مدیرکل ‌سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک پاسخ داد:

‌آموزش زبان‌های خارجی در مهدکودک و دبستان مجاز است؟

تهران (پانا) - مدیرکل پژوهش، برنامه‌ریزی و تبیین ضوابط سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اعلام کرد که آموزش زبان خارجی در دوره‌های بعد از ابتدایی شروع می‌شود و منظور از زبان خارجی فقط زبان‌ انگلیسی و لاتین نیست بلکه زبان عربی را هم‌ شامل می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۱۳۷۱۰
لینک کوتاه کپی شد
‌آموزش زبان‌های خارجی در مهدکودک و دبستان مجاز است؟

پرویز پیکری - مسعود تهرانی‌فرجاد در یک گفت‌وگوی رادیویی درباره ممنوعیت آموزش زبان خارجی در کودکستان‌ها اظهار کرد: طبق اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت، آموزش زبان خارجی در دوره‌های بعد از ابتدایی شروع می‌شود و منظور از زبان خارجی فقط زبان‌ انگلیسی و لاتین نیست بلکه زبان عربی را هم‌ شامل می‌شود. ممنوعیت آموزش زبان خارجی در کودکستان‌ها جدید نیست و مسبوق به سابقه است اما از زمان تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به معنای مدیریت یکپارچه نظام تعلیم و تربیت کودک مطرح شد.

وی در رابطه با اهمیت هویت ملی و آموزش و یادگیری گفت: کودکانی که در مناطق دوزبانه هستند باید زبان معیار به آن‌ها آموزش داده شود.

تهرانی‌فرجاد با بیان اینکه آموزش زبان خارجی به‌ویژه زبان انگلیسی برای کودکان زیر ۷ سال و کودکان فارسی‌زبان، الزامات خاص خود را می‌خواهد، تاکید کرد: از لحاظ روانشناختی، کودکان در بستر محیط هویتی ایرانی با زبان فارسی زندگی می‌کنند و آموزش زبان غیر به آن‌ها از نظر رسمی شدن و سازوکار آموزشی محل تامل است.

مدیرکل پژوهش، برنامه‌ریزی و تبیین ضوابط سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک یادآور شد: اینکه برخی کشورهای اروپایی، زبان‌های انگلیسی و فرانسوی و... را به کودکان زیر ۷ سال خود آموزش می‌دهند به دلیل اشتراکات پایه‌ای آن‌هاست اما زبان فارسی این اشتراک پایه‌ای را با زبان انگلیسی ندارد و با زبان عربی اشتراکات فراوانی دارد.

وی گفت: ما به عنوان متولی قانون نظام تعلیم و تربیت، ملزم به رعایت و اجرای قانون هستیم و از طرف دیگر، مرکز و برنامه آموزشی تربیتی نیز باید همسو و هماهنگ با قوانین رسمی عمل کند در غیر این صورت یعنی غیرقانونی عمل می‌کند.

تهرانی‌فرجاد افزود: سازمان از سال ۱۳۹۹ طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، رسمیت پیدا کرد و امور تعلیم و تربیت زیر ۷ سال به آموزش و پرورش سپرده شد و طبق اسناد بالادستی و قوانین حاکم بر نظام تعلیم و تربیت کشور نیز آموزش‌ها در دوره عوان کودکی (پیش‌دبستانی)، رسمی و غیراجباری شناخته شد.

مدیرکل پژوهش، برنامه‌ریزی و تبیین ضوابط سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ادامه داد: منظور از رسمی‌بودن آموزش در دوران پیش‌دبستانی این است که برنامه و اهداف و رویکرد و محتوا و نقش نیروی انسانی رسمیت دارد و تابع قوانین و ضوابطی است و غیراجباری بودن هم به این دلیل است که خانواده اولین محیط تربیتی کودکان است.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه کل تعلیم و تربیت زیر ۷ سال به سازمان ملی تعلیم و تربیت کشور (سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک) سپرده شده است، اظهار کرد: سازمان ملی کودک طی یک سال گذشته کل مجوزهای مهدهای کودک و پیش‌دبستانی را از سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش دریافت کرده و مجوزهای آن‌ها مرحله‌به‌مرحله در این فرآیند تطبیق و احراز شرایط می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار