائه آموزش‌های عملیاتی با استفاده از فناوری‌های روز و روش‌های مختلف را دلیل یادگیری و علاقه‌مندی دانش‌آموزان به مسائل بهداشتی و سلامت می‌داند.

کد مطلب: ۱۴۳۳۴۴۸
لینک کوتاه کپی شد
مراقب مثل معلم

اکرم پیرایش در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه سال گذشته در پُست شغلی‌ام به عنوان مراقب سلامت نمونه در استان چهارمحال‌وبختیاری انتخاب شدم، اظهار کرد: «دلیل انتخابم این بود که بخشنامه‌ای آمد و آیتم‌هایی داشت که توانستم مدارکی که در همه آیتم‌ها خواسته بودند را بارگذاری کنم. همچنین یک سری برنامه عملیاتی بود که طبق آن برنامه عملیاتی نیز مدارکی که خواسته بودند را ارائه دادم.»

وی با اشاره به آموزش‌هایی که در حوزه سلامت به دانش‌آموزان ارائه کرده است، خاطرنشان کرد: «از روش‌های مختلف و فناوری‌های نوین برای آموزش استفاده کرده بودم و با توجه به اینکه در مدرسه ابتدایی هستم، همواره سعی کرده‌ام آموزش‌ها از طریق نمایش، تزئین پانل بهداشت، نقاشی و فیلم و... باشد و از شیوه‌های جدید در آموزش استفاده می‌کنم. تلاشم بر این بود که طوری آموزش ندهم که بچه‌ها مجبور شوند فقط به حرف‌هایم گوش دهند بلکه از روش‌های جدید استفاده می‌کنم که برای بچه‌ها جذاب باشد که در یادگیری دانش‌آموزان نیز خیلی موثر بود.»

پیرایش افزود: «پیگیری‌های مختلفی نیز طی مکاتبه با اداره آموزش و پرورش برای تعمیرات و رفع نواقص و ایمنی مدرسه انجام دادم که این‌ها نیز در کسب موفقیت بنده موثر بود.»

آموزش‌های عملی تاثیر زیادی در یادگیری بچه‌ها دارد

مراقب نمونه سلامت استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: «تقریبا پایان دوران شیوع ویروس کرونا بود که محتوا و برنامه‌ای برای نیروهای خدماتی تدوین کردم که چه کارهایی را در مدرسه انجام دهند. آموزش‌های عملی در زمینه بهداشت دهان و دندان و محیط زیست ارائه دادم و از دانش‌آموزان سفیر سلامت خواستم که آنچه که نیاز داشتند را با مواد بازیافتی درست کنند و آموزش در رابطه با بازیافت را به‌صورت عملی ارائه کرده و به بچه‌ها توضیح دادم که تاثیر زیادی در یادگیری آن‌ها و علاقه‌مندی برای حفظ محیط زیست داشت. همچنین بازدیدهایی در حیطه محیط زیست از موزه داشتیم و آموزش‌هایی نیز در این حوزه به اولیا و معلمان ارائه شد و به‌خصوص بنده در حوزه محیط زیست خیلی فعال بودم.»

وی با بیان اینکه با توجه به کمبود مراقب سلامت 2 مدرسه را پوشش می‌دهم، خاطرنشان کرد: «این امر، کار را مقداری سخت کرده و چون فعالیت‌ها به‌صورت سیستمی شده، خیلی کارمان سخت و مشکل شده و هم در مدرسه کار می‌کنیم و هم کارهایی مثل قد، وزن و... را از طریق اتوماسیون باید ثبت سیستمی شود که آن‌ها را از منزل انجام می‌دهم. فعالیت‌هایی مانند مناسبت‌ها، معاینات بچه‌ها، طرح پیشگیری از مسمومیت‌های ورزشی، سفیران سلامت و سایر آموزش‌ها را در سال تحصیلی جاری هم داریم.»

پیرایش افزود: «از فناوری‌های روز برای آموزش استفاده می‌کنم و سعی می‌کنم کیفیت آموزش‌های من خوب باشد و گاهی هم از اساتید و کارشناسان حوزه‌های مختلف دعوت و سعی می‌کنم که کیفیت آموزش‌ها هم مطلوب و هم در حد فهم بچه‌ها و جذاب باشد و در یادگیری‌شان تاثیر داشته باشد.»

وی ادامه داد: «تولید محتوا مثلا مجموعه کامل بهداشت دهان و دندان، محیط زیست و بیماری‌های واگیردار را در قالب بسته‌های آموزشی برای والدین طراحی کرده‌ام.»

مراقب نمونه سلامت استان چهارمحال‌وبختیاری در خصوص اقدامات پیشگیرانه برای آلودگی و سرمای هوا گفت: «آلودگی هوا به اندازه‌ای مانند تهران در این استان وجود ندارد و برنامه‌ای که هر سال برای آلودگی هوا داریم، مختص روز هوای پاک است. در خصوص سرمای هوا هم چون اینجا یک منطقه سردسیر است، روش‌های پیشگیری از بیماری‌های تنفسی را در سر صف یا به‌صورت جداگانه در کلاس‌ها آموزش می‌دهیم.»

مراقب سلامت باید علاقه‌مند به شغل خود بوده و از لحاظ اخلاقی با بچه‌ها کنار بیاید

وی در پاسخ به اینکه برای کسانی که می‌خواهند شغل مراقب سلامت را انتخاب کنند چه توصیه‌ای دارید، اظهار کرد: «نکته اول این است که به این کار باید علاقه داشته باشند. علاقه به اینکه در مدارس کار کنند و با بچه‌ها بتوانند ارتباط خوبی برقرار کنند. به نظر من کسی که مراقب سلامت است از لحاظ اخلاقی هم با بچه‌ها باید بتواند کنار بیاید. همه مراقبان سلامت سعی می‌کنند که در مدارس با بچه‌ها با مهربانی رفتار کنند و دوست آن‌ها باشند. مراقبان سلامت ضمن برقراری ارتباط مهربانانه با بچه‌ها تذکرات را نیز با خوشرویی و بدون برخورد داشته باشند که در این صورت بچه‌ها خیلی بهتر توجه می‌کنند و علاقه‌مند هستند.»

پیرایش خاطرنشان کرد: «فعالیت‌هایی از جمله جشنواره‌ها و مسابقات که برگزار می‌کنیم، تاثیر زیادی بر روی بچه‌ها دارد و انگیزه می‌دهد و در سال گذشته، یکی از دانش‌آموزان در جشنواره سفیران سلامت، رتبه کشوری را کسب کرد.»

سفیران سلامت، کمک‌کار مراقبان سلامت در مدارس هستند

وی در خصوص نقش سفیران سلامت در تحقق برنامه‌های حوزه سلامت بیان کرد: «من وقتم را صَرف آموزش سفیران می‌کنم چون خیلی تاثیر دارند. هم اینکه با ما در بهداشت فردی دانش‌آموزان، تغذیه و... همکاری می‌کنند و هم تذکراتی که مشاهده کنند را به مراقب سلامت گزارش می‌دهند. برای مثال؛ برنامه غذایی به بچه‌ها داده‌ایم به این صورت که همیشه در زنگ‌های تفریح مدارس، خوراکی‌های سالم مانند لقمه، میوه و تنقلات سالم بیاورند که همه از اول سال از این قانون پیروی می‌کنند اما هر وقت بچه‌ها خوراکی ناسالم بیاورند، سفیران سلامت سریع گزارش می‌دهند و تذکر داده می‌شود.»

مراقب نمونه سلامت استان چهارمحال‌وبختیاری افزود: «آموزش‌هایی به سفیران سلامت می‌دهیم و آن‌هایی که توانایی دارند، آموزش‌ها را به‌صورت نمایش برای بقیه بچه‌ها اجرا می‌کنند و به نظر من وجود سفیران سلامت، خیلی تاثیر دارد و کمک‌کار ما در مدرسه هستند و برنامه خیلی خوبی است و سعی می‌کنم جلسات آموزشی که برگزار می‌کنم، مفید باشند.»

وی گفت: «آموزش اورژانس امدادی به‌صورت عملیاتی، آموزش پیشگیری از حوادث، آموزش توسط پلیس راهور در رابطه با چراغ راهنمایی به‌صورت عملی و نمایش فیلم برای بچه‌ها انجام می‌شود که تاثیر خیلی خوبی دارد و بچه‌ها علاقه‌مند می‌شوند.»

پیرایش با بیان اینکه پوشش دادن 2 مدرسه خیلی سخت است، ابراز کرد: «سرانه بهداشتی هم اگر به مدارس می‌دادند، خیلی خوب بود چرا که در مواردی مثل جایزه سفیران سلامت خیلی با مشکل مواجه می‌شویم و اگر می‌توانستیم از سفیران سلامت تقدیر کنیم، خیلی خوب بود. همچنین در خصوص بحث مالی اگر کمی بیشتر به مناطق محروم برسند و سرانه بهداشتی جدا از پرورشی بدهند، بهتر می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار