سرپرست تیم آزمایشگاه مجازی «بیازما» شهرستان رباط‌کریم:

عامل پیشرفت هر کشوری، تفکر نقادانه و پرسشگرانه‌ دانش‌آموزان است

رباط‌کریم (پانا) - سرپرست تیم آزمایشگاه مجازی "بیازما" شهرستان رباط‌کریم عامل پیشرفت هر کشوری را تفکر نقادانه و پرسشگرانه‌ دانش‌آموزان دانست.

کد مطلب: ۱۴۲۲۱۶۴
لینک کوتاه کپی شد
عامل پیشرفت هر کشوری، تفکر نقادانه و پرسشگرانه‌ دانش‌آموزان است

دومین کنفرانس و رویداد ملی گیمیفیکیشن که یک گردهمایی برای فعالان حوزه‌ بازی‌سازی است، به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد و تیم آزمایشگاه مجازی "بیازما" به سرپرستی علی کرمی و با همکاری جمعی از کارشناسان پژوهش‌سرای شهرستان رباط‌کریم، رتبه‌ نخست این رویداد ملی را از آن خود کرد.

علی کرمی، دبیر فیزیک شهرستان رباط‌کریم و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران است و به عنوان کارشناس فیزیک و سرپرست تیم آزمایشگاه مجازی "بیازما" در پژوهش‌سرای 9 دی این شهرستان در حال فعالیت است.

سرپرست تیم آزمایشگاه مجازی "بیازما" در گفت‌وگو با پانا درباره‌ دومین کنفرانس و رویداد ملی گیمیفیکیشن گفت: «در این رویداد ملی افراد مختلفی در تلاش هستند تا آموزش را با بازی تلفیق کنند که تیم آزمایشگاه مجازی "بیازما" با همکاری جمعی از کارشناسان دروس تخصصی همچون فیزیک، شیمی، زیست و ریاضی پژوهش‌سرای 9 دی شهرستان رباط‌کریم، رتبه‌ نخست این رویداد ملی را از آن خود کرد.»

کرمی، درباره‌ی ایده‌ وب‌سایت "بیازما" اظهار کرد: «در مرداد ۱۴۰۱ با یکی از دوستانم سایتی به عنوان "بیازما" راه‌اندازی کردیم که شامل دروس علوم پایه همچون فیزیک، شیمی، زیست و ریاضی می‌شد. در واقع "بیازما" دو معنی مختلف دارد. معنای نزدیک آن که واضح است یعنی "آزمایش کن"؛ اما معنای دیگر آن اشاره دارد به این که "بیا به آزمایشگاه"،که در واقع نوعی حضور مجازی در پژوهش‌سرا است.»

وی در ادامه درباره ویژگی‌های این سامانه خاطرنشان کرد: «این سایت در واقع یک محیط آزمایشگاه اما به صورت مجازی است که تا جای ممکن می‌توانیم آزمایش‌ها و فعالیت‌های کتاب درسی را تحت وب انجام دهیم. محدودیتی از لحاظ زمانی نداشته و خطری ندارد. کاملا ایمن است و دانش‌آموزان فقط مشاهده‌گر نیستند، بلکه می‌توانند با گوشی، لپ‌تاپ و تبلت وارد آن شده و آزمایش‌ هایی را با ایده های خلاقانه خود انجام دهند.»

کرمی با تاکید بر ضرورت استفاده از شبیه‌سازهای آموزشی حین مطالعه دروس گفت: «یکی از دلایل کسل کننده شدن درس برای دانش‌آموزان، بسنده کردن به آموزش‌های تئوری است که باعث می‌شود دانش‌آموز تصویر ذهنی ناقص یا اشتباهی برای خود از موضوع مورد نظر بسازد و در ادامه، مفهوم نادرستی را از آن دریافت کند. اگر همان موضوع را با شبیه‌ساز یا یک انیمیشن ساده نشان دهیم تا از نزدیک و با جزئیات قابل مشاهده باشد، آموزش شنیداری، به دیداری تبدیل می‌شود و در نتیجه فهم مطالب ساده‌تر و در عین حال عمیق‌تر خواهد بود.»

وی افزود: «در واقع تیم آموزشی "بیازما" در راستای این موضوع سعی دارد که به کمک معلمان دغدغه‌مند خود، مشکلات آموزشی دروس علوم پایه را با استفاده از فناوری‌های نوین حل کند و جذابیت و سادگی را در دروسی مانند علوم برای دانش‌آموزان ایجاد کند.»

کرمی با بیان اینکه شبیه‌ساز محدود به کتاب درسی نیست، اظهار کرد: «شبیه‌سازهای امروزی در صنایع و ادارات هم کاربردی هستند. اگر آموزش‌های لازم با استفاده از تکنولوژی‌های روز مثل واقعیت افزوده وجود داشته باشد و کارکنان شرکت‌ها بتوانند قبل از انجام کار واقعی، به صورت شبیه‌سازی شده با ابزار‌ها و دستگاه‌های پرخطر کار کنند، از خطرهای موجود آگاهی پیدا کرده و در ایمن‌ترین حالت فعالیت می‌کنند.»

سرپرست تیم آزمایشگاه مجازی بیازما، در پایان با اشاره به اینکه تفکر نقادانه و پرسشگرانه، عامل پیشرفت هر کشور است؛ بیان کرد: «انجام عملی فعالیت‌ها و آزمایش‌های کتاب درسی باعث می‌شود که دانش‌آموز با انگیزه‌ مضاعف به مطالب توجه کند، نسبت به دنیای اطراف خود نگاهی جدید داشته باشد و به مرور مشکلاتی که قابل حل کردن هستند را پیدا کرده تا بتواند به یک کارآفرین تبدیل شود. در واقع عامل پیشرفت هر کشوری تفکر نقادانه و پرسشگرانه‌ی دانش‌آموزانش است.»

دانش‌آموز خبرنگار : مهسا احمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار