ارتقای برنامه فرهنگی و پرورشی در مدارس

تهران (پانا)- ارتقای کمی و کیفی برنامه ها و فعالیت های پرورشی و فرهنگی در گرو تحقق اهداف خردورزی، خودمراقبتی، ایمان، هویت، امید و نشاط در دانش آموزان با هدایت و حمایت معاونین و مربیان پرورشی امکان پذیر است.

کد مطلب: ۱۴۲۲۵۸۸
لینک کوتاه کپی شد
ارتقای برنامه فرهنگی و پرورشی در مدارس

گردهمایی تخصصی و تبیین اهداف برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی مدرسه در اردوگاه فرهنگی تربیتی فاطمه الزهرا (س) ماهدشت برگزار شد. در این گردهمایی سید احمد موسوی؛ معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن تشریح و تبیین برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی مدارس، گفت: «به منظور ارتقای کمی و کیفی برنامه ها و فعالیت های پرورشی و فرهنگی و لزوم افزایش جذابیت و اثر بخشی این فعالیت ها و با در نظر گرفتن اصول و سیاست های کلان مندرج در اسناد فرا دستی، چالش ها، شرایط و امکانات مدارس و با هدف تربیت تمام ساحتی دانش آموزان و در جهت تحقق اهداف مبنایی چون؛ خردورزی، خودمراقبتی، ایمان، هویت، امید و نشاط در دانش آموزان، برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی مدارس کشور در سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ جهت اجرا در مدارس کشور تنظیم شده و امید و انتظار می رود؛ با اجرای گستره و فراگیر مفاد آن، شاهد افزایش محسوس میزان مشارکت همه ارکان تربیت، مخصوصا دانش‌آموزان در فعالیت های پرورشی و فرهنگی باشیم.»

موسوی در خصوص چالش های اصلی پیش روی فعالیت های پرورشی و فرهنگی در مدارس بیان کرد: «حجم بالای دستورالعمل ها و بخش نامه های ابلاغی، عدم توجه به تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان، غفلت از عاملین متربیان در طراحی و اجرای برنامه‌ها، عدم امکان نظارت و سنجش اثر بخشی کیفیت برنامه های پرورشی، کمبود منابع انسانی ماهر، جذاب نبودن برنامه ها و فعالیت های پرورشی مدارس و عدم همکاری و مشارکت فعال دانش آموزان و خانواده ها، عدم تدارک فرصت لازم در برنامه های درسی برای اجرای فعالیت های پرورشی و موارد دیگر از چالش های مهم و اساسی فعالیت های تربیتی است.»

وی اهداف پایه و فعالیت های محوری برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی را در پنج محور اصلی تشریح کرده و گفت: «نظر به ساده سازی و یکپارچگی این برنامه ها، برای سال تحصیلی جدید، فقط پنج هدف پایه و برای هر هدف یک فعالیت محوری در نظر گرفته شده است. بدیهی است؛ تحقق هر یک از اهداف با فعالیت های دیگری هم حاصل می شود که مدیران مدارس می توانند به اقتضای نیاز و توان، با استفاده از ظرفیت تشکل های دانش آموزی اجرا کنند.»

موسوی در ادامه این پنج محور را به شرح زیر عنوان کرد: ۱- خردورزی و خودباوری؛ با فعالیت محوری گفتگو و پرسش و پاسخ ( هر دانش آموز؛ حداقل یک موقعیت گفت و گو و پرسش و پاسخ ) ۲- ایمان؛ با فعالیت محوری اقامه نماز جماعت ( تمهید زمینه اقامه نماز جماعت اول وقت برای همه دانش آموزان) ۳- امید؛ با فعالیت محوری سفرهای تربیتی ( هر دانش آموز؛ حداقل دو روز اردو ) ۴- هویت؛ بل فعالیت محوری تشکل های دانش آموزی ( هر دانش آموز؛ عضو یک تشکل ) ۵- نشاط؛ با فعالیت محوری مسابقات، جشنواره ها، بازی ها و مهارت ها ( هر دانش آموز؛ حداقل یک مسابقه یا جشنواره یا کارگاه مهارتی )

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار