در گفت‌وگو با پانا

مشکل اصلی تئاتر و سینمای ایران متن و فیلمنامه است

تهران (پانا) - یک کارگردان تئاتر و سینما می‌گوید متاسفانه در ایران ضعف متن خوب وجود دارد و ‌این ضعف ‌در فیلمنامه و ‌نمایشنامه‌ها کاملا واضح و روشن است و متون نگارش شده به درستی به موضوعی که انتخاب کرده‌اند پرداخت نمی‌کنند و سخت‌ترین مرحله برای یک ‌کارگردان‌ و ‌تهیه کننده انتخاب یک‌ متن خوب است.

کد مطلب: ۱۴۲۷۸۲۴
لینک کوتاه کپی شد
مشکل اصلی تئاتر و سینمای ایران متن و فیلمنامه است

امیرعلی تقی‌زاده، کارگردان تئاتر و سینما در گفت‌وگو با پانا با اشاره بر ساخت آثار نمایشی با موضوع اجتماعی، بیان کرد:«ما در ابتدا باید بدانیم برای چه کسی اثر را خلق می‌کنیم؛ بدون شک پاسخ این سوال مردم است. بنابراین باید موضوعی را به نمایش درآوریم و ‌به آن بپردازیم که برای مخاطب قابل باور و درک باشد؛ مخاطب خود را در آن شرایط قرار دهد و‌ با کاراکتر و‌ قصه بتواند همزاد پنداری کند. بدون شک؛ من نیز با تکیه بر این عقیده اثر جدید خود را با استفاده از قصه‌ای از دل کشور خودمان انتخاب کرده‌ام که یک‌ نویسنده خوب ایرانی آن را نوشته است و به زودی اجرایی می‌شود.»

وی افزود:«همواره به این موضوع تاکید داشته‌ام که متاسفانه در ایران ضعف متن خوب داریم و ‌این ضعف ‌در فیلمنامه و ‌نمایشنامه‌ها کاملا واضح و روشن است و متاسفانه متنون نگارش شده به درستی به موضوعی که انتخاب کرده‌اند پرداخت نمی‌کنند. از نگاه بنده سخت‌ترین مرحله برای یک ‌کارگردان‌ و ‌تهیه کننده انتخاب یک‌ متن خوب است! متون خارجی که معمولا مدام تکرار می‌شوند و این اتفاق به این دلیل است که جواب خود را در اجراهای قبلی پس داده‌اند‌ و‌گروه‌ها با یک‌ اطمینان ‌تکرار شده‌ای به سمت این ‌متون خواهند رفت؛ بنابراین در این نقطه علاوه بر متن خوب متوجه یک ضعف دیگر یعنی عدم ریسک پذیری نیز خواهیم شد، به شخصه براین باورم که باید ریسک‌ کرد و ‌متونی که تا به امروز کار نشده و ‌تکراری نیستند را پیدا و ‌کار کرد.»
کارگردان نمایش غربتی‌ها عنوان کرد: «بدون شک هر متنی که قصه خوبی داشته باشد می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ حال چه این متن ایرانی باشد، چه خارجی؛ نکته مهم‌ این است که مخاطب را درگیر قصه کنیم، مخاطب‌ لحظه‌هایی از هیاهوی ‌‌زندگی ‌شخصی خود دور‌شود و در قصه ما زندگی‌کند. بنابراین ما متون بسیار خوب خارجی داریم که قابل احترام‌ هستند و‌ درحال حاضر برای اجرا در داخل کشور مناسب هستند.»

وی افزود: «در تئاتر می‌توان از هنرهای دیگری همچون موسیقی، پرفورمنس و... استفاده کرد؛ همه‌ این موضوعات به خلاقیت و ریسک پذیری که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردم بستگی دارد. از هر اتفاقی که چهارچوب‌های یک‌ تئاتر حرفه‌ای را دارا باشد و‌ در عین حال ‌برای مخاطب نیز جذاب باشد،استقبال می‌کنم و قطعا سعی خواهم کرد تا از آن در صحنه تئاتر استفاده کنم> »

کارگردان فیلم سینمایی کافه سنتی در پایان با اشاره بر مشکلات تئاتر کشور تاکید کرد:«از نگاه من این مشکلات ناشی از دو چیز از است؛ اول ضعف متن و دوم یک دست نبودن افراد گروه‌ها. در تئاتر که یک ‌جریان از زندگی است، باید همه باهم‌ یک‌دل باشند و ‌برای هدف اصلی که به ‌وجود آوردن یک نمایش خوب است تلاش کنند و این امر باید به دور از حسادت و ‌هر انرژی منفی دیگری رخ دهد. هریک از همکاران و ‌هر یک از گروه‌های هنری که موفق شوند برای من‌ باعث ‌افتخار است و‌ قطعا تحسین خواهم کرد. براین موضوع باور دارم که زمانی که همه افراد در یک شغل با یکدیگر دوست باشند و‌ انرژی خوبی به یکدیگر منتقل کنند و ‌گروه داشته باشند؛ مطمئنا یک اثر و یک کار بی نظیر خلق خواهند کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار