یک کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

تعطیلی مدارس در کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار است؟

اجرای راهکارهای اصلی کاهش آلودگی هوا زمان‌بر است/ حل معضل آلودگی هوا در اولویت‌های بودجه باشد

تهران (پانا) - یک کارشناس محیط زیست با اشاره به شروع فصل آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور می‌گوید تعطیلی مدارس فقط برای حفظ سلامت مردم است و راهکاری برای کاهش آلودگی هوا نیست.

کد مطلب: ۱۴۲۱۷۲۴
لینک کوتاه کپی شد
تعطیلی مدارس در کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار است؟

محمد حیدری، کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با پانا با اشاره به آغاز فصل آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور اظهار کرد: «با شروع روزهای سرد، آلودگی هوا نیز در کلانشهرهای کشور آغاز می‌شود. یکی از راهکارهایی که همیشه برای کاهش آلودگی هوا گرفته می‌شود، تعطیلی مراکز آموزشی است که متاسفانه لطمه آن به دانش‌آموزان و دانشجویان وارد می‌شود.»

این کارشناس محیط زیست افزود: «موضوع آلودگی هوا فقط مختص کشور ما نیست و در بسیاری از کشورها مردم با این مشکل مواجه هستند اما باید دید آیا در همه کشورها، مدارس به دلیل آلودگی هوا تعطیل می‌شوند؟ خیر. در بسیاری از کشورها آلودگی را با روش‌های دیگری تحت کنترل دارند که عمدتا مربوط سوخت و خودروهای پاک است و توانسته‌اند آلودگی هوا را تا حدودی کنترل کنند.»

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد سفرهای درون‌شهری مرتبط به سفرهای آموزشی است، گفت: «هر ساله جلسات متعددی در رابطه با آلودگی هوا برگزار می‌شود که خروجی خاصی ندارد و تعطیلی مدارس مهم‌ترین محور این جلسات است. معتقدم که تعطیلی مراکز آموزشی نمی‌تواند نسخه کاهش آلودگی هوا باشد زیرا این موضوع فقط برای سلامت دانش‌آموزان است.»

وی درباره راه‌حل‌های کاهش آلودگی هوا گفت «ماهیت آلودگی هوا به این صورت است که راه‌حل‌های آن هزینه‌بر است. گفته می‌شود خسارات آلودگی هوا در تهران 2.6 میلیارد دلار است. بنابراین در درجه اول باید بپذیریم که مساله آلودگی هوا باید حل شود. راهکارهای حل معضل آلودگی هوا هم مشخص است و مساله‌ای عجیب و غریب نیست و یکسری راهکارهای اصلی وجود دارد که دائمی است و اجرای آن هزینه بالایی دارد و زمان اجرای آن هم طولانی است از جمله نوسازی ناوگان حمل و نقل، انتقال صنایع آلاینده، اصلاح سوخت، اصلاح ترافیک شهری از منظر کاهش ترددها، توسعه ناوگان حمل و نقل پاک و مدیریت تقاضای سفر راهکارهای اصلی هستند که با توجه به هر منبع کاملا مشخص است.»

وی درخصوص سهم دولت برای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت:‌ «سهم دولت برای اجرای برنامه‌های کاهش آلودی هوا 200 هزار میلیارد تومان است که در بازه زمانی 5 ساله، سالانه به 40 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که دولت باید آن را تامین کند و باید حل معضل آلودگی هوا در اولویت‌های بودجه باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار