رئیس سازمان ملی استعدادهای درخشان‌ خبر داد:

افزایش ۴۵درصدی دانش‌آموزان دهک‌های پایین جامعه در مدارس سمپاد

تهران (پانا) - رئیس سازمان ملی استعدادهای درخشان از رشد 45 درصدی دانش‌آموزان دهک‌های پایین جامعه در ‌مدارس سمپاد طی یکسال گذشته خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۲۴۴۲۷
لینک کوتاه کپی شد
افزایش ۴۵درصدی دانش‌آموزان دهک‌های پایین جامعه در مدارس سمپاد

الهام یاوری در برنامه صف اول شبکه خبر در پاسخ به سوالی درباره آزمون سمپاد و همچنین اعتراض‌هایی که در خصوص آن وجود داشت، اظهار کرد: ‌سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در دو دوره متوسطه اول و متوسطه دوم دانش‌آموز می‌پذیرد و دانش‌آموزانی که در دوره متوسطه اول پذیرفته می‌شوند‌ در یک دوره شش ساله آموزش‌های منسجم تربیتی، پژوهشی و علمی را می‌گذرانند. شکایتی از سمپاد شده بود و براساس آن دیوان ‌عدالت اداری حکم داده است که برای گذر از دوره اول و دوره دوم متوسطه، دانش‌آموزان باید مجدداً آزمون بدهند. مثل بقیه دانش‌آموزان بیرون از سمپاد که ما برای آزمون تکمیل ظرفیت از آن‌ها مجدداً آزمون می‌گیریم و پذیرای یک عده‌ای از آن‌ها هستیم. دانش‌آموزانی که در حال حاضر دانش‌آموز سمپاد هستند خیلی نگران بودند که فرصت‌های آماده شدن را از دست داده‌اند و در عین حال در روند آموزشی‌شان ممکن است اختلالی پیش بیاید و خیلی معترض بودند به این حکم، خوشبختانه با همکاری خوب قضات ‌دیوان، حکم نهایی به این تعلق گرفت که بچه‌هایی که فعلاً دانش‌آموز سمپاد هستند، یعنی دانش‌آموزان هفتم، هشتم و نهم فعلی، از این آزمون استثناء شوند.‌

وی ادامه داد: برای دانش‌آموزان فعلی سمپاد در دوره اول متوسطه این موضوع همان چیزی هست که می‌خواستند، منتها ما فکر می‌کنیم که اصولاً برگزاری این آزمون، برنامه‌های تربیتی سمپاد را تا حد زیادی مختل می‌کند به جهت اینکه این برنامه‌ها شش ساله هستند و جابجا شدن در میانه راه، برنامه‌ها را دچار یکسری اختلالات می‌کند. البته حکم دیوان عدالت محترم است و ما باید اجرا کنیم، خود دوستان دیوان هم به ما گفته‌اند که راه برای تجدیدنظرخواهی هنوز باز است.

رئس سمپاد در ادامه با تشکر از هیات دولت در رابطه با تسهیل تحصیل دانش‌آموزان چهار دهک اول جامعه در مدارس استعداد درخشان عنوان کرد: قرار بر این است که این دسته دانش‌آموزان از پرداخت هزینه‌های تحصیلی سمپاد معاف باشند. البته سمپاد تخفیف‌های خوبی برای خانواده‌های با دهک‌های پایین پیش از این هم ارائه می‌کرد، اما این تصمیم هیات دولت خیال خانواده‌ها را راحت کرده است که اگر مربوط به دهک‌های خانواده‌های کم برخوردار هستند، همچنان تلاش شان را بکنند، سعی شان را بکنند که وارد مدارس سمپاد شوند و نگران هزینه‌ها نباشند.

یاوری با اشاره به اینکه براساس مصوبه‌هایی که در شورای عالی آموزش و پرورش، مدارس سمپاد باید نیمی از شهریه مدارس غیرانتفاعی را دریافت کنند، تصریح کرد: به جهت رعایت حال خانواده‌ها معمولاً این مبلغ تا یک سوم و حتی کمتر است. مثلاً در تهران حتماً از یک سوم شهریه‌های مدارس غیرانتفاعی کمتر است و مساعدت‌های زیادی انجام می‌شود. تلاش بر این است که دانش‌آموزان از دهک‌های پایین‌تر هم به سهولت وارد مدارس سمپاد شوند و بتوانند تحصیل کنند و به جایگاه‌های خوب علمی و اثرگذار در جامعه برسند.

وی با اشاره به اینکه مدارس سمپاد طی یکسال گذشته با افزایش ۴۵ درصدی دانش‌آموزان دهک‌های پایین جامعه روبه‌رو بوده است، گفت: «۴۵ درصد عدد قابل توجهی است و دستاورد مثبتی تلقی می‌شود. امیدواریم که باز هم این مسیر را ادامه دهیم تا شرایط عادی امکان دسترسی تحصیلات ارزشمند و مؤثر برای ورود به صندلی‌های ارزشمند دانشگاه در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد و آن‌ها بتوانند از مسیر سمپاد این فرآیند را طی کنند.

تحصیل 130 هزار دانش‌آموز در 700 مدرسه سمپاد

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تلاش‌های بسیار زیادی می‌شود تا هیچ دانش‌آموزی به‌خاطر محدودیت‌های اقتصادی از خدمات سمپاد محروم نماند، اظهار کرد: بیش از ۷۰۰ مدرسه سمپاد در سراسر کشور وجود دارد که برای دختران و پسران دانش‌آموز تقریباً متعادل است، همچنین حدود ۱۳۰ هزار دانش‌آموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند. قانونی که هیئت امنا برای ما تصویب کردند این است که در هر شهری که ما دستکم ۳ هزار دانش آموز در پایش آن‌ها یا در پایه نهم داشته باشیم، موظف هستیم که مدرسه سمپاد تأسیس کنیم، خیلی تعداد شهر‌های بسیار انگشت شماری هستند شاید یکی دو شهر در کل کشور هستند که این نصاب ۳ هزار را دارند، اما به جهت اینکه ساختمان و امکانات تأسیس مدرسه را نداشتند ما در آنجا مدرسه سمپاد نداریم به استثنای یکی دو مورد در همه شهر‌هایی که بالای ۳ هزار دانش آموز در یکی از این دو پایه که عرض کردم، دانش آموز دارند مدرسه سمپاد ایجاد شده است.

هیچ سهمیه و سفارشی برای ورود به سمپاد وجود ندارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمالاً ممکن است کسی بتواند با سفارش و این‌ها وارد سمپاد شود؟ گفت: به هیچ وجه. هیچ سهمیه‌ای وجود ندارد، یکی از مشهورترین نکات در مورد سمپاد این است که سهمیه‌ای برای کسی قائل نیستیم و تنها ملاک ورود به سمپاد فقط آزمون ورودی است و ما به شدت قانونمدار عمل می‌کنیم. دوستان هم می‌دانند که ما قدری مخاطبین خودمان را می‌رنجانیم. اگر بخواهم فقط یک ملاک خدمت شما ارائه کنم، مثلاً از مسئولان مختلفی که در بخش‌های مختلف هستند و اغلب علت آن هم این است که قوانین ما را به درستی نمی‌دانند ما انواع سفارش‌ها را داریم همینطور آدم‌هایی که حاضر هستند مبالغ خیلی هنگفتی را بپردازند برای اینکه بچه‌هایشان وارد این مدارس شوند و حتی یک مورد هم جواب مثبت نمی‌دهیم.

یاوری همچنین درباره درصد ورودی ‌فارغ‌التحصیلان سمپاد به دانشگاه نیز گفت: ۶۵ درصد از مدال‌آوران جهانی در المپیاد‌های جهانی علمی، بچه‌های سمپاد هستند. ۶۰ و چند درصد، نزدیک به ۷۰ درصد از رتبه‌های تک رقمی، همینطور رتبه‌های زیر ۳ هزار دانش‌آموزان سمپاد هستند و در اغلب دانشگاه‌های خوب، بزرگ‌ترین مجموعه دانشجویی فارغ التحصیلان مدارس سمپاد هستند، درصد درصد چشمگیر است، اما به هر حال به دلایل متفاوت ممکن است بعضی از دانش آموزان ما موفق نشوند.

الهام یاوری همچنین با بیان اینکه خودش هم در سمپاد درس خوانده است، گفت: ما یک سنت خیلی زیبایی در مدارس سمپاد داریم که بچه‌ها بعد از اینکه فارغ التحصیل می‌شوند، برمی‌گردند به مدارس‌شان آن‌جا در کسوت معلم، در کسوت معاون، خدمات ارائه می‌کنند و همیشه این حساسیت و نگرانی را راجع به مدارس سمپاد دارند یعنی ارق خیلی بالایی، آن دوره‌ای که عرض کردم که سمپاد در شرف نابودی بود، شاید مهمترین گروه‌هایی که تلاش کردند برای اینکه سمپاد را حفظ و احیاء کنند همین فارغ‌التحصیلان گذشته سمپاد بودند الان هم خیلی از آن‌ها رسمی و غیررسمی در مدارس رفت و آمد دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار