یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی:

یکی از مهم‌ترین اهداف تعلیم و تربیت، اجتماعی کردن دانش‌آموزان است

کرمان (پانا) - یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و مشاور مدرسه گفت یکی از مهمترین اهداف تعلیم و تربیت، اجتماعی کردن دانش‌آموزان است. یعنی آماده کردن دانش‌آموزان برای شرکت فعال و سازنده در زندگی اجتماعی، کسب آگاهی نسبت به حقوق اجتماعی خود، بهره‌برداری صحیح از آن، احترام به حقوق دیگران و همکاری با سایر افراد جامعه، اجتماعی شدن دانش‌آموزان است.

کد مطلب: ۱۴۱۵۵۳۲
لینک کوتاه کپی شد
یکی از مهم‌ترین اهداف تعلیم و تربیت، اجتماعی کردن دانش‌آموزان است

حسین پابرجا به پانا گفت: «با عنایت به رویکردهای جدید آموزش وپرورش نظیر مدیریت مبتنی بر مشارکت و مناسبات انسانی، تمرکززدایی و مدرسه محوری در نظام آموزش و پرورش، جلب مشارکت عملی و حضور فعال دانش آموزان در فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و امور اجرایی مدرسه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. در بند 7 اصل شورای دانش آموزی آمده است: «در مدارس به عنوان آموزش عملی و برای پرورش روحیه همکاری، تعاون، همفکری و سعه صدر، تشکیل شورای دانش آموزی مورد تاکید قرار گیرد، این شوراها عملاً در تنظیم جریان امور مدرسه و هدایت پاره ای از فعالیت های خاص دانش آموزان علاوه بر نقش آموزشی می توانند جنبه اجرایی نیز داشته باشند.»

وی افزود: «بدیهی است اگر به دانش آموزان فرصت اندیشیدن، ابراز وجود و مداخله موثر در امور مربوط به خودشان داده شود، موجب عزت نفس و ارتقا شخصیت آنان و مسئولیت پذیری بیشتر و فعالیت خودانگیخته و مسئولانه آنان خواهد شد.»

پابرجا گفت: «شورا ومشورت یکی از اساسی ترین مفاهیم مورد تاکید در اسلام و یکی از ریشه دارترین اصول عرفی و مقررات مورد توافق جمعی در اداره امور است. درآیات، احادیث و سیره رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار، پرهیز از خودرأیی به کرات مطرح و رهبران دینی در اعمال فردی و اجتماعی نیز در آن پیشقدم بوده اند. در سوره آل عمران، آیه 159 قرآن کریم، صریحاً پیامبر (ص) را به مشورت واداشته است.

«وشاورهم فی الامر فاذا عزمت فتوکل علی الله. با آنان مشورت نما، پس وقتی تصمیم گرفتی با توکل به خدا انجام بده.

دانش آموز خبرنگار: سارا فرمیتنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار