امام جمعه پاکدشت:

یکی از فرایند زیست مومنانه، تربیت نسل شایسته درتراز جامعه اسلامی است

پاکدشت (پانا) - امام جمعه شهرستان پاکدشت در خطبه‌های نماز جمعه این هفته، یکی از فرایندهای زیست مومنانه و جامعه ایمانی را، تربیت نسل شایسته در تراز جامعه اسلامی دانست.

کد مطلب: ۱۴۱۲۴۱۳
لینک کوتاه کپی شد
یکی از فرایند زیست مومنانه، تربیت نسل شایسته درتراز جامعه اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین رضا جوکار امام جمعه شهرستان پاکدشت در خصوص فرایندهای زیست مومنانه اظهار کرد: یکی از فرایندهای زیست مومنانه و جامعه ایمانی، تربیت نسل شایسته در فراز جامعه اسلامی است. برای دستیابی به تربیت نسل آینده ساز و تمدن ساز باید دو رکن تربیت، یعنی خانواده و نظام آموزشی کارآمد باهم همکاری کنند. دو رکن خانه و مدرسه اگر به صورت شایسته و متعهدانه و هماهنگ با همدیگر در عرصه تعلیم و تربیت فرزندان و نونهالان تلاش کنند، قطعا امر مهم تربیت فرزندانی در تراز انقلاب اسلامی محقق خواهد شد.

وی در ادامه به مناسبت فرا رسیدن هفته پیوند اولیا و مربیان افزود: پدر و مادر از هرشخص دیگری برای تربیت فرزند شایسته هستند، بنابراین اولویت درجه اول برای تربیت فرزند و مراقبت از امر تربیت فرزندان، متوجه والدین است. این مسئله آنقدر حائز اهمیت است که پروردگار عالم در آیه ۶ سوره تحریم می فرماید:«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکمْ وَ أَهْلِیکمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیها مَلائِکةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یفْعَلُونَ ما یؤْمَرُونَ»، ای کسانی که ایمان آورده اید! خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگها است نگاهدارید، آتشی که فرشتگانی بر آن گمارده شده که خشن و سختگیرند، و هرگز مخالفت فرمان خدا نمی کنند و دستورات او را دقیقا اجرا می‌کنند! امام سجاد (ع)نیز در رساله حقوق حق فرزند بر پدرو مادر را اینگونه بیان می کند:«أَمَّا حَقُّ وَلَدِكَ فَتَعْلَمُ أَنَّهُ مِنْكَ وَ مُضَافٌ إِلَيْكَ فِی عَاجِلِ الدُّنْيَا بِخَيْرِهِ وَ شَرِّهِ؛ اما حق فرزندت این است که بدانی او از توست و در این دنیا به تو وابسته است، خوب باشد یا بد» با توجه به سخن امام سجاد (ع)، یکی از حقوق اساسی فرزند، این است که پدر بداند فرزند از او و ثمرۀ حیات اوست و در این دنیا به نام او خوانده می‌شود. پدر باید نقش خود را در قبال فرزندش بپذیرد، نسبت به او احساس مسئولیت کند و در ولایت و سرپرستی‌اش کوتاهی نکند.

جوکار در همین راستا بیان کرد: پرونده عمل فرزند، پرونده عمل ما است، ما باید بدانیم که فرزندان ما نتیجه و محصول عملکرد ما هستند. ما هم باید مراقب خودمان باشیم و هم مراقب اهل و عیال و فرزندان خود باشیم و برای تربیت فرزندان صالح تلاش کنیم ،چرا که فرزند جزئی از وجود ماست و عملکرد او نتیجه ی عملکرد و منعکس کننده شخصیت ما است.

امام جمعه شهرستان پاکدشت در پایان ضمن سفارش مردم به رعایت تقوای الهی، خاطر نشان کرد: رعایت تقوای الهی و زندگی کردن در راستای خدامحوری از ضروریات است؛ امیرالمومنین علی (ع) فرموندند:«باید بهترین ذخیره ها در چشم تو ،ذخیره عمل صالح باشد .اگر انسان میخواند چیزی را ذخیره کند ،بهترین ذخیره و توشه که دنیا و آخرت به کار انسان بیاید توشه ی عمل صالح است ؛ لذا همواره باید از خداوند بخواهیم که در کنار ایمان به او ،توفیق انجام عمل صالح مخلصانه و توفیق نگهداری از عمل صالح را به ما عطا کند .

دانش‌آموز خبرنگار : محدثه موسوی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار