اتابک نادری: باید نگاه نقادانه به سینمای دفاع مقدس داشت

تهران (پانا) - بازیگر نقش شهید منصور ستاری با تاکید بر ضرورت نگاه نقادانه بیشتر به سینمای دفاع مقدس گفت سینمای دفاع مقدس از زمان خاکریز، کلاشینکف و تیر انداختن عبور کرده است و به مفاهیم دیگر انسانی و جهان‌شمول‌تری در قصه‌های سینمای دفاع مقدس نیاز دارد.

کد مطلب: ۱۴۰۸۲۱۶
لینک کوتاه کپی شد
اتابک نادری: باید نگاه نقادانه به سینمای دفاع مقدس داشت

به گزارش ایرنا، اتابک نادری با اشاره به این مطلب که در فیلم های سینمایی دفاع مقدس بسیاری به ایفای نقش پرداخته است، اظهار کرد: در حوزه دفاع مقدس کارهای زیادی کردیم که ماندگار بوده‌اند. اکثرا سراغ ثبت حماسه‌ها رفته‌ایم اما نسبت به فیلم‌ها و آثار سینمایی برتر تا حدودی کم‌رنگیم چون شخصیت‌پردازی و پرداخت خوبی نداشتیم و ابا داشتیم که در مورد قهرمان بیشتر حرف بزنیم. ما خواستیم جریان و حادثه یا حماسه را نشان دهیم. اما درست این است که باید سراغ قهرمان‌پردازی برویم.

در سال‌های اخیر به مقوله شخصیت‌های جنگ و دفاع مقدس متمرکز شده‌ایم

وی افزود: غربی‌ها از چیزی که ندارند قهرمان می‌سازند و آن قهرمان و اثر دیده می‌شود. در فیلم های‌پاور این معضل را هم داشتیم که سراغ قهرمان‌پردازی و قهرمان‌سازی نرفتیم و می‌خواستیم حماسه را نشان دهیم. در سال‌های اخیر به مقوله شخصیت‌های جنگ و دفاع مقدس در سینما متمرکز شده ایم و به گمانم این تغییر رویه، آثار درخشانی را رقم می‌زند.

نهادهایی که برای حمایت از سینمای دفاع مقدس تشکیل شده‌اند چرا در وقت عمل چرتکه می‌اندازند؟ چه کسی باید پاسخگو باشد؟

نادری همچنین در پرداخت به خرده‌داستان‌ها در آثار سینمای دفاع مقدس گفت: حماسه دفاع مقدس و هشت سال جنگ تبعاتی داشته که تا سالیان سال به شکل‌ها و ژانرهای مختلف به آن پرداخته شده است. این را نباید محدود کنیم. باید ادامه دهیم و در ژانرها و به زبان‌ها و سبک‌های مختلف تولید داشته باشیم.

این بازیگر سینما و تلویزیون گفت: عموما همه از فیلمسازان و تهیه‌کننده‌ها گله می‌کنند. اما نهادهایی که برای حمایت از سینمای دفاع مقدس تشکیل شده‌اند چرا در وقت عمل چرتکه می‌اندازند؟ چه کسی باید پاسخگو باشد؟ در این مرحله باید از شعار دربیاییم و بر مبلغ بیافزاییم.

نادری در حین حال درباره نقش شهید ستاری فرمانده نیروی هوایی ارتش و این‌که چقدر به نقش توانسته نزدیک شود، گفت: من داماد خانواده نیروی هوایی هستم و با شخصیت شهید ستاری آشنا دارم. در پروژه فیلم سینمایی منصور هم مطالعات و صحبت‌های اولیه‌ای داشتم.

با شخصیت شهید ستاری آشنا بودم و سر پروژه منصور هم مطالعات و صحبت‌های اولیه‌ای داشتم

وی افزود: برای های پاور با همرزمان شهید صحبت‌های اولیه‌ای داشتم و سعی کردم دلی و صادقانه از شهید ستاری نقش دلنشینی را ایفا کنم و زحمات این شهید را نشان دهم. من دلی نگاه کردم اما درباره فیلم نقطه نظرات فنی دارم. امیدوارم مردم و در وهله اول خود شهید راضی باشد.

نادری اظهار داشت: شخصیت‌پردازی سینمایی شهید را دوست داشتم در زبان سینما پررنگ‌تر باشد تا بخشی از زندگی این شهید را هم ببینیم. ما فقط این شهید را در کار دیدیم. لازم بود در ابعاد مختلف او را می‌دیدیم. آنگونه که باید به این مساله پرداخته نشد و به صورت سطحی گذر کردیم.

وی همچنین درباره نقش‌هایی که دوست دارد بازی کند گفت: دوست دارم کاراکترهای خاصی را بازی کنم. شخصیت‌ها و قهرمانان خاص به تصویر کشیده شود و من هم سهمی داشته باشم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار