وزیر آموزش و پرورش:

دانشگاه فرهنگیان در مسیر تحولات باکیفیت و امیدآفرین قرار دارد

امسال دانشگاه فرهنگیان متفاوت‌ترین سال را در حوزه جذب تجربه کرد

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال دانشگاه فرهنگیان متفاوت‌ترین سال را از دوران تاسیس خود در حوزه جذب تجربه کرد گفت کاری که طی ۲ سال اخیر انجام شده، اگر از روز اول تاسیس این دانشگاه انجام می‌شد، امروز با مشکل مواجه نبودیم.

کد مطلب: ۱۴۲۲۸۲۵
لینک کوتاه کپی شد
دانشگاه فرهنگیان در مسیر تحولات باکیفیت و امیدآفرین قرار دارد

همایش دانشجومعلمان ورودی ۱۴۰۲ دانشگاه فرهنگیان صبح امروز ۲۲ آبان ۱۴۰۲ در محل پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان با حضور وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان برگزار شد.

سعید غیاثی ندوشن، سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ابتدای این مراسم با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند "دانشگاه فرهنگیان راهبردی‌ترین دانشگاه کشور و مرکز ثقل آموزش و پرورش از جهت تربیت نیروی انسانی در کشور است"، خطاب به نومعلمان ورودی ۱۴۰۲ اظهار کرد: شما پا در دانشگاهی گذاشته‌اید که قرار است پس از دریافت علم و پرورش در این سنگر مقدس، ۳۰ سال در مجموعه آموزش و پرورش کشور به خدمت بپردازید و افراد و جوانان دیگری را تربیت کنید.

وی افزود: ورود شما حاصل یک توفیقی است که خدا نصیب شما کرده، معلمی توفیق می‌خواهد چرا که وظیفه تعلیم و تربیت انسان‌ها به شما محول می‌شود. به خود ببالید که این شایستگی نصیب‌تان شده تا در کسوت معلمی زندگی خود را طی کنید.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: این دانشگاه از اهمیت‌ بالایی برخوردار است، چرا که امر تربیت معلم بر عهده‌اش گذاشته شده و انتظار این‌ است که ‌شما عزیزان و اعضای هیات علمی و اساتید‌ در پرتو همتی که انجام می‌دهید، امیدواریم علم‌آموزی داشته باشید و از اساتید بخواهید به شما بیاموزند.

وی اضافه کرد: برای تعلیم و پرورش خود وقت بگذارید، چرا که اگر می‌خواهید معلمی مطلوب باشید خویشتن‌سازی لازمه اصلی است.

غیاثی ندوشن در پایان تاکید کرد: انتظار داریم با برنامه‌ریزی دقیق توسط مسئولان پردیس‌ها زمینه رشد دانشجو‌معلمان فراهم شود و امیدوارم شاهد مرتفع شدن کمبودها و کاستی‌ها باشیم.

در ادامه این مراسم رضامراد صحرایی با بیان اینکه آینده هر کشوری از آموزش و پرورش آن کشور ساخته می‌شود، گفت: آموزش و پرورش کلیدی‌ترین و محوری‌ترین دستگاه این کشور است و دو عنصر در آن نسبت به بقیه مهم‌تر هستند؛ اول معلم مدرسه که پیشران تحول است و دیگری مدیر مدرسه.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هر مدرسه یک ایران کوچک و دانش‌آموزان تصویری از آینده مدیران کشور هستند، اظهار کرد: شما پای در نقش مهمی گذاشتید و به محض ورود به دانشگاه معلم شده‌اید به همین دلیل نقش‌آفرینی شما به محض ورود شروع شده است و دیگر صرفا دانشجو نیستید بلکه دانشجومعلم هستید.

وی افزود: حال که فرصتی پیدا کرده‌اید تا در یک موقعیت شبه واقعی قرار بگیرید و معلمی را از بدو ورود تجربه کنید، باید این موضوع را درک کنید که شما دانشجوی عادی نیستید و ماموریت مهمی بر عهده شماست.

صحرایی با تاکید روی این موضوع که هر کس می‌خواهد کشور درست شود باید به وضعیت معلمان و مدرسه توجه داشته باشد، گفت: مدرسه قوی جایی است که ایران قوی را می‌سازد، از مدرسه‌هاست که ساختن‌ها شروع می‌شود و به همین دلیل امسال مبتنی بر راهبردهای مقام معظم رهبری شعار سال تحصیلی جدید "مدرسه قوی، ایران قوی‌" انتخاب شد.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: پیام این همایش‌ها به همه مسئولان این است که اگر در دل آرزوی قوی‌شدن ایران بزرگ را دارید، آرزوی شما به همان اندازه برآورده می‌شود که مدرسه را قوی کرده‌اید. معلم نقش محوری دارد و جامعه‌ای که معلم در صدر آن باشد، آن جامعه خود در تمامی موارد در صدر خواهد بود.

صحرایی خاطرنشان کرد: معلم آن کسی است که آموزنده نیکی‌ها باشد، البته نیکی در زمان‌های مختلف تعابیر و تعاریف گوناگون دارد. امروز نیکی یعنی ماهر بار آوردن، سالم بار آوردن، کارآفرین بار آوردن، موحد بودن، ظلم ستیز بودن دانش‌آموز‌. معلمی که چنین نیکی‌هایی را به دانش‌آموز بیاموزد یعنی معلم‌الخیر، یعنی معلم خوبی‌ها.

وی خطاب به نومعلمان دانشگاه فرهنگیان گفت: شما برگزیده شده‌اید تا روی انسان‌ها کار کنید و انسان‌سازی داشته باشید. یکی از رسالت‌های بزرگ شما ایفای نقشی است که شاید در زمان ما پر‌رنگ نبود اما حال بسیار ملموس است و آن نقش وصل کردن نسل‌ها به یکدیگر است. امروز تفاوت نسلی بسیار سریع شده و فاصله نسل‌ها کوتاه‌تر از گذشته است.

صحرایی ادامه داد: دانش‌آموزان امروز جهانی دارند متفاوت از نسل‌های قبلی خود و معلم کسی است که باید هم در جهان دانش‌آموزان باشد و هم در جهان اولیای دانش‌آموزان و این امر مسیر نخواهد شد مگر با موفقیت خود معلم در حوزه روانشناسی انسان و تلاش در جهت برقراری ارتباط با خود دانش‌آموزان با زبان آن‌ها؛ این کاری است که شما باید در بستر دانشگاه فرهنگیان بیاموزید.

وزیر آموزش و پرورش ابراز کرد: در تعبیر مقام معظم رهبری، دانشگاه فرهنگیان راهبردی‌ترین دانشگاه کشور است زیرا مهم‌ترین کار کشور که کادرسازی است را برعهده دارد و معلم‌پرور است.

وی خطاب به دانشجومعلمان ورودی ۱۴۰۲ دانشگاه فرهنگیان گفت: همزمان با دانش تخصصی در دانش حرفه‌ای معلم نیز خود را تقویت کنید. امسال دانشگاه فرهنگیان متفاوت‌ترین سال را از دوران تاسیس خود در حوزه جذب تجربه کرد، چرا که در انتخاب دانشجویان بسیار دقت به عمل آمد و دیگر همانند گذشته نبود. خوشحالیم که عملکرد متفاوتی داشتیم و قرار است بزرگترین امانت‌های این کشور که دانش‌آموزان هستند به دست شما سپرده شوند.

صحرایی افزود: دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۴۰۲ در مسیر پیشرفت قابل توجهی قرار‌ گرفته است، هرچند پیشاپیش از بابت برخی محدودیت‌ها پوزش می‌طلبم اما بدانید کاری که طی ۲ سال اخیر انجام شده، اگر از روز اول تاسیس این دانشگاه انجام می‌شد، امروز با مشکل مواجه نبودیم. تحولات با کیفیت در حال انجام است و از حیث کمیت و گسترش نیز در مسیر امیدآفرینی قرار داریم. برای مثال یک‌حکم در برنامه هفتم توسعه فقط برای دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفته شده است که سالی ۲۵ درصد پیشرفت را در نظر‌ دارد که امیدوارم این موضوع رقم بخورد.

وزیر آموزش و پرورش در پایان اظهار کرد:‌ این دانشگاه باید به جایی تبدیل شود که هویت معلمانه در آن شکل بگیرد و دغدغه‌ها حول معلم شدن و معلمی کردن باشد، نباید محدودیت‌ها مانع شود چرا که حتی در برخی مواقع همین محدودیت‌ها باعث شکوفایی خواهد شد.

همچنین در این مراسم از پوستر پویش «آموخته‌ها و نیاموخته‌های من»، ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان با حضور وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار