حیدری در گفت‌وگو با پانا:

اساس تقویت روابط دیپلماتیک مبادلات اقتصادی است

تیم تخصصی وزارت نیرو و وزارت خارجه کماکان در حال رصد وضعیت حقابه هستند

تهران (پانا) - یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه اساس تقویت روابط دیپلماتیک و سیاسی، مبادلات اقتصادی است، گفت جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌‌هایی دارد که افغانستان می‌تواند از این ظرفیت‌ها استفاده کند و متقابلاً ما هم از ظرفیت‌های کشاورزی و معادن افغانستان استفاده خواهیم کرد.

کد مطلب: ۱۴۲۲۶۸۸
لینک کوتاه کپی شد
اساس تقویت روابط دیپلماتیک  مبادلات اقتصادی است

شهریار حیدری در گفت‌وگو با پانا ضمن تاکید بر تقویت روابط اقتصادی با افغانستان، اظهار کرد: «ما با افغانستان یک مرزی طولانی و اشتراکات بسیاری داریم. سفر اخیر تیم اقتصادی طالبان بر همین مبنا انجام شد تا همکاری اقتصادی دو کشور افزایش یابد.»

وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌‌هایی دارد که افغانستان می‌تواند از این ظرفیت‌ها استفاده کند و متقابلاً ما هم از ظرفیت‌های کشاورزی و معادن افغانستان استفاده خواهیم کرد. از سویی جمعیت زیادی از مردم افغانستانی به عنوان اتباع مهمان هستند. در مجموع، رایزنی یک ضرورت است. حاکمیت وقت افغانستان برای ما حائز اهمیت است اما انتظار داریم که این رایزنی‌ها و توافقات استمرار داشته باشد تا عملیاتی شود.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: «ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور حتماً معرفی شده است بر این اساس انتظار داریم در آینده با تقویت رابطه اقتصادی،‌ مرزهای ما نیز از لحاظ تجاری پایدارتر شود.»

حیدری خاطرنشان کرد: «همچنان تیم تخصصی وزارت نیرو و وزارت امور خارجه کماکان مسئولیت رصد حقابه را بر عهده دارند. طبیعتاً اگر روابط اقتصادی تقویت شود، قطع به یقین بر روابط سیاسی تاثیرگذار است. پایه تقویت روابط دیپلماتیک، روابط اقتصادی است. به نظر من در این زمینه ایران و افغانستان ظرفیت خوبی دارند. می‌توانیم با توسعه روابط اقتصادی، توسعه روابط سیاسی را نیز تامین کنیم.»

لازم به ذکر است، روز گذشته ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر هیات طالبان به ایران گفت: این سفر در راستای تقویت مناسبات تجاری ایران و افغانستان بود و ایران تلاش کرد که اثبات کند به عنوان کشور دوست و برادر در کنار ملت افغانستان است و کمک می‌کند تا شرایط اقتصادی مردم این کشور و مناسبات ایران و افغانستان ارتقا پیدا کند. در ارتباط با موضوع حقابه، در گفت‌وگوها به این موضوع اشاره شد.

به گفته کنعانی نتایج سفر امید آفرین است و پنج تفاهم‌نامه به امضا رسیده تا دو کشور در چارچوب منافع مشترک همکاری خود را تقویت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار