ارومیه رتبه نخست آمار تصادفات درون شهری در کشور را دارد

پل‌های قاتل

کمربندی تسریع حمل و نقل در ارومیه، بلای جان خانواده‌ها شده است

ارومیه (پانا) - احداث کمربندی دور ارومیه، شاید در آن زمان برای بسیاری از مردم برنامه‌ای غیرقابل باور بود که چگونه شهری که در اجرای کوچکترین پروژه‌های عمرانی عملکرد خوبی ندارد، چنین وعده‌ای از سوی مسئولین وقت داده شده است. اما این وعده در حد حرف نبود و در ارومیه عملی شد.

کد مطلب: ۱۴۳۲۱۷۶
لینک کوتاه کپی شد
پل‌های قاتل

15 اردیبهشت سال 1392 اولین تقاطع غیر هم‌سطح در خیابان مدرس ارومیه افتتاح شد؛ خبری که در آن زمان رضایت مردم این شهر را به همراه داشت، چرا که این امر باعث شده بود دیگر از ترافیک خسته کننده این تقاطع خبری نباشد که به گفته شهردار وقت، مشکل ترافیکی با احداث کمربندی دور شهر ارومیه رفع شود.

پل‌ها یکی پس از دیگری در ارومیه ساخته شده و به بهره برداری می‌رسید و تقریباً کمربندی دور شهر ارومیه تکمیل شد. مردم مسرور از ساخت پل‌ها که انصافا بعد از تکمیل شدن حمل و نقل از شمال تا جنوب و شرق به غرب در شهر را در زمان رضایت بخشی می شد طی کرد.

با افزایش جمعیت و تقاضای بیش از اندازه مردم به داشتن خودروی شخصی کم کم آن آسودگی در طی کردن مسافت راحت در کمربندی شهر ارومیه از بین رفت. در یک چشم به هم زدن همه معادلات به هم ریخت؛ پل‌هایی که باعث آسودگی خاطر و آرامش در بین رانندگان بودند، تبدیل به مکانی برای تصادفات شد.

ترافیک‌های چند ساعته، تصادف‌های شدید و ...حاصل دسترنج چندین ساله این پروژه‌ بزرگ را زیر سوال برد، تصادفاتی که گاهی باعث فوت اعضای چندین خانواده و ایجاد رعب و وحشت در استفاده از این پل ها شد، پل هایی که بدلیل نبود عدم توجه کافی ارگان‌های مربوطه مکانی برای جولان عاشقان جنون سرعت شد. هنجارشکنانی که شب و روز نمی‌شناسند و همین دلیلی است بر جولان و سلب آسایش مردم در کمربندی شهر ارومیه که علاوه بر صدمه مالی و جانی باعث می‌شوند دیگر شهر ارومیه را با نام شهر تصادف و جنون سرعت بشناسند و همین پاشنه آشیلی بر عدم حضور گردشگران در این شهر می شود.

ارومیه رکورددار تصادفات درون شهری در آذربایجان غربی است

سرهنگ حجت مشتاق رییس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان غربی با اعلام این خبر افزود: ۵۴ نفر فوتی در سال‌جاری (پنج ماه) در استان در نتیجه تصادفات درون شهری داشتیم که نسبت به سال قبل که ۴۱ نفر بود، ۱۳ نفر افزایش دارد.

وی با بیان اینکه در این مدت ۳۴ درصد تصادفات جرحی استان نیز در ارومیه رخ داده است، ادامه داد: شهرستان خوی، میاندوآب و بوکان با هشت درصد در رقابت پس از ارومیه قرار دارند.

مشتاق اظهار کرد: تعداد مصدومان حوادث رانندگی درون شهری پارسال سه هزار و ۵۰۷ نفر بود ولی امسال به سه هزار و ۷۱۷ نفر افزایش پیدا کرده‌ است.

وی بر فرهنگ سازی در زمینه رانندگی تاکید کرد و یادآور شد: در زمینه فرهنگ سازی رانندگی در طی چند سال اخیر ضعیف عمل شده‌ است و جای کار بسیاری دارد؛ بیشترین تصادفات در ارومیه مربوط به عابران پیاده است و ۱۴ نقطه حادثه خیز تعریف شده در این شهر داریم که باید به سرعت ایمن سازی شوند.

فوت 400 نفر در 7 ماه گذشته در تصادفات

آمار تکان دهنده تصادفات در استان و شهر ارومیه به قدری بالا رفته که در این زمینه جزو شهرهای نخست کشور است، به طوری که در 7 ماه گذشته 400 نفر در سوانح رانندگی و تصادف های درون شهری و جاده ای استان کشته شدند. شاید برای استانی که ادعای فرهنگ و قدمت بالایی دارد، بسیار ناگوار باشد که هر روز شاهد تصادفات شدید و فوت چندین نفر باشد.

قبل از هر اقدامی در هر شهری باید فرهنگ استفاده و استاندارد بودن آن شهر از لحاظ کمی و کیفی سنجیده شود. مهم‌ترین مولفه در کاهش تصادفات، اجرای کامل قوانین راهنمایی و رانندگی است که متاسفانه با کمترین رعایت در این زمینه مواجه هستیم.

۹۰ نفر در اثر تصادف درون شهری آذربایجان غربی فوت کردند

سرهنگ مشتاق همچنین اظهار کرد: ۹۰ نفر در استان آذربایجان غربی بر اثر تصادفات درون شهری از ابتدای امسال تاکنون جان خود را از دست داده اند که افزایش ۵۰ درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

وی تعداد مجروحین تصادفات درون شهری استان از ابتدای امسال را ۵ هزار و ۱۳۹ نفر اعلام کرد و افزود: تعداد تصادف خسارتی در این مدت ۱۲ هزار و ۲۸ فقره است که نسبت به مدت زمان مشابه پارسال ۹ درصد کاهش داشته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان غربی اضافه کرد: علت عمده تصادفات عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم و عدم کنترل وسیله نقلیه به شمار می‌رود که مردان ۷۲ درصد و زنان ۲۸ درصد عامل تصادفات هستند.

مشتاق با اشاره به شناسایی ۶۲ نقطه حادثه خیز درون شهری در استان گفت: بیشترین فراوانی تصادفات با ۷۶ درصد متعلق به رانندگان ٢٠ تا ۴٠ سال است.

خبرنگار: بهزاد گلستانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار