دبیر دروس آمادگی دفاعی و دین و زندگی شهرستان ورامین:

لازمه داشتن کشوری با امنیت پایدار، آموزش شیوه‌های مقابله با پدافند غیرعامل به مردم است

ورامین(پانا) - دبیر دروس آمادگی دفاعی و دین و زندگی شهرستان ورامین، آموزش شیوه‌‌های مقابله با پدافند غیرعامل به عموم مردم در تمامی مناطق کشور را لازمه‌ای برای داشتن کشوری با امنیت پایدار دانست و هدف اصلی پدافند غیرعامل را تشخیص، پیشگیری و مقابله با تهدیدات غیرعامل برشمرد.

کد مطلب: ۱۴۱۸۲۲۱
لینک کوتاه کپی شد
لازمه داشتن کشوری با امنیت پایدار، آموزش شیوه‌های مقابله با پدافند غیرعامل به مردم است

فاطمه شاه حسینی، دبیر دروس آمادگی دفاعی و دین و زندگی شهرستان ورامین در رابطه با مفهوم پدافند غیرعامل به پانا بیان کرد: «پدافند غیرعامل شامل تدابیری است که برای کاهش خطرات و آسیب‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه و ناگهانی در نظر گرفته می‌شود. این نوع پدافند شامل برنامه‌هایی برای پیشگیری از حوادث، مدیریت بحران و بازسازی پس از وقوع حادثه است. برای اجرای پدافند غیرعامل، نیاز به همکاری و هماهنگی بین مراکز مختلف دولتی و خصوصی، نظامی و غیرنظامی وجود دارد.»

وی افزود: «به طور کلی پدافند غیرعامل یا پدافند غیرنظامی، به مجموعه‌ای از اقدامات و تجهیزاتی گفته می‌شود که به منظور محافظت از مردم و منابع کشور در برابر تهدیدهای غیر نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پدافند غیرعامل شامل تجهیزاتی مانند دوربین‌های مداربسته، سامانه‌های اعلام حریق، سامانه‌های اعلام سرقت، سامانه‌های اعلام خطر، سامانه‌های اعلام وقوع زلزله و... است که این تجهیزات برای تشخیص و اعلام هرگونه خطر و تهدیدی که ممکن است برای افراد و منابع کشور وجود داشته باشد، استفاده می‌شوند.»

دبیر درس آمادگی دفاعی ادامه داد: «در این راستا، دوربین‌های مداربسته به منظور نظارت بر فضاهای عمومی و خصوصی، تشخیص هویت افراد و شناسایی خودروها و موارد دیگر استفاده می‌شوند. همچنین، سامانه‌های اعلام حریق به منظور تشخیص و اعلام هرگونه حریق در ساختمان‌ها و اماکن عمومی و خصوصی، و سامانه‌های اعلام سرقت به منظور تشخیص و اعلام هرگونه سرقت و نفوذ به اماکن مختلف استفاده می‌شوند. سامانه‌های اعلام خطر نیز به منظور تشخیص و اعلام هرگونه خطراتی که ممکن است برای افراد و منابع کشور وجود داشته باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.»

شاه‌حسینی در رابطه با هدف اصلی پدافند غیرعامل اظهار کرد: «در این نوع پدافند، هدف اصلی تشخیص، پیشگیری و مقابله با تهدیدات غیر عامل است که معمولاً ناشناس هستند و قادر به استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای حملات خود هستند. با توجه به رشد روزافزون فناوری‌ها و پژوهش‌های علمی، تحقق این هدف به چالش‌برده شده است. برای مقابله با تهدیدات غیر عامل، نخبگان و متخصصان در حوزۀ پژوهش‌ و تحقیقات دولتی و خصوصی در سطح جامعه بین الملل فعال هستند. آگاهی دولت‌ ها نسبت به پیشگیری از حملات غیر عامل با استفاده از فضای سایبری، سلاح‌ های شیمیائى و بیولوژى، سلاح‌ های کودکان، سلاح‌ های الکترومغناطیسى و سلاح‌های شیمیایى بسیار جدی، عملى را دارند.»

وی تصریح کرد: «تدابیری که برای مقابله و پیشگیری از حوادث طبیعی مانند ساخت سد، توسعه سامانه‌های هشداردهی، تهیه و ذخیره مواد غذایی و دارویی و... انجام می‌شود نیز پدافند غیرعامل است. همچنین در مورد حوادث صنعتی، تدابیری است که برای پیشگیری از وقوع حوادث صنعتی مانند انفجار، حریق، آلودگی محیطی و... اتخاذ می‌شود.»

دبیر دروس آمادگی دفاعی و دین و زندگی شهرستان ورامین ادامه داد: «برای پیشگیری از حوادث صنعتی، اقداماتی مانند بررسی و تعمیرات دوره‌ای تجهیزات، آموزش کارکنان و تهیه و استفاده از تجهیزات ایمنی و... انجام می‌شود. پدافند غیرعامل شامل تدابیری است که برای مقابله با حوادث ناشی از انسان مانند تروریسم، جنگ نرم و... درنظر گرفته می‌شود.برای پیشگیری از حوادث ناشی از انسان، اقداماتی مانند تقویت امنیت در مراکز حساس، آموزش کارکنان و تهیه و استفاده از تجهیزات امنیتی و... انجام می‌شود.»

وی اظهار کرد: «پدافند غیرعامل به منظور جلوگیری و مقابله با تهدیدات خارجی و دشمنان، به صورت دائم و پایدار در حال فعالیت است. این نوع پدافند شامل ساماندهی منابع، برنامه‌ریزی استراتژیک، تحقیقات علمی و فنی، آموزش و آگاهی رسانی به منظور تقویت قابلیت‌های دفاعی است.این نوع پدافند عموماً شامل استفاده از فناوری‌های پیشرفته و تجهیزات خاص است.»

دبیر شهرستان ورامین در پایان بیان کرد: «یادگیری شیوه‌های مقابله با پدافند غیر عامل برای مردم هر کشوری لازم و ضروری است زیرا اکثر کشورها اغلب در معرض پدافند غیرعامل قرار دارند پس به همین دلیل سیاست‌مداران و مسئولان کشور باید زمینه های آمورش شیوه‌های مقابله با پدافند غیر عامل را برای عموم مردم در تمامی مناطق کشور فراهم نمایند تا از گزند دشمنان در امان باشند.»

دانش‌آموزان خبرنگار: پریا یاراحمدی/معصومه حاجی پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار