پایان توقفی 6 ساله؛ توزیع رایگان شیر در مقطع ابتدایی با بودجه 3 هزار و 800 میلیارد تومانی

تهران (پانا) - با پایان توقفی 6 ساله، توزیع رایگان شیر در مقطع ابتدایی با بودجه 3 هزار و 800 میلیارد تومانی در دستور کار قرار گرفته و مقرر است تا حدود 9 میلیون دانش‌آموز پایه‌های اول تا ششم ابتدایی از آن برخوردار شوند.

کد مطلب: ۱۴۲۱۳۸۹
لینک کوتاه کپی شد
پایان توقفی 6 ساله؛ توزیع رایگان شیر در مقطع ابتدایی با بودجه 3 هزار و 800 میلیارد تومانی

توزیع رایگان شیر در مدارس امسال اعتباری در بودجه امسال نداشت اما با توجه دولت و به ویژه رئیس جمهور بحث توزیع شیر رایگان به صورت دو بار در هفته و با اولویت مناطق کمتر برخوردار کشور در دستور کار مسئولان اجرایی کشور قرار گرفته است. توزیع رایگان شیر در مدارس از سال 96 متوقف شده بود اما امسال خبر خوش توزیع شیر در مدارس دوباره شنیده شد.

این طرح به اعتقاد کارشناسان بخش آموزش و پرورش گام مهمی در جهت الگوسازی تغذیه‌ای و از سوی دیگر کمک به تغذیه دانش‌‌‌آموزان در مناطق محروم است. طرحی که دولت آن را در برنامه‌ریزی‌های خود قرار داده و به صورت فراگیر در طول سال تحصیلی اجرایی خواهد شد.

این طرح 9 میلیون دانش‌آموز مقطع ابتدایی را شامل می‌شود و با توجه به اعتبار در نظر گرفته شده برای آن توزیع باید دو بار در هفته انجام شود، اگرچه اولویت توزیع نیز با مناطق محروم‌تر کشور خواهد بود.

عزم دولت برای احیای شیر مدارس ستودنی است

سید محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی کشور در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد:‌ «عزم دولت، دستور رئیس جمهوری و پیگیری‌های شورای عالی سلامت برای احیای شیر رایگان مدارس ستودنی است و این امیدواری وجود دارد که با پذیرش پیشنهاد کارخانجات لبنی، بودجه سالانه متمرکز و مشخصی از محل ارزش افزوده کارخانجات تولیدی شیر و فرآورده‌های لبنی برای تداوم بودجه شیر مدارس در نظر گرفته شود.»

بنی‌طبا اظهار کرد:‌ «برخی از آسیب‌های احتمالی و مشکلات اجرایی که در گذشته در مسیر توزیع شیر مدارس وجود داشت امکان تکرار دارند در این خصوص مشورت‌های لازم به وزارت آموزش و پرورش داده شده است.»

وی در گفت‌وگویی درباره وضعیت توزیع شیر در مدارس، اظهار کرد: «توزیع شیر در مدارس که از برنامه هفتم کشور حذف شده بود نهایتاً با پیگیری‌ها در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مصوب شده است.»

به گفته او توزیع شیر مدارس از سال ۱۴۰۳ نیازمند تنظیم لایحه و تبدیل شدن به قانون است که پیش‌بینی آن در برنامه هفتم توسعه به تصویب کمیسیون تلفیق رسیده است.

به گفته بنی‌طبا، امسال رئیس جمهور در این خصوص دستور داده و محل تأمین بودجه شیر مدارس را هم برای تمام دانش‌آموزان مدارس ابتدایی دولتی مشخص کرده است.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی کشور با بیان اینکه توزیع شیر در مدارس دولتی مقطع ابتدایی قرار است دو بار در هفته انجام شود، گفت: «تولیدکنندگان شیر آماده‌اند تا از محل مالیات بر ارزش افزوده توزیع رایگان شیر آغاز شود به این معنا که با تهاتر مالیات برارزش افزوده تولیدکنندگان لبنی کار توزیع شیر رایگان وارد مراحل اجرایی شود.»

وی با بیان اینکه پیشنهاد تولیدکنندگان برای سال‌های آتی نیز همین است، گفت:«کارخانه‌های شیر هم فارغ از این ماجرا روز شیر مدارس را گرامی داشتند و قبول کردند در برخی از ایام سال شیر رایگان را در مدارس توزیع کنند.»

به گفته بنی‌طبا، تلاش دولت این است که هماهنگی‌های لازم بین قوانین، محل بودجه، آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و همچنین قراردادها انجام شود تا شیر کاملاً با کیفیت به دست دانش‌آموزان برسد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی کشور از مسؤولان مربوط تقاضا کرد که روی کیفیت شیر حساس باشند و گفت:«درصدی از این شیرها که قرار است در مدارس ابتدایی توزیع شود باید بدون لاکتوز باشد تا دانش‌آموزانی که حساسیت دارند دچار مشکل نشوند.»

وی اضافه کرد: «امیدواریم دولت در سال‌های آینده بودجه و اعتبار مورد نیاز برای توزیع شیر رایگان در مدارس را از محل مالیات بر ارزش افزوده کارخانه‌ها اختصاص دهد.»

گفتنی است مالیات بر ارزش افزوده صنایع لبنی حدود 9 هزار میلیاردتومان برآورد شده است که سه برابر بودجه مصوب فعلی برای توزیع شیر مدارس است و می‌تواند دفعات و نوبت توزیع شیر را افزایش دهد.

سرانه مصرف 116 کیلوگرمی شیر در جهان

اسماعیل خاتمی‌ مقدم، کارشناس صنعت غذایی نیز در گفت‌وگویی اظهار کرد: «اعداد متفاوتی در مورد سرانه مصرف شیر در کشور مطرح است. در جهان مطابق با آمار سازمان ملل ۸ میلیارد نفر جمعیت تا سال ۲۰۲۰ وجود داشته و مطابق با آمار فایو ۹۳۰ میلیون تن شیر تولید می‌شود که به معنای سرانه مصرف ۱۱۶ کیلوگرمی شیر در جهان است.»
وی ادامه داد: «در ایران مطابق با آمار مرکز آمار، جمعیت کشور در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۴ میلیون و ۷۱۴ هزار نفر برآورد شده و سرانه مصرف ۷۸ کیلوگرم است.»
خاتمی‌‌مقدم عنوان کرد: «مطابق آمار گمرک ۲۷ هزار تن لبنیات به کشور وارد می‌شود که رقم قابل توجهی نیست.همچنین ۵۰۰ هزار تن لبنیات از کشور صادر و یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن شیر صادر می‌شود.»

از متوسط جهانی 35 درصد کمتر لبنیات و شیر مصرف می‌کنیم
وی ادامه داد: «سرانه تولید لبنیات کشور ۹۸ کیلوگرم و سرانه مصرف ۷۸ کیلوگرم است.البته سرانه تولید به معنای سرانه مصرف نیست و ما از متوسط مصرف جهان ۳۵ درصد کمتر مصرف می‌کنیم.»

معاون اول رئیس جمهوری مصوبه شیر رایگان را به وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری مصوبه تأمین اعتبارات توزیع شیر رایگان در مدارس را در 13 آبان به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد.این مصوبه به وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است .

کدام پایه‌های تحصیلی شیر رایگان دریافت می‌کنند؟

بر اساس این تصویب نامه، وزارت آموزش و پرورش مکلف است شیر رایگان میان دانش‌آموزان ابتدایی (اول تا ششم) را به صورت ۲ روز در هفته و تا سقف ۷۵ روز در هر سال تحصیلی تا اعتبار ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات مربوطه اجرایی کند.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز مکلف شد تا با وزارت آموزش و پرورش برای انعقاد قرارداد اجرایی شدن این مصوبه همکاری کرده و اعتبارات مربوطه را به این وزارتخانه تخصیص دهد.

احمد اسماعیل‌زاده، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت وزارت بهداشت، 14 آبان در خبری یکی از برنامه‌های موفق دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت را پیگیری تغذیه رایگان مدارس ابتدایی با شیر دانست و گفت: با وجود این که اجرای این برنامه در بودجه سالانه دیده نشده بود، بنا به دستور رییس جمهور بودجه ای معادل ۴ هزار میلیارد تومان برای اجرای آن تخصیص داده شده که مطابق آن در مدارس ابتدایی دولتی با اولویت مناطق محروم و کم برخوردار دو بار در هفته شیر رایگان توزیع می شود.

پیگیری توزیع شیر به صورت سه روز در هفته از سال آینده

به گفته او پیگیر بودجه هستیم تا برنامه توزیع شیر در مدارس تا سال آینده در اغلب استان‌ها به صورت سه روز در هفته اجرا شود. برنامه توزیع رایگان شیر در مدارس آغاز شده و توزیع شیر تا ۱۰ روز دیگر انجام می شود.

سابقه تاریخی توزیع شیر در مدارس

ماجرای توزیع شیر در مدارس با زیرپوشش قرار دادن حدود ۱۰ هزار دانش‌آموز در سال ۷۹ آغاز شد و براساس این طرح، ۷۰ نوبت شیر در طول سال تحصیلی در میان دانش‌آموزان توزیع می‌شد اما به مرور از میزان توزیع شیر در مدارس کاسته شد و در نهایت در سال ۹۶ به بهانه کمبود منابع اعتباری، این طرح متوقف شد.

فواید توزیع شیر در مدارس

تغذیه با شیر از پوکی استخوان و کاهش متوسط قد دانش‌آموزان، پوسیدگی دندان و کاهش حافظه جلوگیری می‌کند و سبب تقویت پوست و مو، افزایش حجم ماهیچه و کاهش استرس می‌شود.

بسیاری از دلسوزان در آموزش و پرورش نیز بر اهمیت توزیع شیر به ویژه در مناطق کم‌برخوردار کشور تاکید دارند و معتقدند اگرچه مصرف روزانه شیر برای همه دانش‌آموزان مفید است اما تغذیه دو یا سه بار در هفته نیز می‌تواند برای تضمین سلامت دانش‌آموزان موثر باشد.

گفتنی است در سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ حدود ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز در مدارس سراسر کشور مشغول به تحصیل شدند که از این تعداد، یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر کلاس اولی هستند.

همچنین به‌گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش، تعداد دانش‌آموزان ابتدایی در سال تحصیلی جدید، ۹میلیون نفر است و تخصیص ۳۵۰میلیارد تومان بودجه برای این مصوبه، توزیع شیر در دبستان‌ها ٢وعده در هفته تعیین شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار