مالکی در گفت‌و‌گو با پانا خبر داد؛

ارجاع بخش‌هایی از برنامه توسعه هفتم به کمیسیون تلفیق مجلس

مجلس از کنار ایرادات برنامه هفتم به سادگی نخواهد گذشت

تهران (پانا) - نماینده مردم زاهدان در مجلس برنامه هفتم توسعه را بسیار پراهمیت دانست و گفت این برنامه ۵سال آینده کشور را رقم خواهد زد و بخش‌هایی از این برنامه که دچار نواقص بود به کمیسیون‌ تلفیق ارجاع ‌شد.

کد مطلب: ۱۴۱۱۶۶۸
لینک کوتاه کپی شد
ارجاع بخش‌هایی از برنامه توسعه هفتم به کمیسیون تلفیق مجلس

فداحسین مالکی در خصوص جزییات برنامه هفتم توسعه گفت: «برنامه هفتم توسعه، با توجه به شرایط کشور، منابع موجود و جایگاه اقتصادی کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است، چرا که ۵سال آینده کشور را رقم خواهد زد. پس از اقدام مشترک کمیسیون تلفیق و دولت، انتظار می‌رفت که این برنامه از ارزش بالاتری برخوردار باشد. در موضوعات مختلف از جمله مسأله آب، انرژی، مسائل اقتصادی، انتخابات و... همه دوستان حاضر در مجلس توقع بیشتری از این برنامه داشتند.»

وی افزود: «بخش‌هایی از این برنامه که دچار نواقص بود به کمیسیون‌ تلفیق برگشت داده‌شد. نگرانی مجلس بر این است که علی‌رغم تلاشی که در دولت و کمیسیون تلفیق شده است، نتوانیم رسالت‌ سنگینی که برعهده داریم را در سال‌های اخیر به سرانجام برسانیم.»

مالکی مسأله آب را یک چالش جدی برای کشور دانست و بیان‌ کرد: «بند‌های مصوب شده در برنامه هفتم از انتظارات ما بسیار پایین‌تر بود. باید جلوی اتفاقاتی که برای حوزه‌های آبی هیرمند افتاده است، گرفته شود و دولت باید با توجه به قوانین بین‌المللی که وجود دارد، به حل این مشکل بپردازند. در استان سیستان‌وبلوچستان و بسیاری از بخش‌های جنوبی کشور مسأله آب موضوع بسیار مهمی است که باعث سلب آسایش از مردم این منطقه شده است.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی ضمن بیان اینکه مجلس از کنار نواقص برنامه هفتم توسعه به سادگی عبور نکرده است، گفت: «۵۰درصد از مصوبات برنامه ‌هفتم که در صحن مطرح شده، به کمیسیون بازگشته است تا کمیسیون و دولت به تکمیل این نواقص بپردازند.»

نماینده مردم زاهدان در خصوص تغییرات برنامه هفتم نسبت به برنامه ششم، اظهار کرد: «شاید مبنای برنامه هفتم تفاوت چندانی با برنامه ششم توسعه نداشته باشد، اما در این برنامه به منابع و امکاناتی که دولت در اختیار دارد، خصوصا موضوع اعتبارات و بودجه توجه ویژه شده است و این برنامه با توجه به تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، تنظیم شده است.»

مالکی ادامه داد: «تمام تلاش مجلس بر این است که برنامه هفتم نسبت به برنامه ششم اجرایی‌تر باشد و قانون در قانون نباشد تا موجب استهلاک دستگاه‌های اجرایی نشود و به راحتی بتوان مصوبات آن را به مرحله اجرا رساند.»

وی دلیل اجرایی نشدن قوانین را عدم توجه به ظرفیت‌های کشور دانست و گفت: «برنامه باید قابل اجرا شدن باشد. عدم توجه به ظرفیت کشور برای اجرای قوانین، یکی از دلایل بازگشت بسیاری از مصوبات برنامه هفتم به کمیسیون بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار