در گفت‌وگو با پانا:

وقتی بلاگرهای متفاوت سوژه مستند می‌شوند

تهران (پانا) - مستند «بلاگر» به کارگردانی وحید چاوش درباره بلاگرهایی است که فعالیت‌های خیرخواهانه و متفاوتی در فضای مجازی دارند.

کد مطلب: ۱۴۰۸۵۶۵
لینک کوتاه کپی شد
وقتی بلاگرهای متفاوت سوژه مستند می‌شوند

وحید چاوش در گفت‌وگو با پانا درباره مستند جدیدش با نام «بلاگر» گفت: «این روزها مشغول تدوین مستند «بلاگر» هستم که با مشارکت مرکز گسترش و حوزه هنری ساخته شده است. زمان این مستند 80 تا 90 دقیقه است و درمورد صفحات اینستاگرامی است. طبیعتا اسم بلاگر را که می‌شنویم، تصورمان این است که یک خانم یا آقایی هستند که در اینستاگرامی خودنمایی و دنبال‌کننده جذب می‌کنند. اما این مستند به بلاگرهایی می‌پردازد که دنبال‌کننده‌های میلیونی ندارند و کارهای خیلی خوبی انجام می‌دهند که از دارندگان بلاگرهای میلیونی برنمی‌آید. یعنی آن‌ها با دنبال‌کننده‌های محدود 6، 7 یا 10 هزارتایی، خدماتی انجام می‌دهند که خیلی از ما در انجام آن‌ها درمانده هستیم و نمی‌دانیم باید چه کاری انجام دهیم.»

این کارگردان توضیح داد: «برای مثال یکی از این بلاگرها یک گروه پیشکاریِ اقتصادی در صفحه‌اش تشکیل داده است و آن دسته از افرادی که سرمایه‌دار هستند و نمی‌دانند پول‌شان را باید چطور خرج کنند، از طریق این صفحه‌ به کسی که به سرمایه احتیاج دارد تا یک کاری انجام دهد، کمک می‌کند. در حقیقت او این دو فرد را به یکدیگر متصل می‌کند و اسمش را پیشکاریِ اقتصادی گذاشته است. تصور کنید دولت دارد چه کاری انجام می‌دهد و یک فرد از طریق صفحه‌اش به چه شکل عمل می‌کند. دولت چه امکاناتی دارد و یک فرد از چه امکاناتی برخوردار است. چرا این اتفاق می‌افتد؟ اعتمادی که آدم‌های پیج به این بلاگر دارند، همان اعتمادی است که بین مردم و دولت از دست رفته است. ما در مستند «بلاگر» به حیطه سیاسیِ این موضوع وارد نمی‌شویم اما خود به خود این نتایج سیاسی را در ذهن مخاطب تداعی خواهد کرد.»

چاوش ادامه داد: «مستند «بلاگر» این موضوع را نشان می‌دهد که این امکان وجود دارد از طریق یک صفحه‌ای که از نظر بعضی‌ها جنبه سرگرمی و وجه تجارتی دارد، یک سری از کارهای عام‌المنفعه خیلی خوب انجام شود.»

وی توضیح داد: «این مستند را به دو شکل می‌توان ارائه کرد. اول اینکه یک مصاحبه‌ای انجام دهیم و یک سری تصویر از آن شخص و صفحه‌اش نشان دهیم که ما این کار را انجام ندادیم. ساختاری که ما انتخاب کردیم، براساس تصاویری بود که خود این اشخاص ضبط می‌کنند و در صفحه‌شان می‌گذارند.»

چاوش همچنین درباره اینکه مستند «بلاگر» متقاضیِ حضور در هفدهمین جشنواره سینماحقیقت است، گفت: «امیدوارم که این مستند به جشنواره برسد و یک نسخه راف کات هم ارائه کرده‌ام تا زمانی که تدوین‌اش به پایان برسد.»

مستند «بلاگر» به کارگردانی، نویسندگی و تدوین‌ وحید چاوش ساخته شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار