گیلدیک آشی (آش نسترن وحشی) به ثبت ملی رسید

اردبیل(پانا) - آش سنتی «گیلدیک آشی» (آش نسترن وحشی) شهرستان کوثر در لیست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

کد مطلب: ۱۱۶۵۹۶۴
لینک کوتاه کپی شد
گیلدیک آشی (آش نسترن وحشی) به ثبت ملی رسید

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کوثر گفت: آش سنتی«گیلدیک آشی» هنوز هم در سفره های مردم قرار دارد.

شهبازی بیان کرد: آش گیلدیک با توجه به مواد تشکیل‌دهنده آن ارزش غذایی بالایی دارد و توسط اهالی منطقه به ویژه بانوان پخت شده و طرفدارن ویژه‌ای دارد.
او افزود: در راستای توسعه گردشگری غذا برنامه‌هایی پیش‌بینی خواهد شد تا گردشگرانی که در منطقه حضور می‌یابند از این غذای سنتی استفاده کنند.

یکی از غذا‌های محبوبی که در هر شهر به صورت اختصاصی پخته می‌شود آش است و شما به هر شهری که سر بزنید آش مخصوص آن را می‌بینید که البته آذری زبان‌ها تنوع بیشتری در این غذا دارند. در این میان بانوان شهرستان کوثر گیلدیک آشی را به بهترین و خوشمزه‌ترین نحو تهیه می کنند که از قدیم در این شهرستان رایج است.

این غذای سنتی که بسیار هم مقوی است مختص شهرستان کوثر است که داخل آن گوشت و حبوبات زیادی به کار رفته که این غذا را سرشار از پروتئین کرده است.
همچنین وجود خشکبار و سبزیجات در این آش فیبر غذا را به حد مطلوبی می‌رساند. ترکیب ویتامین‌ها و مواد معدنی که در این غذا وجود دارد باعث بالا رفتن سطح انرژی و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و باعث جلوگیری از پوکی استخوان و همچنین عضله سازی می‌شود.

این آش علاوه بر طعم بی نظیری که دارد سرشار از انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌ها ست که برای بهبود ساز و کار بدن مفید است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سرشار از ویتامین‌های A، B، C، E، K، D، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، منیزیم، منگنز، مس، روی (زینک)، پروتئین، کلسیم، آهن، اسیدفولیک، کولین، سلنیوم، اسیدچرب امگا ۳، فیبر، قند ساکاروز، گلوکز، فراکتوز است.
این آش، موجب رفع یبوست و تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود.
وجود ویتامین‌ها و املاح معدنی در این آش باعث تقویت، طراوت و جوان‌سازی پوست و مو می‌شود.
مصرف آش گیلدیک باعث کنترل قند، فشار و چربی خون نیز می‌شود.

گوشت ۲۵۰ گرم چرخ کرده گوسفندی، آلوچه یک پیمانه، نخود نصف پیمانه، لواشک ۲۰۰ گرم (ملس)، لوبیا چیتی نصف پیمانه، مغز گردو یک پیمانه، لوبیا قرمز نصف پیمانه، گیلدیک یا گل نسترن نیم کیلوگرم، سبزی آش یک کیلوگرم (تره، جعفری، گشنیز، اسفناج) نمک و فلفل به مقدار لازم، برنج یک پیمانه، نعنا داغ مقداری برای تزئین، پیاز ۲ عدد، پیازداغ مقداری برای تزئین، برگ زردآلو یک پیمانه، مواد لازم برای تهیه این آش است.

پختن این غذا بسیار آسان و برای آماده کردن آن ۹۰ دقیقه زمان لازم است و شما می‌توانید این غذای خوشمزه را برای خانواده و مهیمانان تهیه کرده و میل کنید.

در اولین مرحله برای پختن آش سنتی باید گل نسترن را از ۳ روز قبل و همچنین لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و نخود و لواشک آلوچه را از شب قبل خیس کنید.
برای شروع پختن آش باید در ابتدا پیاز‌ها را داخل یک ظرف رنده کنید و آب اضافی آن را بگیرید و گوشت چرخ کرده را به این ترکیب اضافه کنید و به خوبی ورز دهید و کمی نمک و فلفل و زردچوبه هم به این محتویات اضافه کنید و مجدداً آن را ورز دهید تا محتویات یکدستی به دست بیاید.

اکنون گوشت و پیازی که مخلوط کرده بودید را به صورت توپ‌های قلقلی درآورده و کنار یکدیگر بگذارید.
در مرحله بعدی باید یک قابلمه را بردارید و همان مقدار برنجی که گفته شد به همراه ۶ پیمانه آب داخل آن ریخته و روی شعله گاز قرار دهید تا به جوش بیفتد.
وقتی که به جوش آمد، لوبیا قرمز، نخود و لوبیا چیتی را هم به برنج در حال جوش اضافه کنید.
وقتی که نیم ساعت گذشت سبزی آش را هم به آن‌ها اضافه کنید و کمی منتظر بمانید که آش شما نیم پز شود.
حالا نوبت اضافه کردن گوشت قلقلی به قابلمه آش است.
باید آلوچه، برگه زرد آلو و آلو را هم به محتویات قابلمه اضافه کنید و در نهایت گیلدیک یا گل نسترن را با صافی از آب جدا کنید و داخل قابلمه آش بریزید.
سپس مغز گردوی خرد شده را هم به آش خود اضافه کنید و شعله گاز را به حالت ملایم در بیاورید تا به تدریج آش شما جا بیفتد.
در این زمان طعم آش را هم بچشید که در صورت نیاز نمک و فلفل را به آن اضافه کنید.
وقتی که آش شما جا افتاد می‌توانید آن را داخل یک ظرف سرو کرده و روی آن را با پیاز داغ و نعنا داغ تزئین کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار