ظاهری، مربی نمونه پرورشی در گفت‌وگو با پانا از اهمیت کار پرورشی در مدارس می‌گوید؛

پای سخن مربی پرورشی عاشق و متعصب؛ «مشق زندگی» نه مشق شب

معلم وقتی وارد کلاس می‌شود باید عاشق کارش باشد تا بتواند تاثیرگذار باشد

تهران (پانا) - مربی نمونه پرورشی استان چهارمحال‌وبختیاری می‌گوید «ما معلمان پرورشی باید بدانیم که این شغل را با همه سختی‌هایش انتخاب کرده‌ایم، کسی به ما بدهکار نیست که بخواهیم کم‌کاری کنیم. باید عاشق باشیم و معتقد؛ برای ایران، برای آینده، برای فرزندان ایران».

کد مطلب: ۱۴۳۳۱۶۲
لینک کوتاه کپی شد
پای سخن مربی پرورشی عاشق و متعصب؛ «مشق زندگی» نه مشق شب

اسفندیار ظاهری عبده‌وند در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه در سال تحصیلی 1402-1401 مربی پرورشی نمونه استان چهارمحال‌وبختیاری شده‌ است، اظهار کرد: «دلیل این انتخاب ابتدا لطف خداوند و سپس لطف دوستانی بود که آثار این بخش را ارزیابی می‌کردند و بعد هم فعالیت‌هایی است که ما انجام دادیم که همه آن‌ها در راستای آینده دانش‌آموزان بود و اعتقادی که به تاثیرگذاری کارهای‌مان داشتیم باعث شد که بنده را به عنوان مربی نمونه پرورشی انتخاب کنند.»

وی با بیان اینکه 15 سال سابقه کار در آموزش و پرورش دارم، خاطرنشان کرد: «همه این سال‌ها مربی پرورشی بودم و در تمام مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی (متوسطه اول)، دبیرستان (متوسطه دوم) و هنرستان کار کرده‌ام اما سال گذشته که به عنوان مربی نمونه پرورشی انتخاب شدم، عمده فعالیت‌هایم در دبستان آرمان شهرستان سامان استان چهارمحال‌وبختیاری بود که جزو مناطق نیمه‌برخوردار است.»

ظاهری عبده‌وند با تاکید بر اینکه صد درصد اگر به گذشته برگردم باز هم مربی پرورشی می‌شوم و این شغل را انتخاب می‌کنم، افزود: «کار مربی پرورشی، فراتر از آموزش است. همکاران دبیر در دروس مختلف، بیشترین وقت خود را می‌گذارند که بودجه‌بندی و کتاب درسی را تمام کنند اما ما (مربیان پرورشی) فرصت بیشتری داریم که با دانش‌آموزان زندگی کنیم و زندگی کردن را به آن‌ها آموزش دهیم و بیشترین برنامه‌ای هم که ما برای دانش‌آموز داریم این است که دانش‌آموز از خودش فکر، اندیشه و محتوا تولید کند. در مدارس اصلا محتوایی به دانش‌آموزان داده نمی‌شود و ما فقط سرخط می‌دهیم و خود دانش‌آموز، تولیدکننده است و ما قدم‌به‌قدم با او همراهی می‌کنیم تا یک دانش‌آموز پخته، کامل و آگاه از مدرسه برای زندگی در اجتماع خارج شود.»

از برنامه فراگیر پرورشی استقبال می‌کنیم؛ بخشنامه‌های قبلی خشک و بی‌روح بودند

مربی نمونه پرورشی استان چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به ابلاغ برنامه فراگیر پرورشی در سال تحصیلی جاری گفت: «برنامه خیلی خوبی است و اهدافی که خود ما هم داریم در قالب همین برنامه فراگیر بود اما قبلا بخشنامه‌های موردی می‌آمد و خیلی وقت‌گیر بود و فرصت زیادی از معلم می‌گرفت که فقط بخشنامه بخواند و جواب دهد اما برنامه فراگیر، خیلی خوب است که کلیات را در نظر گرفته و ما با توجه به مخاطب و فرصتی که داریم و موقعیت‌های مختلفی که هست، تصمیم می‌گیریم که چه برنامه‌ای را در مدرسه برای کدام دانش‌آموزان اجرا کنیم.»

وی افزود: «این خیلی بهتر از بخشنامه‌های خشک و بی‌روح سال‌های قبل است و کار بسیار عالی است و از برنامه فراگیر پرورشی استقبال می‌کنیم.»

مربی پرورشی باید به تاثیرگذاری کارش اعتقاد داشته و در برابر سختی‌ها دلسرد نشود

ظاهری عبده‌وند در پاسخ به اینکه به آن‌هایی که می‌خواهند شغل مربی پرورشی را انتخاب کنند چه توصیه‌ای دارید که می‌خواهند کار تربیتی انجام دهند، خاطرنشان کرد: «کار تربیتی، یک کار دیرثمر است و شاید بعضی جاها نیز برخوردهای دلسردکننده‌ای با آن شود و اگر کسی می‌خواهد وارد این شغل شود باید اول روحیه جهادی داشته باشد و پای همه سختی‌ها بایستد.»

وی ادامه داد: «برای مثال؛ بیلان (ترازنامه) کاری و عملکرد معلم در برخی دروس مانند ریاضی، شیمی، زبان و... مشخص است و نتیجه‌اش هم شاید زود مشخص شود که دانش‌آموز آن مطلب را فرا گرفته یا خیر؛ اما کار تربیتی به‌گونه‌ای است که شاید نتیجه آن 20 سال بعد جواب دهد و خیلی جاها هم در کار مربی پرورشی، کارشکنی می‌شود و اهمیتی به کارش داده نمی‌شود. بنابراین اگر کسی می‌خواهد وارد این عرصه شود، ابتدا باید به تاثیرگذاری کارش، اعتقاد کامل داشته باشد و پای همه سختی‌ها بایستد و دلسرد نشود.»

مربی نمونه پرورشی استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: «من به روستایی رفتم که سال اول استخدام شده بودم (روستای سونک از توابع لردگان)، که یک روستای دورافتاده است. در آنجا به منزل یکی از دانش‌آموزان خودم رفتم که در سال‌های 87 و 88 دانش‌آموز من بود و امروز 2 فرزند دارد. کارهایی که آن زمان بنده در مدرسه انجام داده‌ام هنوز در ذهنش است چون اعتقاد دارم واقعا معلم وقتی وارد کلاس می‌شود باید عاشق کارش باشد تا بتواند تاثیرگذار باشد. پس ورودی این کار، عشق و تعصب است.»

این مربی پرورشی با اشاره به مصداقی از کارهایش اظهار کرد: «من به هر مدرسه‌ای که می‌روم، همه دانش‌آموزان را سر مراسم صبحگاه می‌آورم. چون دانش‌آموزان باید اعتماد به نفس اجتماعی و سخن گفتن در جمع را تمرین کنند. بچه‌ها شاید اولین بار که سر مراسم صبحگاه می‌آیند، غلط بنویسند و غلط بگویند و شاید این موضوع چند بار هم این اتفاق بیفتد و اشتباه بخوانند اما چند بار که به مراسم آمدند و صحبت کردند، کاملا درست می‌خوانند یعنی آن مهارت را کسب می‌کنند.»

کمبود مربی تخصصی پرورشی

وی تصریح کرد: «کار پرورشی و تربیتی، یک کار پُرحوصله‌ای است و کسی باید وارد این عرصه شود که هم عاشق کارش باشد و هم به تاثیرگذاری کارش اعتقاد داشته باشد و هم آمادگی روانی کامل داشته باشد که پای همه سختی‌های کار بایستد.»

ظاهری عبده‌وند با بیان اینکه استان ما نیز کمبود مربی پرورشی دارد، گفت: «من خودم الان 2 مدرسه می‌روم. 2 روز هفته در دبستان و 2 روز هم در متوسطه اول هستم و نیروی پرورشی واقعا کم داریم. نیروی تخصصی پرورشی در شهرستان سامان شاید در حد 4 یا 5 نفر باشد و برای تامین بقیه نیازها از همکاران باتجربه، سربازمعلمان، سربازطلبه‌ها و معلمان طرح امین استفاده می‌کنند.»

کسانی که معلم می‌شوند باید عاشق این کار باشند

وی با اشاره به رویکرد وزارت آموزش و پرورش نسبت به شیوه جدید گزینش معلمان با ارزیابی تکمیلی ابراز کرد: «فیلترها هرچه اصولی‌تر، کارآمدتر و درست‌تر طراحی شوند، معلمانی وارد عرصه آموزش و پرورش می‌شوند که عاشق این کار هستند. یک واقعیت را باید در نظر بگیریم که معلمی، شغل درآمدزایی نیست و اگر معلم به مدرسه برود و بخواهد شغل و درآمد خود را با دیگران مقایسه کند شاید احساس ناامیدی به او دست دهد اما همه این‌ها پشت درب مدرسه است و ما وقتی به مدرسه می‌رویم باید کاملا به کارمان و تاثیرگذاری آن اعتقاد داشته باشیم.»

ظاهری عبده‌وند ادامه داد: «باید بدانیم که ما این شغل را با همه سختی‌هایش انتخاب کرده‌ایم و کسی به ما بدهکار نیست که بگوییم کم‌کاری کنیم چرا که درآمدمان کفاف امور روزمره را نمی‌دهد. بنابراین فردی باید وارد این عرصه شوند که عاشق کار بوده و واقعا به کارشان اعتقاد داشته باشند و برای فرزندان ایران، انرژی و وقت کافی بگذارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار