مدیر دبیرستان آیت الله طالقانی ناحیه ۲ کرج در گفت‌وگو با پانا:

عوامل متعدد اجتماعی می‌تواند بر ترک تحصیل دانش‌آموزان موثر باشد

کرج (پانا) - مدیر دبیرستان آیت الله طالقانی ناحیه ۲ کرج گفت عوامل متعدد اجتماعی می‌تواند بر ترک تحصیل دانش‌آموزان موثر باشد.

کد مطلب: ۱۴۲۷۲۱۷
لینک کوتاه کپی شد
عوامل متعدد اجتماعی می‌تواند بر ترک تحصیل دانش‌آموزان موثر باشد

احمد قریانی، مدیر مدرسه آیت الله طالقانی ناحیه ۲ کرج در گفت و گو با پانا عنوان کرد: «بسیاری از دانش آموزانی که در خانواده برادر یا خواهر بزرگتر دارند و مسیر تحصیل آنان را می بینند که بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه و ورود به جامعه با وجود تحصیلات عالی بازار کار یا وجود ندارد و یا بسیار ناچیزاست. بنابراین از آینده و بازارکار با چنین شرایطی ناامید شده تصمیم می گیرند درس را رها کرده و از همان سن پایین وارد بازارکار شوند.»

وی افزود: «مقررات کنکور سراسری، کمبود فضای آموزشی مناسب برای ادامه تحصیل، در دسترس نبودن فضای آموزشی و فاصله آن تا محل زندگی، از عوامل دیگر ترک تحصیل در دانش آموزان است.»

قربانی اضافه کرد: «طبیعتا در اغلب موارد می‌توان با حل مشکلاتی که منجر به ترک‌تحصیل می‌شود، آمار افراد با مدرک زیر دیپلم را کاهش داد. از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از ترک تحصیل در دانش آموزان را می‌توان به فرهنگ سازی، داشتن سیستم آموزشی پیشرفته، مشاوره های فردی و انگیزشی،کمک های مالی، کمک به رفع مشکلات فردی اشاره کرد. بدیهی است همه دانش‌آموزان نمی‌توانند عملکرد خوبی را در مدرسه از خود نشان دهند. داشتن عملکرد ضعیف و کسب نمرات پایین در امتحانات، سبب می‌شود که این دسته از دانش‌آموزان از درس خواندن و مدرسه دلزده شده و تصمیم به ترک تحصیل بگیرند.»

مدیر این دبیرستان هوچنین اظهار کرد: «نوع تربیت و خانواده‌ای که یک فرد در آن شکل می‌گیرد، تاثیر مستقیمی بر روی ویژگی‌های روحی و روانی و تصمیمات آن در زندگی دارد. در صورتی که خانواده شرایط روانی و اقتصادی مناسبی را برای فرزندشان فراهم نکنند، فرزند به ترک تحصیل روی خواهد آورد.»

قربانی خاطرنشان کرد: «از دیگر علل ترک‌ تحصیل، بسیاری از نوجوانان مخصوصا پسران نبود شرایط اقتصادی مناسب برای ادامه تحصیل است. در واقع فقر و مشکلات اقتصادی سبب می شود که این دسته از افراد ضمن نداشتن شرایط مالی جهت ادامه تحصیل، از مدرسه نیز خارج شده و برای کمک به معیشت خانواده وارد بازار کار شوند.»

وی افزود: «مدرسه با کمک خیرین و کمک‌های مالی دلگرم کردن دانش آموز بواسطه حل مشکلات اصلی خانوادگی، ایجاد ارتباط بهتر و قوی تر بین مدرسه و اولیاء، تغییر روش های آموزشی مناسب می تواند از ترک تحصیل دانش آموزان جلوگیری کند.»

قربانی در پایان متذکر شد: «امروزه آموزش برای میلیون‌ها کودک در سراسر جهان غیرقابل دسترس است. بیش از 72 میلیون کودک در سن آموزش ابتدایی در مدرسه حضور ندارند و 759 میلیون بزرگسال بی‌ٰسواد هستند و آگاهی لازم برای بهبود شرایط زندگی خود و فرزندانشان را ندارند.ما با کمک آموزش‌های صحیح می‌توانیم به خانواده ها در زمینه تحصیل فرزندانشان آگاهی لازم را بدهیم تا مانع ترک تحصیل دانش آموزان شویم تا جامعه ای پویا و با علم و دانش پرورش دهیم.»

دانش آموز خبرنگار: شایان ابراهیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار