در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

حسرت‌هایی که جنگ به یادگار می‌گذارد

«پیانو» و آروزهایی که به آن نرسیدیم

تهران (پانا) - مرجان کشانی کارگردان انیمیشن کوتاه «پیانو» می‌گوید بهترین اتفاقی که می‌تواند آدم‌ها را به تعادل برساند، صلح است. هم صلح درونی و هم صلح بیرونی.همچنین مهم است که آدم‌ها بتوانند خودشان با خودشان هم صلح داشته باشند.

کد مطلب: ۱۴۱۰۸۶۱
لینک کوتاه کپی شد
حسرت‌هایی که جنگ به یادگار می‌گذارد

مرجان کشانی کارگردان انیمیشن کوتاه «پیانو» از آثار راه یافته به بخش پویانمایی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در آستانه برگزاری این رویداد در گفت‌وگو با پانا درباره اثر خود توضیح داد:« «پیانو» یک انیمیشن 7 دقیقه ای با تکنیک استاپ‌موشن است. روایت این اثر درباره فردی است که به دلیل جنگی که در کشورش اتفاق افتاده است، نیازهای درونی خود را فراموش می‌کند و نمی‌تواند به آن برسد. این همان حسی است که خیلی از ما در خودمان احساسش کرده‌ایم.»

وی ادامه داد:«هر فردی نیازهایی شخصی دارد مانند دسترسی به یک پیانو و رسیدن به برخی آزادی‌ها اما در داستان فیلم ما شخصیت اصلی به دلیل شرایط جنگی در کشور محل زندگی‌اش نمی‌تواند به خواسته‌هایش برسد.»

کشانی درباره دغدغه خود برای ساخت این انیمیشن کوتاه توضیح داد: «من خودم متولد سال 56 هستم و در زمانی که دوره کودکی خود را سپری می‌کردم، در جریان تبعات جنگ بودیم که خیلی از ما را گرفتار حسرت‌هایی کرد. به نظرم می‌آمد بهترین اتفاقی که می‌تواند آدم‌ها را به تعادل برساند، صلح است. هم صلح درونی و هم صلح بیرونی. مهم است که آدم‌ها بتوانند خودشان با خودشان هم صلح داشته باشند. وقتی با این سوژه مواجه شدم، احساس کردم خود ما هم امروز در شرایطی هستیم که گویی متأثر از برخی اتفاقات سیاسی، فرصت زندگی را از ما گرفته‌اند و همین شرایط باعث شده است که ما نتوانیم به خواسته‌ها و آرزوهایمان برسیم.»

وی افزود: «از خیلی از اتفاقات عادی که شاید در زندگی عادی مردم بتواند جریان داشته باشد محروم ماند‌ه‌ایم. ما گاهی در زمان جنگ برای خرید یک نوشابه هم دچار حسرت می‌شدیم. خیلی چیزها را با کوپن می‌توانستیم داشته باشیم. به دلیل همین حسرت‌ها بود که احساس کردم این سوژه می‌تواند سوژه به‌جایی باشد و ساختش برایم جذاب بود.
این کارگردان تأکید کرد: در روایت این فیلم به هیچ کشور خاصی اشاره نکرده‌ام و شخصیتی که در مرکز روایت دارد هم هیچ ملیت مشخصی ندارد. این حسرت، تجربه‌ای است که همه آدم‌های جهان به نوعی با آن درگیر هستند و آن را تجربه کرده‌اند.»

کشانی درباره واکنش مخاطبان به این انیمیشن هم گفت: «افراد زیادی این کار را دیده‌اند و آن‌هایی هم که دیده‌اند اینگونه نبوده است که بتوانم بگویم بدون رودربایستی از کارم تعریف کرده‌اند اما در مجموع آن‌هایی که کار را دیده‌اند، آن را دوست داشته‌اند.»

کارگردان «پیانو» درباره حضور این اثر در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران نیز گفت:« از این اتفاق خیلی خوشحال هستم. یکی از اتفاقات خوب این رویداد این بود که لااقل در بخش پویانمایی که مربوط به حوزه کاری من می‌شود، افراد درستی به‌عنوان هیأت انتخاب آثار را بررسی کردند. این افراد آنقدر خودشان توانمند هستند و طی این سال‌ها در عرصه انیمیشن حضور جدی داشته‌اند، خیال ما از بررسی کارها راحت است، چرا که می‌دانیم این افراد معنای تولید یک اثر انیمیشن را به خوبی می‌دانند. به همین دلایل است که از پذیرش فیلمم در جشنواره بسیار خوشحال هستم.»

یادآور می‌شود، «پیانو» که یک فیلم کوتاه ۷ دقیقه ای است به فقر و مشکلات زندگی می پردازد و روایت فردی است که می خواهد پیانو بخرد اما بحران جنگ پیش می‌آید و او از ساده‌ترین اتفاقات زندگی خود محروم می‌شود.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار