مشاور تحصیلی دبیرستان فرزانگان ناحیه چهار کرج در گفت‌وگو با پانا:

روش مطالعه تاثیر به‌سزایی در بازدهی و میزان یادگیری دارد

کرج (پانا) - یک مشاور تحصیلی و روانشناس دبیرستان فرزانگان ناحیه چهار کرج گفت روش مطالعه تاثیر به‌سزایی در بازدهی و میزان یادگیری دارد، چرا که با ورود به دبیرستان اولین چالش عمده دانش‌آموزان، نحوه مطالعه آنان است.

کد مطلب: ۱۴۰۹۸۹۹
لینک کوتاه کپی شد
روش مطالعه تاثیر به‌سزایی در بازدهی و میزان یادگیری دارد

سمیه عربی، مشاور تحصیلی و روانشناس دبیرستان فرزانگان ناحیه چهار کرج در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «بخش عمده ای از دانش آموزان توقع دارند با همان روش هایی که در دوره متوسطه اول درس می خواندند در مقطع متوسطه دوم نیز به نتیجه مطلوب برسند، اما گاهی این موضوع به معضل بسیار بزرگی در طول تحصیل آنها بدل می شود، زیرا یادگیری روش های مطالعه جدید و فراگیری آنها همواره مفید خواهد بود، اما باید به این نکته نیز توجه کنیم که گاهی روش های مطالعه منحصر به فرد خواهند بود و دانش آموز پس از آزمون و خطاهای بسیاری به روش مطالعه فردی خود دست پیدا خواهد کرد. البته روش های مطالعه ای نیز وجود دارند که توسط محققان و پژوهشگران تایید شده و استفاده از آنها احتمال خطا و ناکامی کمتری دارد.»

وی در تشریح بهترین و موثرترین روش مطالعه عنوان کرد: «قبل از هرچیز باید توجه داشته باشید که خواب کافی، محیط مناسب، میان وعده و غذای مناسب می‌تواند تاثیر به‌سزایی در عملکرد شما بگذارد در کنار اینها یکی از روش های مطالعه موثرSQ3R ابداع داشمند آمریکایی جان رابینسون است.»

وی اضافه کرد: «روش مطالعه SQ3R در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان اصولی ترین روش مطالعه نیز شناخته شده است.»

عربی در توضیح کلمه SQ3R گفت: «این روش مطالعه اولین مرحله از روش مطالعه بررسی مطلبی است که قصد مطالعه آن را دارید. این کار به شما کمک می‌کند تا با بخش‌های مهم متن بیشتر آشنا شوید و هنگام مطالعه آن بیشتر حواستان به این بخش‌ها باشد. معمولا برای این بخش به 5 تا 10 دقیقه زمان نیاز دارید. ابتدا تیتر فصل و سرتیترهای مربوط به آن را یک بار بخوانید، سپس یک بار به صورت روزنامه وار مقدمه فصل یا مقاله را بخوانید. این کار کمکتان می‌کند که با موضوع فصل، بهتر و بیشتر آشنا شوید. بعد از آن یک بار با چشمان خود تصاویر، نمودارها و جداول را به سرعت و با یک نگاه چشمی بررسی کنید. حال، درون متن به دنبال کلمات یا عبارات پررنگ شده بگردید و یک بار آن‌ها را بخوانید. اگر در پایان فصل، یک خلاصه یا نتیجه گیری وجود داشت آن را هم یک بار مطالعه کنید و در انتها سوالاتی که در پایان هر فصل نوشته شده است را به دقت بخوانید و سعی کنید هنگام مطالعه اصلی درون ذهنتان به دنبال پاسخ آن‌ها باشید.»

وی ادامه داد: «در مرحله دوم شما باید با استفاده از عنوان های هر بخش، برای خودتان سوال طرح کنید. سپس در هنگام مطالعه اصلی به دنبال پاسخ پرسش‌هایی باشید که در این مرحله برای خود مطرح کردید. مثلا اگر عنوان بخشی که قصد مطالعه آن را دارید «درس خواندن مفهومی» است، شما می‌توانید آن را به پرسش چگونه مفهومی درس بخوانیم تبدیل کنید. یادتان باشد که این کار بیشتر از هرچیز موجب افزایش تمرکزتان موقع مطالعه متن می‌شود. چرا که در طول مطالعه شما مدام به سراغ پرسش‌هایی هستید که خودتان طرح کردید.»

مشاور تحصیلی و روانشناس ناحیه ۳ کرج بیان کرد: «حال نوبت به مرحله اصلی روش SQ3R می رسد. روش اولین چیزی که موقع مطالع متن باید به آن توجه داشته باشید همان سوال‌هایی هستند که خودتان طرح کردید. یادتان باشد این سوال‌ها نه تنها قرار است تمرکز شما موقع مطالعه را حفظ کنند، بلکه به نوعی هدف شما از مطالعه متن را مشخص می‌کنند. پس حتما سعی کنید تا به تمام اهداف خود از مطالعه متن برسید. نکته دوم اینکه باید از تکنیک های مطالعه فعال استفاده کنید. برای این کار لازم است که هر نکته جدید یا گنگی که برای شما وجود داشت را حتما یادداشت کنید تا در مراحل بعدی با دقت بیشتری برای یافتن معنا و پاسخ آن مطالعه کنید.»

وی در رابطه با مرحله پایانی مطالعه بیان کرد: «وقتی مطالعه متن تمام شد، نوبت آن است که یک بار دیگر نکات مهم آن را به خودتان یادآوری کنید. برای یادآوری بهتر است که قبل از هر چیز یک بار سوالاتی که تا پیش از شروع مطالعه متن در سر داشتید را به یاد بیاورید. سپس سعی کنید با تکیه بر قدرت یادآوری خودتان، پاسخ آن‌ها را یک بار دیگر به یاد بیاورید و برای خودتان تکرار کنید. یادتان باشد که باید به زبان خودتان و بدون استفاده از کتاب، پاسخ پرسش‌های خود را بگویید. برای همین هم سعی کنید با دقت متن را بخوانید.»

عربی در پایان خطاب به دانش آموزان تصریح کرد: «فراموش نکنید که شما خود می توانید بهترین روش مطالعه را برای خود را بسازید.»

دانش آموزخبرنگار: غزل کشاورز نوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار