برگزاری چهارمین جشنواره "به" در شهرستان کوثر

اردبیل (پانا) - چهارمین جشنواره میوه "به" در شهرستان کوثر باغ‌شهر استان اردبیل و پایتخت "به" ایران برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۱۷۰۹۸
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری چهارمین جشنواره "به" در شهرستان کوثر

در این جشنواره مطلب صادقلو ،فرماندار شهرستان کوثر میزان تولید محصول "به" در این منطقه را چهار هزار تن اعلام کرد و گفت: ۱۱ نوع محصول "به" در بیش از ۴۰۰ هکتار از باغات این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی افزود: با بهره‌برداری از سد گیوی در این شهرستان، آب پایدار برای باغات این منطقه تامین شده و در سال زراعی جاری منجر به افزایش ظرفیت تولید در محصولات سردرختی، جالیزی و زراعی شده است.

فرماندار کوثر با اشاره به کسب درآمد ۱۸ هزار میلیارد ریالی از محل تولید محصولات جالیزی برای کشاورزان شهرستان کوثر گفت: باغداران این شهرستان نیز با تولید محصولات متنوع یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال درآمد کسب کردند.

صادقلو تصریح کرد: با توسعه کشاورزی علمی به ویژه استفاده از روش آبیاری نوین، تولید محصول در این شهرستان افزایش یافته و در مجموع تولیدکنندگان کشاورزی این شهرستان در سال زراعی گذشته ۲۷ هزار میلیارد ریال درآمد کسب کردند.

وی ایجاد این میزان درآمد برای کشاورزان را مدیون و مرهون راه‌اندازی و آبگیری سد کوثر ذکر کرد و گفت: مسئولان کشوری و استانی در تکمیل و راه‌اندازی این سد تلاش خوبی کردند و لازم است که برای افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع آب، طرح های پایاب سد نیز اجرا و تکمیل شود.

فرماندار کوثر با تاکید بر ضرورت حضور سرمایه‌گذاران در تولید صنایع تبدیلی محصولات باغی در شهرستان کوثر بیان کرد: اگر صنایع تبدیلی کشاورزی در این شهرستان ایجاد شود، شهرستان کوثر می تواند به قطب تولید مربا، کمپوت و سایر محصولات جانبی باغی تبدیل شود.

صادقلو با اعلام آمادگی برای حمایت از سرمایه گذاران و تامین زمین و پرداخت تسهیلات مناسب برای راه‌اندازی واحدهای صنعتی مرتبطی با حوزه کشاورزی در شهرستان کوثر افزود: همه بسترهای لازم برای توسعه صنعت کشاورزی در این شهرستان فراهم شده است.

احمد شهریار،معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل نیز در این جشنواره گفت: بهسازی باغات میوه "به" در شهرستان کوثر مورد توجه باغداران و جهاد کشاورزی است تا پس از نوسازی و بهسازی باغات، تولید محصول در این منطقه افزایش یابد.

وی حمایت از برگزاری جشنواره‌ها و آیین‌های برداشت محصول و خرمن در مناطق مختلف تولید محصولات کشاورزی را از جمله اهداف سازمان جهاد کشاورزی ذکر کرد و افزود: این کار در واقع حمایت از اقتصاد و تولید کشاورزی و حمایت از روستا و پایداری منابع درآمدی روستاییان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به وجود توانمندی متنوع تولیدی در بخش زراعی، باغی و دامی در سطح استان اردبیل و تولید "به" را مهم‌ترین ظرفیت شهرستان کوثر عنوان کرد و هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها ذکر کرد.

شهریار افزود:با برگزاری چنین جشنواره‌هایی، گردشگران و حتی سرمایه‌گذاران در صنایع جانبی و تبدیلی در منطقه حاضر شده و موجب رونق و زمینه ساز تحول اقتصادی منطقه می شوند.

وی نشاط و همدلی آحاد جامعه را از جمله اهداف جنبی برگزاری چنین جشنواره‌هایی عنوان کرد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی در قالب جشنواره خرمن از تولید محصولات متنوع حمایت می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان محصول "به" را دارای اهمیت بهداشتی و پزشکی و به عنوان میوه بهشتی ذکر کرد و افزود: این میوه دارای ویتامین‌های متعدد، کلسیم، پتاسیم، آنتی‌ اکسیدان و آنتی‌بیوتیک قوی بوده و در کنترل فشار خون و کاهش بیماری‌های قلب و عروق، گوارشی و کبد بسیار موثر است.

شهریار اظهار کرد: سالانه ۷۰۰ هزار تن "به" در سطح کشورهای دنیا تولید می‌شود و ایران، چین، برزیل، ترکیه از جمله تولید کنندگان عمده این محصول هستند و کشورمان در رتبه چهارم تولید این محصول در سطح جهان دارد.

وی بیان کرد: استان اردبیل نیز چهارمین تولیدکننده "به" در سطح ایران به شمار می‌رود و باغ‌ شهر گیوی (مرکز شهرستان کوثر) نیز به عنوان پایتخت "به" ایران معرفی شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خواستار معرفی محصول "به" شهرستان کوثر در سطح ملی شد و افزود: به‌رغم توسعه و بهسازی باغات "به" طی سال‌های اخیر مشکل ترکیدگی میوه "به" در باغات افزایش یافته و مطالعاتی علمی در این زمینه در حال انجام است که نتایج آن پس از اتمام مرحله علمی و عملی تشریح خواهد شد.

گفتنی است در جریان چهارمین جشنواره محصول "به" در شهرستان کوثر که با استقبال گردشگران و مسافران و با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و موسیقی ملی و محلی برگزار شد، قابلیت‌های گردشگری منطقه و استان در قالب غرفه‌های مختلف صنایع دستی و تولید محصولات باغی متنوع و غذاهای سنتی و محلی نیز معرفی شد.

شهرستان کوثر به مرکزیت شهر گیوی که به باغ‌شهر استان اردبیل معروف است، به علت تولید ۱۱ نوع محصول "به"، پایتخت "به" ایران لقب گرفته است.

حاج آقاکیشی، آرمودی، آلمایی، ارومیه، ترش دیررس، ترش معمولی، آجی شیرین، انباری و اصفهانی از جمله ارقام معروف محصول "به" در شهرستان کوثر است که در حاشیه این جشنواره نیز در معرض فروش و نمایش قرار گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار