فاطمه رجب زاده*

مرگ برآمریکا

سیزدهم آبان ماه یک روز نیست یک فرهنگ است فرهنگی که حالا تمام دنیا را درنوردیده است. در روزهایی که ابرقدرت‌ها حرف های زیادی می‌زدند، این جوانان ایرانی بودند که در برابر این حرف ها ایستادند.

کد مطلب: ۱۴۱۹۴۶۲
لینک کوتاه کپی شد

در صبح روز 13 آبان 1357 دانش آموزان تهرانی به نشانه اعتراض در محوطه دانشگاه تهران جمع شده بودند، هدف تیراندازی مأموران دولت جعفر شریف امامی که قرار بود دولت گفتگوی ملی را تشکیل دهد قرار گرفته و کشته شدند. در این اعتراض که با همیاری قشرهای دیگری از مردم نیز همراه بود، با شروع شلیک گاز اشکآور و سپس گلوله، 1 دانش آموز کشته شد و 3 نفر دیگر مجروح شدند.
در میانه دهه فجر سال 1357 و در روزهایی که شور انقلاب می رفت که به پیروزی ختم شود جمعی از دانش آموزان مدارس پایتخت طی بیانیه ای در 16 بهمن 1357اعلام کردند: ما دانش آموزان ایرانی روز شنبه سیزدهم آبان 1357 را به عنوان روز دانش آموز اعلام نموده و قصد داریم هر ساله با یاد شهیدان جنبش دانش آموزی در این روز بر وحدت و یکپارچگی خود بیفزاییم. به منظور گرامیداشت این روز، 13 آبان در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز دانش آموز نامگذاری شده است.
این روز هر چند توسط جوانان و دانش آموزان در سال 57 نامگذاری شد اما نباید از یاد برد که در ایران شجاعتها سینه به سینه و به طور موروثی به نسل بعد منتقل می‌شود. جوانان ایرانی، امسال در سالگرد 13 آبان ماه و به یاد شهدای دانش آموز در روزی که به نام مقابله با استکبار جهانی نامگذاری شده است به خیابانها می آیند با مشتهای گره کرده یک صدا شعار مرگ بر آمریکا سر میدهند. در این سالها بسیاری کوشیدهاند تا بر موج این شعارها سوار شده و از قبل آن به جایی برسند اما در نهایت این دانش آموزان بودند که ایستادند و ایستادگی کردند و اجازه ندادند تا از آرمانهایشان و خونهایی که برای رسیدن به این اهداف ریخته شده است، سوء استفاده شود.
در این همه سال دانش آموزان کوشیده اند تا به دنیا بگویند هدف شان از بیان شعار مرگ بر آمریکا در حقیقت مرگ بر سیاست‌های استکباری و نابودی خوی استکباری ایالات متحده است. در این سالها برخی که همراه با این انقلاب بودند به مرور از قطار انقلاب پیاده شده و به عنوان سدی در برابر این قطار قرار گرفتند. هرچند عظمت این قطار، اجازه نمی‌دهد تا عدهای در حرکتش خلل ایجاد کنند اما می توانند برای انقلاب هزینه تراشی کنند. حالا و پس از گذشت 45 سال از آن روزها این نسل دانش آموزان ایرانی میکوشند تا هزینه تراشیها را به حداقل برسانند.

*کارشناس رسانه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار