در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

مزایای برپایی مانور زلزله در مدارس

ارائه محتوای آموزشی با موضوع ایمنی و مقابله با زلزله باید به‌صورت مستمر باشد/ ملاحظات ایمنی در بازسازی و نوسازی مدارس رعایت شود

تهران (پانا) - استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله اثرات برگزاری مانورهای زلزله در مدارس را مثبت ارزیابی کرد و گفت ارائه محتوای آموزشی با موضوع ایمنی و مقابله با زلزله به‌صورت مستمر در آگاه‌سازی دانش‌آموزان اثربخش است.

کد مطلب: ۱۴۲۷۸۰۱
لینک کوتاه کپی شد
مزایای برپایی مانور زلزله در مدارس

از سال 1376 تاکنون، مانور سراسری زلزله و ایمنی در کلیه مدارس کشور به استناد تفاهم‌نامه مشترکی که در آن سال بین وزارت علوم، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت کشور و همچنین سازمان صدا و سیما و جمعیت هلال احمر مبادله شد، برگزار شده است. در همین راستا و با توجه به افق چشم‌انداز برنامه قرار است امروز، بیست و پنجمین مانور زلزله و ایمنی امروز با شعار مدارس ایمن، جامعه تاب‌آور در تمامی مدارس کشور برگزار شود. اکنون بیش از ۱۶ میلیون دانش آموز در مدارس کشور مشغول به تحصیل هستند و برگزاری مانورها و آموزش‌ها می‌تواند نقش بسزایی در افزایش آمادگی دانش‌آموزان و همچنین والدین آن‌ها داشته باشد. از این رو سازمان مدیریت بحران به تمامی استانداران ابلاغ کرده تا اهتمام ویژه در برگزاری مانور داشته باشند.

مهدی زارع، استاد زلزله‌شناسی درباره تاثیر برگزاری مانورهای زلزله در افزایش آگاهی دانش‌آموزان به پانا گفت: «مساله‌ای که در مانور زلزله در دوره‌‌های گذشته وجود داشته این بوده که مانور زلزله در برخی سال‌ها که کشور زلزله‌ای همچون زلزله بم را تجربه کرده است، مساله مهمی برای بخشی از مردم و مدارس تلقی ‌شده و وقتی از سال وقوع زلزله‌ها فاصله گرفته می‌شد، مساله مانور زلزله با مسایل دیگر تداخل پیدا می‌کرد و گاهی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.»

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله افزود: «یکی از مزایای برپایی مانور زلزله در مدارس این است که دانش آموزان می‌توانند به عنوان معلمان لایه دوم عمل کرده و آموزش ثانویه را برای اعضای خانواده خود برقرار کنند. در بسیاری از مدارس مانور زلزله به‌صورت جدی دنبال شده و به آن می‌پرداختند و برای آن وقت می‌گذاشتند تا دانش‌آموزان به‌صورت عملی با این مساله آشنا شوند و موضوع را لمس کنند که اتفاق خوبی بوده است. بنابراین برگزاری این مانورها می‌تواند تاثیرگذار باشد به این شرط که محتوای آموزشی به‌روز و قابل ارائه به دانش‌آموزان باشد و این آموزش‌ها به‌صورت مستمر انجام شود.»

این زلزله‌شناس درخصوص اهمیت کنترل هیجان و ترس دانش‌آموزان هنگام وقوع زلزله گفت: «زلزله باید به‌صورت یک رویکرد علمی تلقی شود. معلمان باید توجیه شوند که زلزله پدیده‌ای طبیعی است و برخورد صحیح با آن نیاز به آموزش و آگاهی دارد. برخی مواقع افراد دچار هیجان می‌شوند و موضوعی که منتقل می‌کنند به جای اینکه یک پدیده طبیعی را منتقل کنند، یک کابوس را منتقل می‌کنند. معلمان باید بدانند کنترل اضطراب چگونه است و اگر کسی دچار آن شد، چگونه باید رفتار کنند.»

وی با بیان اینکه تمام ملاحظاتی که از سوی متخصصان در بازسازی و نوسازی ساختمان‌ها اعلام می‌شود، باید در مدارس نیز رعایت شود، گفت: «بهسازی و مقاوم‌سازی لرزه‌ای ساختمان‌ها بسیار اهمیت دارد که نتایج آن در شهرهایی که زلزله آمده، دیده شده است. به‌طوری که در مدارسی که خوب ساخته شده است، هنگام زلزله ساختمان مدرسه فرو نریخته و در بسیاری از شهرهای زلزله‌زده در دهه اخیر نیز از جمله زلزله سرپل ذهاب و ورزقان برخی مدارس محل استقرار نیروهای امدادی بودند. این مدارس نشان می‌دهد زیرساخت مهمی برای حضور دانش‌آموزان هستند و توجه به این زیرساخت‌ها بسیار اهمیت دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار