معاون وزیر بهداشت:

۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال کشور دیابت دارند

تهران (پانا) - معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت ۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال دیابت دارند و ۷۵ درصد آنها از بیماری خود مطلع هستند و پوشش درمان آنها بالاتر از ۶۵ درصد است.

کد مطلب: ۱۴۰۹۱۳۷
لینک کوتاه کپی شد
۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال کشور دیابت دارند

به گزارش وبدا، علیرضا مهدوی افزود: ۳۰ درصد جمعیت کشور کلسترول بالا ولی فقط ۸۱ درصد از این موضوع مطلع بوده و ۷۴درصد نیز درمان می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۳۸ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کشور اضافه وزن دارند ، اظهار داشت: ۲۵ درصد این جمعیت نیز چاق بوده و ۴۸ درصد چاقی شکمی دارند. میانگین نمایه توده بدنی جمعیت بالاتر از ۱۸ سال نیز ۲۷ است که یعنی نیمی از جمعیت بزرگسال کشور اضافه وزن دارند.

وی با تاکید بر اهمیت پوشش بیمه‌ای داروهای مورد نیاز برای بیماری‌های غیرواگیر، گفت: داروهای دیابت به نحوی تحت پوشش قرار گرفتند و امیدوارم بقیه داروها هم به تدریج تحت پوشش قرار گیرند.

مهدوی ادامه داد: از هفت سال گذشته برنامه‌های دیابت و فشارخون را ادغام کردیم و با یک آزمایش و بررسی ساده می‌توانیم افراد در معرض خطر را شناسایی و ماهانه توسط مراقب سلامت و هر سه ماه توسط پزشک دنبال کنیم.

به گفته وی، با کنترل چند عامل خطر می‌توان از بیش از نیمی از بیماری‌های غیرواگیر پیشگیری کرد، در همین راستا نیز هدف ما کاهش مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی قبل از ۷۰ سالگی است زیرا سالانه ۲۰.۵ میلیون نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی در جهان از دنیا می‌روند. یک سوم مرگ‌های جهانی به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی است و تنها فشارخون بالا ۱۳.۵ درصد در مرگ‌های غیرواگیر نقش دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کم تحرکی در جمعیت بالای ۱۸ سال ۵۱ درصد است، افزود: مصرف دخانیات در جمعیت بالای ۱۸ سال ۱۴ درصد بوده و نیمی از جمعیت بزرگسال ما در شرایط پیش فشارخون بالا هستند.

مهدوی اظهار داشت: نیمی از کسانی که به دیابت یا فشارخون بالا مبتلا هستند از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و ۶۲ درصد افراد دارای فشارخون بالا بیماری خود را می‌شناسند و ۵۳ درصد در حال درمان هستند.

وی در پایان تاکید کرد: افزایش آگاهی مردم در راستای ارتقای سطح سواد سلامت جامعه درباره اهمیت پیشگیری از ابتلا عه بیماری‌های غیر واگیر و پیروی از سبک زندگی سالم می توان در دوره سالمندی سالم موثر باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار